Batman/Spawn: The Classic Collection review

In december 2022 verschijnt er een Batman/Spawn-crossover van de hand van Todd McFarlane en Greg Capullo. In deze crossover zullen Spawn en The Caped Crusader het opnemen tegen de Court of Owls. Om de lezers alvast warm te maken heeft DC Comics het behaagd om de vorige twee crossovers te herdrukken in een klein hardcovertje.

Todd McFarlane maakte natuurlijk in de jaren tachtig naam als tekenaar van Spider-Man. Veel mensen vergeten echter dat hij ook Batman tekende in dat decennium. Deze comics werden gebundeld in Batman: Year Two. Wat nog minder mensen weten is dat Batman een oude favoriet is van McFarlane. Wie de cape van Spawn heeft gezien, kan dat wel beamen. De stripmaker annex ondernemer wil nog altijd niks met Marvel te maken hebben maar van DC Comics gaat zijn hartje nog weleens sneller kloppen.

Batman/Spawn: War Devil

De eerste comic die je aantreft, is Batman/Spawn: War Devil #1 uit 1994. Hierin wordt het verhaal verteld over een boosaardig wezen genaamd Croatoan dat op weg is naar de aarde. De plek waar hij de toegang wil forceren, is Gotham City. Dit is misschien wel te groots voor Batman om in zijn eentje op te lossen. Gelukkig krijgt hij hulp van een ex-soldaat met een helse connectie: Spawn.

spawn
©Image Comics

Deze comic wordt geschreven door maar liefst 3 schrijvers: Doug Moench, de eerder dit jaar overleden Alan Grant, en Chuck Dixon. Hoewel deze heren alle drie een verleden hebben met Batman merk je toch dat drie man te veel is. Wat volgt is een rommelige achtbaanrit waarin het verhaal rondom de kolonie Roanoke wordt bewerkt tot grondstof voor deze comic. Zonder kennis van deze kwestie of de comic Spawn is dit geen bijster boeiend verhaal.

Het tekenwerk is van Klaus Janson. De veteraan had indertijd al een carrière van twintig jaar achter de rug en een goede naam als inkter opgebouwd. Zijn werk oogt rommelig alsof hij moest werken met een stevige deadline. In 1994 verkocht dit goed maar niet op basis van de inhoud.

Spawn/Batman

De tweede crossover van dat jaar is Spawn/Batman. Deze is wat interessanter omdat Todd McFarlane hier het tekenwerk zelf doet en het verhaal wordt geschreven door Frank Miller. Het speelt zich af in de continuïteit van The Dark Knight Returns, het meesterwerk van Miller uit 1986. Hoewel je het niet afleidt uit het werk van McFarlane hebben we hier te maken met een oudere Batman. De tekenaar heeft een zwak voor deze Batman-versie omdat hij zelf wat stukken van The Dark Knight Returns geïnkt heeft om Klaus Janson te helpen.

Batman reist naar New York waar hij de schurk hoopt te pakken die chirurgisch verwijderde hoofden gebruikt als aansturing voor zijn robots. Deze hoofden zijn van enkele onforuintlijke dakloze mannen. En laten zij nu net de vrienden zijn van Spawn. Hoewel de twee elkaar niet liggen, is het duidelijk dat ze beiden deze schurk willen pakken. Oh, en er is ook nog een subplot over een atoombom.

spawn
©DC Comics

Todd McFarlane is natuurlijk in topvorm. Hij tekent beide helden in heroïsche poses en leeft zich uit in grotesque actiescenes waarin de mechanische ledematen in het rond vliegen. Miller begrijpt wat er van hem wordt verlangd en schrijft een solide plot dat zo zou kunnen dienen voor een thriller. De dynamiek tussen de oudere Batman en de jonge onbezonnen Spawn zorgt voor de komische noot. Het is een comic die cool wil zijn en daarin slaagt.

Het eerste verhaal is helaas niet meer dan bladvulling. Het tweede verhaal is een aanrader voor fans van het tekenwerk van Todd McFarlane en Frank Millers versie van Batman. Dat tweede verhaal is de voornaamste reden om dit te kopen.

Een kleine noot. In januari verschijnt een luxe-editie van deze comic. Er staan wat schetsen in voor de nieuwe crossover die in december verschijnt en wat achtergrondverhalen over de totstandkoming van deze crossover in de jaren negentig. Deze verhalen en schetsen zijn ook online te vinden. Deze versie kun je beter laten liggen.

Batman/Spawn: The Classic Collection verscheen op 16 november 2022

3