Archive 81 gooit veel horror op een hoop mét succes

Het benauwde Archive 81 combineert de trage horrorseries van Netflix met een hele reeks aan subgenres en komt daar nog mee weg ook.

Typisch aan veel producties van Netflix, en vooral aan de mysterieuze horror zoals Midnight Mass, is de traagheid waarmee de afleveringen vooruit kabbelen. Minuten worden uren in een poging om de abonnee zo lang mogelijk op het streamingplatform te houden. Sommige series floreren erdoor, bij anderen legt het rekken alleen maar de pijnpunten bloot. Archive 81 struikelt bijna in dezelfde valkuil. Door veel soorten horror op een hoop te gooien, valt er altijd wel iets te beleven in de adaptatie van de gelijknamige podcast.

Het begint zoals elke job: een geheimzinnige rijkaard huurt een archivaris in om verbrande videobanden te restaureren. In ruil krijgt hij een som geld waarvoor jij en ik een lichaamsdeel zouden afstaan. Het helpt dat de timide Dan (een in het begin nuchtere Mamoudou Athie) het werk eenzaam en alleen in een villa in een bos mag doen. De monteur leert Melody (Dina Shihabi, Altered Carbon) kennen, de vrouw achter de camera. Samen met paranormale podcastmaker Mark (Matt McGorry uit Orange is the New Black) ontrafelt hij de doodsomstandigheden van Melody. Ze stierf in een door vlammen opgegaan gebouw waar ze een documentaire maakte over de verdwijning van haar moeder. Langzaamaan steken Dan en Melody de grens over tussen realiteit en dromen, tussen nuchterheid en paranoia, en tussen heden en verleden.

archive 81
© Netflix

Een beschrijving met veel voetnoten

Wat precies is Archive 81? De serie steekt zijn inspiratie niet onder stoelen of banken (The Blair Witch Project, The X-Files, Rosemary’s Baby en The Ring om er toch maar een paar te noemen). Tragische found footage, een psychologische surveillancethriller, sciencefiction over parallelle dimensies en bloederige fantasy met duivelaanbidderij onder het licht van een komeet die zich maar eens om de 70 jaar laat zien. Archive 81 werpt idee na idee op, zet je geregeld op het verkeerde spoor en weet ultiem toch te verrassen.

Archive 81 houdt steek omdat het niet meer pretendeert te zijn dan wat het is. Een plezant, sfeervol en belonend horrormysterie. De opeenstapeling van subgenres zou niet mogen werken. Wat erin gebeurt gaat over het randje, maar het is sober gebracht in grijze omgevingen die kleur geven aan de personages. Na acht uren door te brengen met Dan en Melody begin je toch te vrezen voor hun lot.

Het eerste seizoen van Archive 81 is nu te bekijken op Netflix.

Een bevredigend horrormysterie

Archive 81