New Fantastic Four: Hell in a Handbasket review

Het was ergens in 1990 dat The Fantastic Four #347 verscheen. In deze issue startte Walt Simonson een door Art Adams magistraal getekend verhaal waarin de FF gevangen werden gehouden in hun hoofdkwartier. Een nieuw team bestaande uit Ghost Rider, Wolverine, Spider-Man en The Hulk deden een geslaagde poging om Marvels eerste familie uit hun benarde positie te bevrijden. De New Fantastic Four!

Marvel Comics geeft al tijden diverse makers een podium om verhalen te maken die spelen in de continuïteit van de reeksen ten tijden van hun hoogdagen. Voor dit afgeronde verhaal tekent de relatieve nieuwkomer Alan Robinson en schrijft Marvel-veteraan Peter David.

De hel is dichterbij dat je denkt

Hulk, Ghost Rider, Wolverine, en Spider-Man hebben op het oog niet veel gemeen. Toch komen ze met zijn allen in Las Vegas bijeen door toedoen van een priester. Er is iets vreemds aan de hand. In de tunnels onder de stad woont een populatie van mensen die om wat voor reden dan ook buiten de maatschappij zijn gevallen. Tot zover niets vreemds. Wat wel vreemd is is het feit dat er een voorganger is gekomen. Iemand die hen opzweept. Als de priester gaat kijken, blijkt dat het een demoon is. Vandaar zijn hulproep!

De komst van onze vrienden is niet geheel vrijwillig, maar het hoe en waarom hiervan vertellen zou zonde zijn. Het is uiteindelijk wel erg de moeite waard.

Alan Robinson tekent in een licht cartoonistische stijl die gek genoeg heel goed bij deze titel past. Het ademt net genoeg 90s uit zonder gedateerd over te komen. Heel knap. De grootste blikvanger is Peter David.

New Fantastic Four
©Marvel Comics

David was in de jaren negentig een grote vedette bij Marvel. In 1990 zat hij midden in zijn legendarische run op The Incredible Hulk. En in deze New Fantastic Four zien we de Hulk van dat moment weer terug. De grijze Hulk die incognito in Vegas werkte als Joe Fixit. Het toeval wil dat er momenteel een tweede miniserie loopt waarbij diezelfde Hulk ook de hoofdrol speelt.

Het verhaal is ook echt geschreven in de stijl van dat tijdvak zonder dat het overdreven retro wordt. Wat opvalt is dat het verhaal een stuk losser in elkaar zit. Het is niet strak geschreven voor de onvermijdelijke trade. Het is heel ontspannend en dat zie je ook terug in het verhaal. Het gaat mee met de golven en is gewoon vermakelijk. Het werkt heel goed en je vraagt je toch af hoe jongere lezers dit vinden?

Even over Peter David

Peter David is al ruim 36 jaar actief als schrijver. Helaas kampt hij momenteel met medische problemen waar een GoFundMe voor loopt. 2022 was een jaar waarin veel comicmakers ons ontvielen en het is, kijkend naar zijn medische geschiedenis, niet ondenkbeeldig dat Peter David de eerste van dit jaar wordt.

Deze comic is een unieke manier om kennis te maken met het werk van de man zonder dat je af hoeft te dalen in de jaren tachtig en negentig en toch de unieke charme van de comics uit deze era mee te krijgen. Als je budget over hebt en je bent in een experimentele bui, koop dan deze bundel. Als je het niets vindt, dan steun je in ieder geval de schrijver financieel.

3/5

• Charmant verhaal dat een ideale kruising is tussen toen en nu.

• Sommige dingen worden voor nieuwe lezers niet uitgelegd.