Jeff Rylander 1: Paniek op Curaçao review

Jeff Rylander is een nieuwe reeks van de hand van Willem Ritstier en Eric Heuvel die verschijnt onder de vlag van de Nederlandse uitgever Personalia. Het is een klassiek vormgegeven album dat op een zacht, zoet geurend papier is gedrukt.

Het verhaal wordt als volgt omschreven: “Achtervolgd door het verleden, levend in het heden met uitzicht op een onzekere toekomst, beweegt Jeff Rylander zich soepel door het leven. Als gemankeerde schrijver annex copywriter heeft hij zich teruggetrokken in een appartement van het Marona Resort op Curaçao waar hij van de eigenaar, Arthur Natjeman, gratis mag wonen in ruil voor wat hand-en-spandiensten. In Paniek op Curaçao brengt hij niet alleen zichzelf in gevaar, maar sleept hij ook zijn vriend en vriendin, Domdou en Hilda Sommelbi, mee in het avontuur. Criminelen, politie, jaloerse echtgenoten en ‘de man uit Nederland’ zitten hem achterna. En dan is er natuurlijk ook nog die hond…”

Jeff Rylander is er bijna

Eric Heuvel levert weer het tekenwerk dat je als lezer van hem verwacht. Hier en daar neemt hij wel een klein kort weggetje. De auto’s zien er wat simpeltjes uit en dat vliegtuig in het laatste plaatje ziet er ‘gehandicapt’ uit. Laten we het wijten aan de commerciële druk om zijn platen te produceren.

Uitgeverij Personalia doet mee aan de trend om Braziliaanse inkleurders te gebruiken. Het werk is best aardig maar er lijkt niet met de man gecommuniceerd te zijn. Er is ingekleurd voor een ander type papier waardoor de kleuren te verzadigd zijn. Op pagina 40 worden de kleuren zelfs een beetje een brij doordat het bruin en het bordeauxrood in elkaar overvloeien.

Onderstaande afbeelding is overigens een foto die met een gsm is genomen. Eventuele kleurafwijkingen liggen aan de belichting.

jeff rylander
©Uitgeverij Personalia

Als personage is Jeff Rylander geslaagd. Het is een echt mens met goede en minder goede eigenschappen. Het is een heerlijke foute hork die zich van niemand wat aantrekt en daardoor meer uit het leven haalt dan veel van zijn lezers. Tegelijkertijd is het leven ook een opgave want onze Jeff wordt door heel wat ellende achtervolgd. Ellende waar hij zelf schuld aan heeft.

Het is in dat opzicht jammer dat de overige personages van die rondwandelende clichés zijn. Het hoertje met een hart van goud. De gangster die de buurt terroriseert. De goede vriend die Jeff tegenwicht biedt. Een beetje lezer heeft dat al duizend keer eerder gezien. Ergens is dat jammer want de setting en de toffe hoofdpersoon zorgen er wel voor dat je een leuk album in handen hebt dat zowaar een beetje anders is dan veel van de reeksen in hetzelfde genre.

Geef het een kans zodat de makers de laatste plooien glad kunnen strijken en het nog beter kunnen doen.

Koop Jeff Rylander #1 via bol.com

3/5