MörK Borg cover

MörK Borg review: heavy metal apocalyptic fantasy RPG

Ergens in vervlogen tijden, zo rond 2018, brak een schreeuw de muren van de realiteit. MörK Borg kwam badend in bloed en duisternis naar Kickstarter. Een doom metal apocalyptic RPG die zich in een duistere stervende wereld bevond en succes kreeg. Gepubliceerd door Fria Ligan onder hun workshop-label brengt MörK Borg ons een ongemakkelijk maar zeer interessant boek. De zwakken gaan de tweekoppige basilisk voederen terwijl ze de schreeuwende laatste zucht van de wereld verorberen. Kom mee om te ontdekken wat ons wacht in MörK Borg!

Spelontwerp:Pelle Nilsson (Ockult Örtmästare Games) & Johan Nohr (Stockholm Kartell)
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing Onder het Free league workshop label

Aantal spelers: 2- ?.
Leeftijd: 16
Speelduur: one shots of meerdere sessies.

Reviewcopy gekregen via uitgever

Rollenspel: Een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waar 2 of meer spelers nestelen zich rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

MörK Borg front
© Free League Publishing

Levenloos Grijs

MörK Borg is geen spel voor mensen met een tere ziel want de setting is gebaseerd op oude dark fantasy pulp fiction-verhalen. Dit wil zeggen dat je hier geen heroïsche daden van avonturiers gaat vinden of prinsessen die gered moeten worden. Tenzij misschien als die van de kannibalistische, half dode lichaamsvariant zijn. Wanneer je het boek openslaat, wordt onmiddellijk het gevoel van een oud metalalbum opgewekt. Felle kleuren, geitenkoppen en teksten die uit een gestoorde geest kunnen ontspringen. Het zal niet iedereen smaken maar degene die voorbij de confronterende stijl gaan, ontdekken een boek vol inspiratie en waanzin.

MörK Borg basilisk
©Free League Publishing

MörK Borg presenteert zijn apocalyptische setting iets anders dan de meeste rollenspellen.

MörK Borg presenteert zijn apocalyptische setting iets anders dan de meeste rollenspellen. Je krijgt geen ellenlange intro’s of verhalen maar profetische korte stukken die de verbeelding aanspreken en je aansporen om zelf de gaten in te vullen. Van de tweehoofdige Kathedraal in GalgenBeck tot de bloedgravin Anthelia’s kalkstenen paleis en daartussen de velden van de doden in Graven-Tosk tot de Kapotte velden van Kergus. Het boek roept allerlei beelden op die een ervaren verhaalverteller kan uitwerken tot interessante verhalen.

Hypnotische geschriften op de muur

Ervaring Is dan ook wel een must voor MörK Borg want het boek is volgeperst tot op de kaft toe. Je vindt er tabellen om beschrijvingen te maken voor kerkers, wezens, wapens en veel meer. Het begint bv. met  “Een kaart naar een plaats die niet kan bestaan”. Geen verdere uitleg is gegeven dus het is aan de verhaalverteller om hier mee verder te gaan. Een interessant gegeven maar niet voor iedereen weggelegd.

In intro van het boek kom je cryptisch meer over de wereld waarin je vertoeft.

Na de intro van het boek waar je cryptisch meer te weten komt over de wereld waarin je vertoeft, brengt het boek dan ook een vrij simpel spelsysteem naar voor. Simpel maar zeker geen onderdanig gegeven aan sommige anderen. De bedoeling is niet om het spel een technisch en strategisch schouwspel te maken maar eerder vlot situaties af te handelen en het verhaal verder te laten gaan.

MörK Borg duister
© Free League Publishing

Tovenaarstanden

Spelers rollen 3d6 voor 4 attributen, kiezen een wapen en wat materiaal dat ze bij zich hebben en ze kunnen de wereld in. Je gaat iedere keer een test doen tegen je eigen attribuut om te zien of er iets lukt. Pantser hindert je maar biedt ook een zekere vermindering tegen de weldadige wereld rondom je. Magie wordt afgehandeld via perkamenten die zowel heilige als onheilige zaken in de wereld oproepen. Niet iedereen kan deze gebruiken, en het is zelfs zo dat dit tot netelige situaties kan komen door een oningewijd persoon. Je bent nu klaar om in een wereld te stappen waar bijna alle hoop verloren is en waar de zon al jaren niet meer schijnt.

MörK Borg heeft ook een aantal optionele regels die je zelf kan kiezen om toe te passen.

MörK Borg heeft ook een aantal optionele regels die je zelf kan kiezen om toe te passen. Wat zeer leuk is hieraan is dat zelfs 1 van deze regels, zoals optionele personages en tabellen om de wereld in een oogopslag te toveren een grote impact hebben op de spelervaring. Personages kunnen ook zichzelf verbeteren maar in lijn met de grote thema’s van het spel zal dit eerder miniem zijn. De focus ligt niet op het zware mechanische aspect van een spel maar in de ervaring.

MörK Borg indrukken
© Free League Publishing

De zwarte kroon van de kreupele koning

MörK Borg streeft naar het onderzoeken van mausoleums en kerkers vol verontrustende en zelfs zeer creepy wezens die zich erin bevinden. De dingen die er rondkruipen zullen gemakkelijk voeding zijn voor nachtmerries van de personages en misschien zelfs de spelers. Poppen van porselein die de wraakzuchtige geesten van verhongerde kinderen bevatten, met bloed doordrenkte skeletten die stil sluipend je naar de afgrond duwen en moordenaars met lampenkoppen die alle licht doven om je te verblinden met hun eigen stralen. Het zijn maar enkele van de bizarre inwoners van deze wereld.

MörK Borg info
© Free League Publishing

Dit alles leidt ertoe dat MörK Borg eerder een ideeënboek is met veel potentieel. Je hand wordt niet vastgehouden met diepe uitgeschreven hoofdstukken maar je krijgt eerder een zondvloed aan concepten en ideeën. Het zal voor een ervaren groep die iets anders wil proberen en geen angst heeft om diep in zichzelf de horror te zien, een leuke verandering zijn van het normale gegeven op de markt.

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Metal

MörK Borg
3 5 0 1
MörK Borg is niet voor de jongere spelers onder ons en zeker niet voor tere zielen weggelegd. Het brutale, bijna hopeloze, staat voorop maar degenen die er zich aan wagen zullen een ervaring hebben die ze ergens anders niet gaan vinden. Niet voor iedereen maar zeker interessant!
3/5
0