Returnal pc screenshot

Returnal (pc) review: matige port van een steengoede game

Een nieuwe maand, een nieuwe Playstation exclusive die zich een weg baant naar de PC-markt. Deze keer is het de beurt aan Returnal, de big budget actie/rogue-like van Housemarque en tevens één van de toptitels een klein half jaar na de launch van de PS5. De kern was toen uitzonderlijk goed en dat is het gelukkig nog steeds. Maar de toestand waarin Returnal nu naar pc komt, is veruit de slechtste port uit de Sony-catalogus die we al hebben gekregen.

• Ontwikkelaar: Housemarque, Climax Studios
  • Uitgever: Square Enix
  • Platformen: PC (Steam en Epic Store)
  • Release: 15 februari 2023
  • Aantal spelers: 1 offline, tot 2 online. Crossplay is beschikbaar met zowel Epic als Playstation spelers.

Reviewcopy op pc verkregen via uitgever.

Returnal + alle updates

Returnal is een game die meteen met de deur in huis valt. In een korte cutscene valt te zien hoe je met je ruimteschip een (nood)landing maakt op een planeet in het oog van een gigantische storm. Het loopt natuurlijk faliekant – maar niet fataal – af. Schip naar de frut, radiocontact weg en… Tijd om te werken. Nog geen 45 seconden na de logo’s van ontwikkelaars mag je de controle van Selene nemen zonder een woord extra uitleg. Hoe werkt het spel? Wat zijn de knoppen? Wie ben ik? Wat doe ik hier? Dat ga je eigen- en hardhandig leren…

Returnal op pc is dezelfde fantastische game als toen.

Meer verklappen we ook niet, want het geheim van deze planeet ontrafelen is een van de grote geneugten van Returnal. De atmosfeer werkt deze drukkende nieuwsgierigheid ook fantastisch in de hand, met een werelddesign dat op het kruispunt tussen Alien en Doom ligt en alleen maar tot de verbeelding spreekt. Was Returnal een film, zou het nog even spannend en beklijvend zijn. Dat is het gelukkig niet, en dat is de andere grote geneugte van het spel: de zenuwslopende druk om zonder plot armor al die aliens in de pan te moeten hakken.

Returnal pc screenshot
© Sony, Housemarque, Climax Studios

Returnal is een bikkelharde third-person shooter met klassieke rogue-like elementen, en dat is op pc geen sikkepit veranderd. Je gaat sterven, je gaat vloeken en er is ook bijna geen enkel meta-systeem om je bij elke gefaalde poging wat beter te maken. Vandaar “klassieke” voor de term rogue-like. Ja de wereld is willekeurig aangemaakt en de wapens of bonussen die je kan vinden, hangen af van het toeval maar als je sterft, ben je op een paar permanente upgrades na alles kwijt. Enkel je eigen vaardigheid en kennis van de wereld zullen je helpen obstakels te overkomen, niets anders. Breng deze skills wel in overvloed mee voor je eraan begint. Bazen en vijanden kunnen snel komaf maken met je avontuur door een mix van brutale melee-aanvallen en betoverende shmup schietpatronen. Voor alles is er gelukkig een oplossing, althans in deze pc-port.

De port van Returnal komt voorverpakt met een hoop verbeteringen die voor PS5-spelers maar mondjesmaat werden toegevoegd. Samen spelen (waar we later op inzoomen) of je spel even stoppen om morgen voort te doen, zat er destijds niet in. De mogelijkheid om met muis en keyboard te spelen, wat inherent beter voor shooters, helpt ook natuurlijk met de moeilijkheid. Ook de Toren van Sisyphus, een soort redux van het hoofdspel waar de focus puur op de actie ligt, krijg je meteen meegeleverd net als de daily challenges. Returnal op pc is dus dezelfde fantastische game als toen, met een tikkeltje extra.

Technische problemen

Het schoentje schort echter als we de blik verschuiven van ‘wat’ er overgebracht is naar ‘hoe’ het overgebracht is. Returnal wordt geplaagd door een resem technische akkefietjes die de ervaring enorm verzuren. Het allergrootste probleem zijn de crashes. We hebben tijdens de review een tiental ‘fatal error‘-crashes gehad in de meest uiteenlopende situaties, met of zonder stress voor de grafische kaart. Het kan zelfs voorvallen tijdens online spelen! Hierna maar één oplossing: je spel herstarten. En ja, je bent je vooruitgang dan kwijt. Mateloos frustrerend en zonder mogelijkheid om het zelf te fixen. Bij schrijven van dit artikel, een week na release, is hier nog altijd geen oplossing voor. Problemen kunnen er altijd zijn bij een pc-port, maar random en frequente crashes zijn gewoon onaanvaardbaar.

© Sony, Housemarque, Climax Studios

Het allergrootste probleem zijn de crashes.

Verder op de lijst, maar minder problematisch, zijn wat grafische problemen. Zo is de scaling in borderless windowed niet altijd correct, krijg je artefacten met mist als je de particles-settings niet op hoog laat staan en kunnen sommige cutscenes zonder aanleiding beginnen laggen. Is het consistent? Bijlange niet. Sommige collega’s hebben deze problemen nog nooit gehad, terwijl andere dan weer met totaal nieuwe problemen kwamen opdraven. Zo bleven sommige laadschermen eindeloos doordraaien of bevroor de hele game enkele seconden wanneer het spel verbindt met de online servers. Wat de oorzaak ook moge zijn, er valt zelden een lijn in te trekken. Zonder een fix is de kans groot dat je dus op z’n minst van één issue zal last hebben. Alweer minpunten voor deze port.

Een ander piepklein probleem is dat de game by default je Windows-taal overneemt. Op zich geen probleem, ware het niet dat de eigenlijke taaloptie verstopt zit bij het menu voor ondertitelingen, waar je dan alt moet duwen om de taal van het spel aan te passen. Vreemde keuze.

Toegankelijkheid troef

Er zijn natuurlijk ook enorme pluspunten. De port naar pc betekent dat Returnal op grafisch vlak echt helemaal losgeketend kan worden. RTX aan, particles op max en settings klaar voor 4K en 60FPS tegelijkertijd, het kan allemaal. En goddamn, ziet Returnal er dan prachtig uit. Housemarque weet ook als geen ander hoe bevredigende partikel-explosies op je netvlies te projecteren. Stille afbeeldingen doen het echt wel oneer aan, maar aanschouw gerust zelf doorheen deze review…

Returnal pc screenshot
© Sony, Housemarque, Climax Studios

Ook nog een klein applausje voor de besturingsinstellingen. Je kan, zowel voor controller als voor muis+keyboard, elke toets aanpassen. Ook hebben de ontwikkelaars rekening gehouden met wie zonder PS5-bakje zou spelen en dus geen toegang heeft tot de heerlijke adaptieve triggers door een button mapping aan te bieden die deze functie niet nodig heeft. En naast alle knoppen kan je er ook steeds het gedrag van wijzigen. Blijven duwen op een knop om te scannen, kan simpelweg met een andere toets gebeuren als je dat liever hebt. We moeten het steeds typen, maar het is ook iedere keer waar: Sony weet als geen ander hoe een game zo toegankelijk mogelijk te maken. Nu nog een setting vinden om de moeilijkheid aan te kunnen…

Coop inclusief*

Setting gevonden! Hiermee roep je een tweede persoon op om mee met jou op stap te gaan en al het zware werk te doen. Er is ook geen enkele beperking hiervoor. Eender wie kan eender wanneer komen of gaan helpen. Geen ingewikkelde rituelen zoals in Dark Souls of barrières afhankelijk van level of gear. Eén druk op de knop, en je hebt je eigen privésessie met vrienden of toegang tot de lijst van internet rando’s die hulp nodig hebben. Er is zelfs crossplay met mensen op Playstation en Epic Store! Dat laatste komt helaas niet zonder addertje onder het gras…

Er is zelfs crossplay met mensen op Playstation en Epic Store.

Of je nu met Epic-spelers gaat knallen of niet, bij de eerste opstart van het spel zal de add-on voor Epic Online Service geïnstalleerd worden. Dit is geen keuze. Je kan de installatie onderbreken, maar dan stel je dit gewoon uit naar de volgende opstart van Returnal. Zelfs als je offline speelt, zal het proberen te installeren. Het is geen groot bestand en brengt ook geen enkele schade aan aan je computer. Wel is het intrusief en het gebrek aan keuze hierin is toch wel te betreuren. Zeg gewoon waarvoor het dient en laat de keuze over aan de speler.

© Sony, Housemarque, Climax Studios

Als coop werkt, is het geweldig. Keyword: als. Zoals het nu staat, zijn de online servers zeer onstabiel. Tijdens onze test konden we gemiddeld maar om de 3 pogingen verbinding maken. Soms verliest het de verbinding met de host en moet je gewoon opnieuw proberen. Andere keren verloopt alles vlekkeloos tot het tijd is om te spelen en dan blijft het spel haperen op het laadscherm. Het is niets aan het laden, want je kan op de achtergrond horen wat er gebeurt en voor de andere speler is er niets aan de hand, maar op jouw scherm wil die pancarte maar niet weg gaan. De oplossing? De volledige game rebooten. Niets minder dan dit, want als je dat niet doet, krijg je dit probleem keer op keer voorgeschoteld. Veruit eens van de domste bugs in de geschiedenis.

Het is dus met gemengde gevoelens dat we het rapport opstellen voor de pc-port van Returnal. Enerzijds kan je alleen maar blij zijn dat zo’n geweldige PS-exclusive zich met alle bijkomende content een weg baant naar de pc. Plus het ziet er ook fan-tas-tisch uit op max settings. Tegelijk kunnen we het in de huidige toestand maar aanraden aan mensen die echt niet kunnen wachten. De problemen, hoe klein die soms ook zijn, zijn te talrijk om van een vlekkeloze ervaring te spreken. Spijtig, want we waren tot nu toe veel beter gewend van Sony. Hopelijk zijn de problemen snel van de baan. En zo ja, dan updaten we dit artikel uiteraard zo snel mogelijk om dit te reflecteren.

Wat kwam er onlangs nog over van PS naar PC? Deze games!

Topgame, matige port

Returnal
3 5 0 1
Returnal op pc is geweldig nieuws, dat staat buiten kijf. De game was toen een topper en is dat nog steeds, met piekfijne gameplay en uitdagende setpieces die je uren zoet houden. Er werd ook extra aandacht gespendeerd aan talrijke opties inzake performance en toegankelijkheid, met onder andere de mogelijkheid om heel je controller te remappen als dat nodig is. Tegelijk wordt de port ook geplaagd door talloze problemen van technische aard, zoals random crashes, wederkerende foutmeldingen bij online sessies of grafische artefacten bij bepaalde setups. We zijn eigenlijk veel beter gewend van Sony-spellen die de oversteek maken. Housemarque heeft zeker nog tijd om dit te patchen, maar hoe het er nu voor staat, wacht je best nog even met aankopen tot die patches er zijn.
3/5

• Returnal is en blijft een fantastisch spel
  • Alle post-launch content meteen aanwezig