Cy_borg wereld

Cy_Borg review: neonwaanzin

3 jaar na datum, toen op Kickstarter MörK Borg even onze realiteit brak om vertekende beelden op onze netvliezen te schreeuwen, werd in 2021 een afstammeling tot leven gewekt op het zelfde platform. Cy_Borg grijpt met zijn neonklauwen onze hersenschors vast en trekt ons nu in de brutale toekomst. We worden in de CY gesmeten en moeten maar zien te overleven. Luister even voor de corps, gangers, of wastelanders je te pakken krijgen en misschien kom je hier nog levend uit.

© Free League Publishing

Spelontwerp: Christian Sahlen
Graphic design: Johan Nohr
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing) Onder het Free league workshop label

Aantal spelers: 2- ?.
Leeftijd: 16
Speelduur: one shots of meerdere sessies

Reviewcopy gekregen via uitgever

Rollenspel: Een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waar 2 of meer spelers nestelen zich rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

De wereld is op zijn einde

Cy_Borg Is net als zijn broer Mörk Borg een aanval op de zintuigen. Het spel is bedoeld om hard te zijn, met een aanloop erin te springen en als personage van een gemene toekomst wereld jezelf elke dag in leven te houden. Spelers rollen 3d6 voor 5 attributen (agility, knowledge, presence, strength & toughness), kiezen een wapen en wat materiaal dat ze bij zich hebben en nemen een archetype tot zich.

Doe je iets ongelofelijk moeilijk, dan moet je al vlot een 18+ behalen.

Het spel speelt dan ook heel vlot. Je rolt 1d20 en telt de bonus van je attribuut erbij. Als je iets gemakkelijks doet, heb je bijvoorbeeld maar een 6 nodig. Doe je iets ongelofelijk moeilijk, moet je al vlot een 18+ behalen. Vijanden rollen geen dobbelstenen maar geven je een nummer dat je moet rollen om je te verdedigen. Hierdoor blijft de actie hard doorgaan met een minimum aan downtime.

Van discharged corpsekillers tot renegade gearheads, het zijn allemaal mensen (de meeste toch) die getekend zijn door een brutale wereld die niets om hen geeft. De enige manier om verder te komen, is harder te zijn dan de omgeving rond je en misschien ietwat van vrienden en contacten te vinden die je kunnen bijstaan.

Cy_borg combar
© Free League Publishing

Cy_Borg heeft een zeer leuke online personagemaker waar je ook al even mag proeven van de unieke visuele stijl die het brengt. Betreden op eigen risico wel!

© Free League Publishing

Industiële waanzin

De wereld van Cy_Borg is gevuld met bombastische reclame en nieuwsberichten.

De wereld van Cy_Borg is gevuld met bombastische reclame en nieuwsberichten. Als Spelmeester krijg je dan ook tabellen gevuld met ideeën, nieuwsberichten die je per uur, dag of week kan laten uitspuwen naar de spelers toe en waar ze gretig kunnen op inspringen. Een insteek die gegeven wordt, is dat Cy_Borg als wereld misschien helemaal niet bestaat en alleen maar op een server leeft waar iedereen ingeplugd zit. Mogelijks ook niet, maar het boek geeft tal van mogelijkheden om te onderzoeken. Als je lang genoeg in leven blijft natuurlijk.

© Free League Publishing

Schuldgevoel

Missies zijn vlot te genereren en spelers hebben veel vrijheid om te slagen of brutaal gestraft te worden.

Cy_Borg heeft dan ook een toekomstgevoel maar soms denk je dat onze huidige wereld misschien zelfs erger is dan wat zich hier afspeelt. Als je immers weet dat er niets is waar je kan in verbeteren, is de overgave volledig. Is dat een kracht of een zwakte van het spel? Dat zal iedere groep voor zichzelf moeten uitmaken. Missies zijn vlot te genereren en spelers hebben veel vrijheid om te slagen of brutaal gestraft te worden. Een ding is zeker, in de CY zijn er weinig tweede kansen. Je begint als iets of iemand die een outcast is van een wereld die zonder jou verdergaat en je schreeuwen zullen ongehoord zijn tenzij je er iets aan doet.

Cy_Borg locaties
© Free League Publishing

Ruwe allesbrekende data

Het leven is goedkoop in de CY.

Cy_Borg heeft een zondvloed aan tabellen, alles van wapens, monsters, drugs, contraband, verslavingen. Noem het maar op en je kan het genereren. Het leven is goedkoop in de CY. Het boek is een doos vol elementen die je zelf kan combineren om er iets van te maken dat volledig willekeurig is of je inspiratie met enkele rollen laat op hol slaan. Het introductie-avontuur dat inbegrepen is, geeft je een mooi idee van hoe deze wereld werkt en waar je naartoe kunt streven.

© Free League Publishing

CY_Borg legt veel op tafel maar voelt jammerlijk genoeg wat generisch aan. Elementen van verschillende cyberpunk- en toekomstapocalypsen zijn aanwezig maar het verliest zichzelf een beetje in de zoektocht naar een eigen identiteit.

Als vlotte instap en een avond even een vlug avontuur spelen zal Cy_Borg het meeste tot zijn recht komen. Als langlopende campaign zijn er andere opties.

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Een bleke toekomst die er soms beter uitzien dan onze huidige wereld

Cy_Borg
3 5 0 1
Cy_Borg brengt een wereld die tegelijkertijd bleek en levenloos is en je anders verblindt met neonlichten en het sprankeltje hoop om nog even verder te doen. Jammer genoeg is het net te generisch ten opzichte van andere RPG's in dit genre zoals Shadowrun en de invloeden zijn duidelijk. Een neontoekomst geregeerd door corporations waarin de wereld langzaam vergaat of mogelijks slechts een simulatie is. Het sterke punt blijft natuurlijk hoe snel men een personage kan maken met enkele tabellen en rollen van de dobbelstenen en onmiddellijk in het spel kan treden.
3/5

• Ruwe setting
  • Gemakkelijk in te stappen