Elektra #100 review: wij weten ook niet wat de bedoeling is

Elektra Natchios is de dochter van de Griekse ambassadeur in de VS. Ze was een getalenteerde rechtenstudente en de echte liefde van Matt Murdock alias Daredevil. Ze is ook de vrouw die voor eeuwig gedefinieerd is door het moment waarop ze stierf toen Bullseye haar hart doorboorde met haar eigen sai.

Elektra is een creatie van Frank Miller, die haar als kapstok gebruikte voor zijn legendarische run op Daredevil (168-191). Het was een eerste blijk van zijn vakmanschap. Ze maakte in 1986 haar debuut in de soloserie Elektra: Assassin waarin Frank Miller en Bill Sienkiewicz het verhaal van haar tragische komaf vertelde en hoe dat leidde tot de Elektra die de lezer enkele jaren eerder had leren kennen in Daredevil. Een meesterlijke comic die nog vaak wordt herdrukt. In 1990 maakte Miller samen met zijn vrouw Lynn Varley een epiloog van haar epische liefdessaga met Daredevil in de graphic novel Elektra Lives Again.

Nadien kreeg Elektra nog vaak een soloserie. Los van het strakke korset waar Miller haar in had gegespt was ze niet echt bruikbaar. Ze was een onbeschreven blad waar menig comicmaker zijn Oosterse fantasieën op kwijt kon. Ze werd vaak gepresenteerd als een ninjamoordenares. Haar meest succesvolle serie was een kleine 20 jaar geleden toen Brian Michael Bendis, Greg Rucka en Rob Rodi een poging deden om haar wederom als een huurmoordenares de wereld rond te sturen. Het was allemaal heel vermakelijk maar het beklijfde niet.

Elektra
©Marvel Comics

Comicmaker Chip Zdarsky haalde haar weer uit de mottenballen en liet haar in zijn Daredevil-run een tijdlang voor durfal spelen omdat Matt Murdock een celstraf uitzat. Voor meer details zul je de comic moeten lezen. Het liep allemaal over in de miniserie Devil’s Reign. Hoe past deze 100ste Elektra-issue daarin?

En waarom is er dan deze honderste Elektra issue?

Deze issue bestaat uit 2 verhalen. Het tweede verhaal is een niemendalletje van Declan Shalvey en Stefano Raffaele. Het tekenwerk draagt alles. De lichaamstaal is bijzonder fraai en laat zien wat DD en Elektra voor elkaar voelen. Het geschreven verhaal biedt geen verdere context en is voor mensen die niet bekend zijn met de voorgeschiedenis dan ook nikszeggend.

Het hoofdverhaal is alleraardigst. Ann Nocenti is aangesteld voor het schrijfwerk. Haar run op Daredevil wordt vaak geduid als het beste na Frank Miller. Het is vooral een tweekamp tussen Elektra en Typhoid Mary die een rol speelde in de run van Zdarsky. Het is een mooie karakterschets van vooral dat laatste personage waardoor Elektra meer een bijfiguur is. De afsluiter wekt dan wel de nieuwsgierigheid op voor het verdere verloop van Devil’s Reign.

Het tekenwerk van Sid Kotian is zeer fraai. Hij weet hoe hij de choreografie voor een goede actiescène moet doen. Het oogt redelijk manga-achtig zonder dat het te stereotype wordt. Deze comic wordt verder afgerond door gags van Ty Templeton en Chris Giarusso.

Lezers van de huidige Daredevil-reeks kunnen deze issue blind oppikken.

Elektra #100 verscheen op 13 april en word gemaakt door Ann Nocenti, Declan Shalvey, Sid Kotian en Stefano Raffaele

3/5