Ratchet & Clank Rift Apart

Ratchet & Clank: Rift Apart (pc) review – optimalisatie troef

De Playstation PC-divisie van Sony beloont de geduldige gamer alweer met een pc port van een geweldige exclusive uit de catalogus met Ratchet & Clank: Rift Apart. In tegenstelling tot onze Returnal-pc port review is het hier wél weer een schot in de roos. De versie draait optimaal op sterke machines, en draait dankzij de wonderlijke technologie van deep learning ook verbazingwekkend goed op ouder gereedschap. Mini-review met PS5 controller in de hand.

• Ontwikkelaar: Insomniac Games (origineel), Nixxes Software (pc port)
  • Uitgever: Playstation PC
  • Release: 26 juli 2023 (origineel 11 juni 2021)
  • Platformen: PC (Steam en Epic Store) (origineel PlayStation 5)
  • Aantal spelers: 1 offline

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever

SSD verplicht

Laten we meteen met het belangrijkste van deze review starten: hoe is de port naar pc? Wel om een zekere professor te citeren: “Good news everyone!Ratchet & Clank: Rift Apart maakt vlekkeloos de transitie naar pc. Nixxes Software, dat naast hun vele andere ports ook recent Spiderman: Miles Morales overbracht, weet ondertussen perfect hoe de werken van Insomniac aan te pakken. Je mag je hier dus verwachten aan al het goede van hun vorige PS5-to-pc-port zoals raytracing, widescreen-ondersteuning tot 48:9 en de fantastische uitvinding die DLSS is (waarover meer in het volgende hoofdstuk). Hoe het allemaal draait, hangt natuurlijk voor een groot deel af van hoe dik je machine is. Wil je echt alles aanzetten in 4K en aan 60FPS, dan ga je je spreekwoordelijke borst goed nat moeten maken.

© Insomniac Games / Nixxes Software

Het is een must om deze Ratchet & Clank port op een SSD te installeren.

Eén ding valt wel op en dat is opslag. Voor elke configuratie, zelfs de laagste, wordt de SSD sterk aangeraden. Met recht en reden wel. Rift Apart draait inhoudelijk over losgeslagen parallelle universums die her en der de realiteit breken. In game vertaalt zich dat door portalen die in real-time een ander stuk van de wereld of een totaal andere planeet tonen. Voor die portalen die het toelaten, kan je er gewoon door wandelen en ziezo, je bent er. Als je dus wil dat dit vlekkeloos en zonder laadtijden werkt, dan is het ook een must om deze Ratchet & Clank-port op een SSD te installeren. Wie toch niet anders kan, zal het ook op een HDD kunnen zetten, maar verwacht je dan aan immersiebrekende pauzes in je gameplay telkens je een portaal in duikt. Als je dus een richtlijn van bovenstaande afbeelding ten harte moet nemen, is het de opslag. En als je het met eigen ogen wil zien, moet je maar eens gaan kijken naar deze video van de concullega’s bij Digital Foundry.

Deep Learning save the day

Alle andere vereisten van Rift Apart zijn eerder een suggestie en dat is allemaal te danken aan de waaier Deep Learning-algoritmen die het spel ondersteunen. Met een krachtige machine heb je daar wellicht geen nood aan, en haal je het onderste uit de kan door de technologie de ruwe kantjes te laten afvlakken met DLAA. Moet je echter upscalen naar 4K of wil je gewoon dat je GPU minder afziet, dan heb je maar liefst 4 verschillende algoritmen om mee te werken: DLSS van Nvidia, AMD’s FSR, Intels XeSS en en Insomniacs eigen Temporal Injection. Een waaier aan keuzes die het voor de eindgebruiker vooral heel makkelijk maakt om de beste setting te vinden.

Ratchet & Clank Rift Apart
© Insomniac Games / Nixxes Software

Welke van allemaal nu de beste is, hangt wederom af van je machine. Hoe graag we het allemaal zouden willen testen, hebben we nu eenmaal geen pc van elke categorie om op onderzoek te gaan. Als een ander het goed doet, mag het ook gezegd worden, en in dat opzicht zijn de vergelijkende screenshots van Techpowerup (hier te bekijken) geweldig. Wees wel gewaarschuwd, dit is maar relevant voor de meest getrainde der ogen. Voor de doorsnee gamer zijn elk van de vier aangeboden opties echt meer dan bekwaam. Verwacht hier en daar wel wat artefacten, de technologie is nog verre van perfect. Het blijft weliswaar indrukwekkend om te zien hoe zelfs de meest modeste machines toch nog meekunnen hierdoor. Laat je dus helemaal niet afschrikken door specificaties als je Ratchet & Clank: Rift Apart absoluut wil spelen. Deep learning got your back!

Andere vereisten van Rift Apart zijn een suggestie dankzij Deep Learning-algoritmen.

Toch moeten we ook enkele lijnen wijden aan de drie crashes die we hadden tijdens het spelen. Op 15u spelen is dat niet zó veel, zou je denken. Het probleem is dat er geen enkele lijn in te trekken valt. Het kwam zowel voor in drukke omgevingen, als op een rustig moment tijdens het reizen van de ene planeet naar de andere, alsook gewoon in het wapenmenu. Wat betekent dat de crashes volledig random zijn, en we dus evengoed geluk kunnen hebben gehad met maar 3 crashes. Geluk bij een ongeluk: Ratchet & Clank: Rift Apart autosavet héél vaak, dus ben je bij een crash slechts enkele meters vooruitgang kwijt.

Adaptive triggers, nu ook op pc

Wie de originele versie op PS5 al speelde, weet dat de functies van de DualSense-controller integraal deel uitmaken van de gameplay. Vele wapens in Rift Apart hebben namelijk twee verschillende functies, afhankelijk van of je de trekker helemaal of half overhaalt. Ook de haptische feedback, vooral herkenbaar als je schiet of op een voertuig zit, verbeterde de immersie aanzienlijk. Net zoals voor de pc ports van Miles Morales of Returnal maken ook deze features de overstap naar pc. Je moet er dan wel een PS5-controller voor hebben, en in je game expliciet melden dat Steam zich niet mag moeien met SteamInput, maar dan werkt het exact zoals op PS5. Wil je het dan verder aanpassen (al dan niet om toegankelijkheidsredenen), kan je de triggers nog verder instellen via de opties van het spel. Geweldig dus dat al deze innovatie niet beperkt wordt door het platform waarop je het speelt.

Ratchet & Clank Rift Apart
© Insomniac Games / Nixxes Software

Wie geen PS5-controller heeft, mist wel een deel van de ervaring.

Wie geen PS5-controller heeft, mist wel een deel van de ervaring, en daar mogen ze de speler wel wat beter voor waarschuwen. Muis+keyboard en andere controllers werken uiteraard, maar kunnen de functies van adaptieve triggers gewoon niet vervullen met één toets. Analoge knoppen kunnen de verschillende functies van een wapen gebruiken, al is het lastiger doordat je geen weerstand voelt halverwege. Wie echter zonder analoge triggers speelt, gaat het ofwel moeten remappen of zal gewoonweg niet kunnen gebruikmaken van de alternatieve functies van wapens. Een compromis tussen de realiteit van een pc port en de artistieke visie van Insomniac toen het als PS5-exclusive werd ontworpen, maar eentje die verre van ideaal is. Wie kan, gebruikt of leent dus best een DualSense-controller voor de volledige ervaring.

Veel te goed, veel te kort

Genoeg technisch gebrabbel nu. Is Ratchet & Clank: Rift Apart ook een goeie game? Ab-so-luut. De hele pitch van Rift Apart is een medley en ode aan alle spellen die voordien kwamen. Dr. Nefarious (de OG slechterik uit Ratchet & Clank 3 en prominent aanwezig in de titulaire film) zaait onrust in alle universa door tijdens een parade ter ere van Ratchet het geschenk van Clank voor hem te stelen: een Dimensionator. Hiermee teleporteert hij zichzelf, Ratchet en Clank naar een universum waar hij altijd wint. Een keuze die al snel het hele multiversum verbrokkelt en laat insijpelen in elke wereld. Het is hier dat Rift Apart het perfecte excuus krijgt om bijvoorbeeld Pete uit Quest for Booty of de Amoeboids uit de eerste game een comeback te laten maken. Het spel zit ook boordevol andere knipogen die fans absoluut zullen appreciëren, steeds doorspekt met de typische humor van Insomniac-spellen.

De fun is helaas veel te snel over.

De gameplay is dan weer dezelfde geweldige actie/avontuur-shooter waar we sinds Ratchet & Clank 2 van genieten. Guns met flauwe-humor-functies die resems dwaze robots in de pan hakken, afgewisseld door lichte platforming, coole grindrail-sessies en totaal andere spelgenres aangeboden als minigames. Rift Apart heeft het allemaal en meer. De presentatie is nu blockbusterwaardig, met overdreven setpieces die zelfs Uncharted jaloers zouden maken. Wapens upgraden blijft wel nog the name of the game, en in dat opzicht is het systeem vrijwel ongewijzigd overgekomen van de 2016 remake op PS4 waar raritanium als pasmunt dient. Desalniettemin werkt het fantastisch en net zoals vroeger wil je maar één ding doen: wapens max level krijgen om te zien welke zotte nieuwe functie de devs deze keer hebben uitgevonden.

Ratchet & Clank Rift Apart
© Insomniac Games / Nixxes Software

Al die fun is helaas veel te snel over. Op een dikke 12u is het hoofdverhaal volledig afgerond en met een handvol uren extra heb je ook alle geheime collectibles zoals gouden bouten en infobots verzameld. Combineer dit met het feit dat veel inhoud daarbinnen zoals baasgevechten wat te vaak gerecycleerd wordt, en het is duidelijk een ervaring dat zijn potentieel niet waarmaakt. Nu, niet iedereen is op zoek naar een weelderige open wereld van 100+ uren speeltijd met wekelijkse updates, dus als je je hierbij rekent, is Rift Apart wel ideaal. Daarbovenop biedt de NG+ nog een excuus om het opnieuw te spelen dankzij de extra upgrade levels voor wapens, dus je kan je zeker langer dan 12u zoethouden.

Dus ja, of je nu fan bent of niet blijft dit een steengoed spel, maar aan de releaseprijs van €60 krijg je niet helemaal waar voor je geld. Wie Steam zegt, zegt natuurlijk ook Steam sales, dus zet de game wel zeker en vast op je wishlist.

Vergelijken met andere PS to PC ports? Dit waren de vorige spellen!

Fantastische port

Ratchet & Clank: Rift Apart
4 5 0 1
Ratchet & Clank: Rift Apart is wederom een port zoals het moet. Tonnen opties om te draaien op allerlei machines, ondersteuning van de DualSense-controller alsof je het op PS5 zou spelen en algemeen ook een fantastische ervaring. Het grootste minpunt blijft wel de ongewone crashes. Hopelijk worden deze dan ook snel rechtgezet via een patch. Weet wel dat het originele spel inhoudelijk niet perfect was, met een zeer korte levensduur als hoofdkritiek. Was je 2 jaar aan het wachten hierop, kan je er met een gerust hart voor gaan. Wie nu pas geïntrigeerd is door deze titel, wacht dan misschien beter even op korting op de titel. De kwaliteit is zeker aanwezig, maar de levensduur vrijwaart moeilijk een aankoop aan €60.
4/5

• Optimalisatie dankzij XeSS, DLSS of FSR
  • Gevoel van de vele wapens dankzij haptics en adaptive triggers