Resident Evil 4 Remake review: meesterwerk toen, meesterwerk nu

Na een succesvolle remake van Resident Evil 2 en 3 was er geen enkele reden voor Capcom om het daar bij te laten. Bij de vorige telgen was het echter een no brainer. De tankbesturing van toen was hopeloos gedateerd en ondertussen kunnen consoles al veel meer dan mooie maar bewegingsloze achtergronden op je beeld toveren. Voor Resident Evil 4 is het varkentje niet even snel gewassen. Niet alleen is het een geliefd meesterwerk, het origineel revolutioneerde zijn tijd met 3D-graphics en mechanieken zo vernieuwend voor 3rd-person shooters dat het de komende decennia elke game in het genre de richting zou wijzen. Kan Capcom met Resident Evil 4 Remake deze 18 jaar oude game terug opblinken tot zijn glans van weleer? Wie titels leest, kent het antwoord al: ja, en hoe!

• Ontwikkelaar: Capcom
  • Uitgever: Capcom
  • Release: 24 maart 2023
  • Platformen: PC, PS4/5, Xbox Series X/S
  • Aantal spelers: 1

Reviewexemplaar op PS5 verkregen via uitgever.

¡Un forastero!

Destijds was Resident Evil 4 kritisch gelauwerd, en met rede. Het had ook één grote en niet onterechte kritiek: het was een duidelijke afsplitsing van de horror waar de serie zo bekend om was, ten dienste van meer actie en over-the-top momenten. De Resident Evil 4 Remake is nog steeds de losgeslagen rollercoaster van toen, Spaanse kasteelheren en gemuteerde insecten incluis. Maar net zoals voor de andere remakes brengt Capcom de serie ook terug naar zijn roots. De RE Engine, die voor Resident Evil Village diende en horror terug centraal plaatste, doet ook wonderen voor de remake van RE4. Het Spaanse platteland waar Leon Kennedy op missie is, ziet er allesbehalve verwelkomend uit. De omgevingen zijn guurder dan ooit, hier en daar versierd door een veel te gedetailleerd rottend karkas of vervallen hut waarvan de open deur je hartslag al doet stijgen. De atmosfeer is drukkend, de belichting onheilspellend mooi en het sounddesign exact wat die moet zijn om je elke seconde ongemakkelijk te doen voelen. RE4 Remake is een pak visceraler dan zijn origineel, en het past als twee trommelstokken.

Capcom brengt de serie terug naar zijn horror-roots.

Die geslaagde art-style heeft zich een weg gebaand tot elk klein detail van het spel om de horrorvisie te realiseren. Kleine aanpassingen hier en daar, zoals bomen die het zicht versperren of donkere gangen die enkel met zaklamp te verkennen zijn, maar ook veel grotere, zoals totaal herdachte arena’s en vernieuwde baasgevechten. De RE4 remake is in dat opzicht zowel nostalgisch familiair als prikkelend anders. Hetzelfde verhaal, maar anders verteld. En ondanks het titanenwerk dat dit vereist, slaagt Capcom erin de goede stukken nog beter te maken en de slechte onderdelen wat bij te vijlen. De sfeer is gewoonweg af.

Resident Evil 4 Remake screenshot
© Capcom

Zelfs de personages werden wat moderner gemaakt zonder de essentie te verliezen. Leon is wat grittier maar verliest niets van zijn geweldige oneliners. Ashley is nog steeds niet opgewassen tegen wat haar overkomt maar is niet meer de irritante damsel in distress uit 2005. En ook Ada, Luis of Krauser zijn nu meer dan geforceerde archetypen. Het is verbluffend te zien dat elk artistiek aspect onder handen werd genomen zonder het te bezoedelen. En de allerbeste vernieuwing is dan verbazingwekkend genoeg niet eens de visuals, maar de gameplay.

Mikken én bewegen?!

De gameplay kreeg de nodige liefde om RE4 naar 2023-standaarden te tillen. De meest ingrijpende, maar ook controversiële, is de besturingsvrijheid van Leon als je mikt. Daar waar je in 2005 aan de grond genageld stond, kan je nu vrij bewegen en ontwijken terwijl je een hoofd aligneert met de loop van je favoriet wapen. Controversieel, want het is die roerloosheid die het origineel al zijn spanning gaf. Niet getreurd, Capcom compenseert dubbel en dik met agressievere en snellere vijanden. En om dat op zijn beurt te compenseren, geeft het je nog meer tools om je te verdedigen. Ontploffende vaten kennen we allemaal, maar een lantaarn op een koe droppen om iedereen in lichterlaaie te zetten, is innovatie. En ook je geliefde zakmes krijgt een nieuwe rol.

Resident Evil 4 Remake screenshot
© Capcom

Want om die kwade schepsels de baas te zijn, kan je nu ook aanvallen afketsen met je mes. Druk met de juiste timing en positie op de knop, en de vijand ligt open voor een vernietigende melee counter. Je kan het zelfs gebruiken om projectielen af te wenden, of vijanden af te maken voor ze herstellen! Een uiterst veelzijdige tool, maar er is een kost. In tegenstelling tot Leons 2005-editie mes kan deze versie verslijten en breken. Elke actie of gloednieuwe sneak attack kost duurzaamheid. En als het op is, ben je die hele toolset gewoonweg kwijt. Twee keer nadenken dus. Een nodige aanpassing gezien je mes in het origineel veruit het sterkste wapen was, maar net zoals bij de graphics een aanpassing die doordacht werd doorgevoerd. Het irriteert niet of neemt niets weg van de ervaring, maar past zich vlekkeloos aan aan de nieuwe realiteit.

De gameplay kreeg de nodige liefde om RE4 naar 2023-standaarden te tillen.

En er zijn zo tal van nieuwigheden, elke keer weer met de nodige doordachtheid. Looten hoeft nu niet meer onhandig met je mes, maar kan met een snelle melee-aanval. Van wapen veranderen kan via shortcut-knoppen, in plaats van steeds terug in het menu te kruipen zoals destijds. Kogels en anderen kunnen nu ook gecraft worden, zodat je niet zo afhankelijk bent van RNG in je drops. Wapens verkopen met upgrades geeft je al je centen terug, zodat je vrij durft experimenteren met het hele arsenaal. Stuk voor stuk mechanieken die onder de loep zijn genomen en net genoeg zijn aangepast om het avontuur te ondersteunen hoe het moet.

Weg QTE’s

Het wordt stilaan een opsomming van features en geen review, maar dat ligt puur en alleen aan het feit dat elke aanpassing gewoon on point is. Laatste keer, beloofd. Capcom ontdoet zich in de Resident Evil 4 Remake van alle QTE’s die elke cutscene van het origineel doorspekte. Af en toe heb je ze wel nog nodig als een Ganado je grijpt of zo, maar je hoeft geen schrik meer te hebben om je controller neer te leggen wanneer de camera eens je schouder verlaat. Je mag het of niet, maar de schouderknoppen van mijn controller zijn alvast dankbaar (en de muis van pc-gamers nog meer). De reden om dit iconisch onderdeel te droppen is vooral moderniteit, maar het dient ook het ritme van het spel.

Want de vele spektakelsequenties werden vervangen door een meer cinematische invulling. Hierdoor kan Capcom sequenties enigszins opnieuw timen. Wat langdradig was, wordt vervangen door een beknopte maar even veelzeggende cutscene. Delen die dan weer abrupt op je scherm verschenen, krijgen nu een volledig setpiece om het eer aan te doen. We spoilen niets (hoe vreemd dit ook is voor een 18 jaar oude titel) maar het deel met de mijnkarren en het hilarisch iconische stuk met een gigantisch standbeeld, zijn de beste voorbeelden van deze aanpassingen. En om een laatste keer in herhaling te vallen: het is opnieuw vlekkeloos geïmplementeerd.

screenshot
© Capcom

Meer vrijheid, meer activiteiten

De remake heeft een veel opener design van de wereld.

Wederkerende spelers zullen ook wat gloednieuwe content krijgen. Zo zijn de meeste levels gespijsd met optionele missies, in game in de vorm van blauwe papieren. Vind een gouden ei, schiet 5 verborgen doelwitten kapot of verkoop een aantal slangen, kleine objectieven die je extra doen opletten in je dolle tocht. Maar af en toe zijn het ook substantiëlere zaken, zoals het jagen op unieke vijanden. Deze zullen vereisen dat je backtrackt, iets wat in deze remake aangemoedigd wordt door het veel opener design van de wereld. In het dorp kan je na je ‘ontmoeting’ in het meer vrij ronddwalen met je bootje. In het kasteel of eiland kan je steeds vrij terugkeren naar vorige stukjes via verbindende gangen of verborgen passages. En het is aangenaam om te doen, als een soort metroidvania waarin je elke pixel wil uitkammen om upgrades te kopen. De meest enge metroidvania ooit, maar toch.

Al die missies leveren je dan een alternatieve munt op – spinels – om speciale upgrades te kopen bij onze goede vriend de handelaar. Nog steeds even iconisch, iets minder gestoord, maar nog altijd tot de tanden gewapend. Je vindt er schatkaarten, HP-upgrades, speciale mods voor je wapens of gloednieuwe cases met speciale bonussen, volledig eigen aan deze remake. Allemaal zeer de moeite waard natuurlijk, wat je nog meer motiveert om alle speciale opdrachten te volbrengen.

Resident Evil 4 Remake screenshot
© Capcom

Een andere alternatieve munt is dan weer te verkrijgen in de schietkramen die ook hier hun terugkeer maken. Ze zijn lichtjes anders dan in het origineel, maar belonen je dit maal met jetons om te spenderen aan een slotmachine. Dat kan op zijn beurt dan charms uitspuwen die je aan je case kan hangen en nog andere passieve bonussen geven zoals een grotere kans om bepaalde grondstoffen te vinden of korting op bepaalde crafting recepten. Het houdt je natuurlijk geen uren zoet, maar alles is op dit punt in de review een nodeloze maar oh zo zoete bonus.

99% compleet

Er ontbreken wel nog een paar dingen in deze Resident Evil 4 Remake: Mercenaries mode, Assignment Ada en Seperate Ways. Het eerste was een pure actieminigame met high score-systeem om je nog wat langer bezig te houden met de geweldige gameplay van RE4. Het was niet echt nodig deze over te brengen, maar het is spijtig dat dit oorspronkelijk onderdeel van RE4 deze remake niet gehaald heeft, al komt het later in de vorm van een gratis update. De andere twee waren herbelevingen van het hoofdverhaal door de ogen van Ada Wong, de ene reeds aanwezig in het origineel, de andere pas toegevoegd bij latere re-releases van RE4. Deze zitten er niet in omdat er sprake is om dit in een DLC te verpakken. Als dit is om het dezelfde polish te geven als de remake nu, dan mogen ze gerust al hun tijd nemen om dit haarfijn af te werken. In tussentijd gaan wij ons botvieren op de vele challenges en extra moeilijke Professional-mode die je vrijspeelt na een eerste toer op de dolle carrousel die Resident Evil 4 gelukkig nog steeds is.

screenshot

Het mag duidelijk zijn, de Resident Evil 4 Remake is exact hoe je een iconische titel moet herwerken tot een hedendaags meesterwerk. Het past aan waar en hoe het moet zonder de ziel van het origineel te verloochenen. Wederkerende spelers zullen met plezier hun geliefde verhaal in een nieuw daglicht herontdekken, terwijl nieuwe spelers eindelijk kunnen genieten van het losgelaten projectiel dat Resident Evil 4 is. Zonder te vloeken op de archaïsche besturing van een tijdperk waarin shooters maar 1 joystick gebruikten. Het beste van twee werelden waar iedere gamer van moet proeven!

Nog meer Resident Evil nodig?

Meesterlijke remake

resident evil 4 remake
5 5 0 1
Resident Evil 4 krijgt een remake die niet alleen het origineel eert maar ook naar een nieuw niveau tilt, ondanks de flinterdunne marge. Capcom slaagt erin de gameplay te moderniseren en de aanpassingen te compenseren zonder overboord te gaan. Ook de vernieuwde stijl, die meer de focus legt op horror, komt Resident Evil 4 alleen maar ten goede. Technisch verbluffend, audiovisueel geweldig, mechanisch plezierig zonder einde. Er is geen enkele reden om deze titel links te laten liggen, of je nu een fan uit 2005 bent of nu pas op de kar springt.
5/5

• Nieuwe art-style met een grotere focus op horror
  • Moderne gameplay met aangepaste mechanieken