Beef review: verfrissend wraakverhaal

Met de titel van de serie in gedachten heb je misschien het idee een documentaire te zien over vlees, maar dat is totaal niet wat recent op Netflix (een A24-productie) verscheen. Met Beef krijgen we een actuele blik op de kwaadheid die zich in ieder van ons bevindt. Er hoeft enkel nog maar een andere auto tegen je in te rijden op de parking, en het ontspoort. Met alle gevolgen nadien.

De druppel

Wanneer Danny Cho (Steven Yeun) zijn bakplaten wil terugbrengen en zijn bonnetje is vergeten, heeft hij er genoeg van. Hij gaat richting zijn auto naar de parking op een zonnige dag in Los Angeles. Hij is al lange tijd hard aan het werk om geld te verdienen, om zo grond te kopen en een huis te bouwen voor zijn ouders uit Zuid-Korea. Danny rijdt achteruit, wanneer op hetzelfde moment een andere auto bijna op hem inrijdt. Vloekwoorden en grove taal worden niet gefilterd, en daarmee is de toon van de serie gezet. De bestuurder van de andere auto is voor Danny (en de kijker) nog onherkenbaar. Wanneer die persoon zijn middelvinger opsteekt, is de oorlog begonnen.

© Netflix

Na een achtervolging krijgt Danny uiteindelijk de bestuurder niet te pakken, maar hij herkent wel de nummerplaat. De maker van deze serie, Lee Sung Jin, laat ons dan uiteindelijk een blik vatten op de tegenspeelster. Ja, een vrouw en niet een man zat achter het stuur. Een rijke dame genaamd Amy Lau, die wordt gespeeld door Ali Wong. Doorheen de eerste aflevering worden we als kijker geïntroduceerd tot de belangrijkste nevenfiguren in het leven van Danny. Dit gaat vooral over zijn jongere broer Paul (Young Mazino) en criminele neef Isaac (David Choe).

In het leven van Amy zien we dat ze een gezin heeft: haar man George (Joseph Lee) en dochtertje June. George is de zoon van een succesvolle beeldhouwer, terwijl Amy een onderneemster is in het vak van planten. Een koppel dat alles dus op een rijtje heeft, zo lijkt het, maar niets is minder waar.

Elk personage krijgt doorheen de serie respectabele schermtijd en invulling volgens zijn rol. Op het einde van de eerste aflevering kan Danny dan toch op een hilarische manier wraak nemen op Amy. Wanneer de kijker lacht, dan moet die ook beseffen dat de twee hoofdpersonages op hun beurt alles uit de kast gaan halen om als laatste te kunnen lachen.

Kwaadheid zit in iedereen

Het verhaal gaat op een gepast tempo verder. Er wordt een blik gegeven op zowel het leven van Danny als Amy. We leren beide mensen kennen, en ook al hebben ze twee verschillende levens, de emoties in een mens blijven hetzelfde. Danny wil geld verdienen en heeft een breuk in de relatie met zijn broer, terwijl Amy die breuk voelt met haar echtgenoot. Ze wil haar zaak verkopen om eindelijk weer ademruimte te krijgen. Naarmate de afleveringen vorderen, wordt er vorm gegeven aan deze relaties. Het verloopt in pieken en dalen. Beef slaagt erin om de kwaadheid in ieder personage menselijk weer te geven. Een emotie die moeilijk onder controle kan worden gehouden, en kan worden afgereageerd op de personen die je eigenlijk liefhebt.

Lee Sung Jin (en de crew) nemen dit project ten harte. Het valt natuurlijk op dat het over Zuid-Koreaanse mensen gaat in Amerika. En ook al wordt er hier veel naar gerefereerd, toch gaat dit verhaal niet puur om afkomst.

De humor en drama zit op een mooie en leuke manier met elkaar verweven.

De humor en het drama zit op een mooie en leuke manier met elkaar verweven. Dat voelt gewoon goed aan. Je kan in eenzelfde aflevering tranen laten van het lachen, maar ook tranen laten van verdriet. Het wordt alsmaar duidelijker dat als ieder van de personages denken controle te hebben over zaken, ze snel ondervinden dat ze die meteen kwijt kunnen geraken. Je krijgt een diepe connectie met de hoofdpersonages en bijna alle belangrijke nevenfiguren.

Dat wil niet zeggen dat Danny, Amy of een ander personage brave zieltjes zijn. Dat is al duidelijk te merken na de verkeersagressie in het begin van de serie. Iedereen heeft zijn zonden. En op een bepaald moment moet je die dan ook betalen.

Elke beslissing heeft gevolgen

Na een hele reeks van wraakpogingen en dagen in het leven van Danny en Amy, moet het eens fout af lopen. Het kan weleens extreem gaan in de serie, en naar het einde toe worden er wel echt gedurfde beslissingen genomen. En iedere beslissing heeft dan natuurlijk zijn gevolgen, net zoals een zonde die je begaat. Danny en Amy gaan net telkens een brug te ver om wraak te nemen op elkaar. Sommige relaties nemen dan ook zwaar de lading. Zelfs wanneer ze het alletwee willen laten rusten, zorgen net anderen ervoor dat woede primeert.

Een confrontatie op de parking heeft er voor gezorgd dat beiden op een punt kwamen waar ze liever niet hadden gezeten. Dan was nog maar de vraag welke richting Jin uit zal gaan, en welke waarde het wil geven aan het einde. Dit is gelukkig wel voldoende duidelijk bij de laatste scènes van Beef, en de kwaadheid kan op het einde dan toch plaats maken voor een berg van andere emoties wanneer de twee mekaar op een dieper niveau leren kennen.

© Netflix

Een pareltje

Netflix heeft eindelijk eens een pareltje aan zijn aanbod toegevoegd. Wanneer je deze serie opzet, heb je bijna een cinematisch gevoel. Dat komt voornamelijk door de straffe productie van A24. Het laat nog maar eens zien dat het een van de beste productiehuizen ter wereld is voor het moment. Er komen in Beef komische, dramatische, warme, kille, expliciete… scènes aan te pas. Daarom is het te zien voor zowat iedere liefhebber van verhalen (met een kijkersadvies van 16+).

Steven Yeun en Ali Wong tonen hun talent.

Steven Yeun en Ali Wong tonen hun talent. Yeun heeft al een interessante filmografie verwezenlijkt (The Walking Dead, Burning, Minari). Terwijl Wong haar roots eerder ligt in stand-up comedy schittert ze voor het eerst in een hoofdrol in televisie. De twee acteren zo menselijk en vloeiend alsof het lijkt dat ze geen moeite doen. Ze zijn van nature zo goed. Ieder personage heeft zijn momenten, maar het zijn vooral Yeun, Wong en Choe die de show stelen.

Zowat alles in deze serie zit goed. Er zijn 10 afleveringen en geen enkele voelt overbodig. Het is dan ook gemakkelijk om het in een zetelmoment uit te zien. Netflix zou beter een voorbeeld nemen aan zichzelf, en meer series van dergelijke kwaliteit strikken. Beef is alvast een stap in de juiste richting. En bovendien een wilde, grappige en dramatische rit met een waardevolle onderliggende boodschap.

Beef is nu te bekijken op Netflix.

Intrigerend

Beef
5 5 0 1
Maker Lee Sung Jin neemt ons met Beef mee in een komisch, maar ook dramatisch verhaal over de kwaadheid die in ieder van ons zit. Steven Yeun en Ali Wong schitteren allebei in hun rol, en brengen hun personages menselijk over. De belangrijkste personages krijgen hun respectabele schermtijd, en de cinematografie brengt alles fijn in beeld. Het script voelt verfrissend aan, en dat is te danken aan de volledige cast en crew die dit project ter harte neemt.
5/5

• Onderliggende boodschap
  • Geweldige cast en crew