Creepshow 1 review: amusant met een kanttekening

Robert Kirkman blijft ook na The Walking Dead druk aan de weg timmeren. Zijn kompaan Greg Nicotero, producent van The Walking Dead, is betrokken bij de Creepshow-tv-serie die is gebaseerd op de gelijknamige film uit 1982. Deze film was weer een hommage aan de klassieke EC Comics-horrortitels uit de jaren 50. Bij Kirkmans Image Imprint verschijnt een vijfdelige Creepshow-miniserie.

De cover springt meteen in het oog door het logo en de covertekening. Het is duidelijk wat dit voor comic wordt. Het is een anthologietitel waarin enkele korte verhalen staan die bedoeld zijn om te griezelen. Allemaal volgens de alom bekende EC Comics-traditie. De verhalen worden gemaakt door wisselende schrijvers en tekenaars.

Het eerste verhaal wordt geschreven en getekend door Chris Burnham die vooral bekend is van Batman en natuurlijk Die!Die!Die!, dat hij samen met Kirkman maakt. Het verhaaltje draait om drie jongetjes die met Halloween op snoepjacht gaan. Bij het huis van een rijke zonderling staat een schaal vol chocoladerepen en een bordje met de tekst “Pak er maar een”. Een verhaal over zelfbeheersing en wat het gebrek eraan kan betekenen…

Het tweede verhaal wordt mede geschreven door Paul Dini en getekend door John McCrea, die vooral bekend is van Hitman, een serie die hij samen met Garth Ennis maakte voor DC Comics. Een groep ouders huren een soort mascotte in om het verjaardagsfeestje van hun kinderen op te leuken. Terwijl ze vrolijk verder drinken begint Shungo, want zo heet deze mascotte, de kinderen te verorberen. Het is een ongemakkelijke satire over het opvoeden van kinderen.

©Image Comics

Creepshow is lekker griezelen

Eerlijk? In de voorbije veertig jaar zijn er al regelmatig comics verschenen die hun roemruchte griezelvoorgangers de nodige eer bewezen. De titel die dan het meeste in het oog springt is DC’s House of Mystery. Deze titels waren vooral haastig afgewerkte comics die qua productiewaarde werden geklopt door de EC-titels die ze eer bewezen. Wat ergens heel jammer is. Mensen hebben alleen oog voor het feit dat de EC Comics er in hun eentje voor zorgden dat de Amerikaanse comics bijna 50 jaar moesten worden gekeurd. Ze waren meer dan de pulp waar ze voor werden aanzien. Deze comics waren van een dusdanig hoog niveau dat ze voor een deel het fundament vormden waar DC en vooral Marvel Comics hun renaissance in de jaren zestig op hebben gebouwd.

Het moet dan ook worden gezegd dat deze Creepshow hoog inzet. De schrijvers en tekenaars zijn zonder uitzondering mensen uit de A-categorie. De verhalen bevatten shockerende momentjes maar het is niet goedkoop. Er is moeite gedaan om dit te laten uitstijgen boven plat vermaak. Dus als je blij wordt van dit soort comics dan kun je Creepshow blind kopen.

De vraag is alleen voor wie dit verder bedoeld is? De mensen die zijn opgegroeid met EC Comics zijn inmiddels van gevorderde leeftijd en zullen dit niet kopen. Deze comic is natuurlijk een snelle cashgrab die inhaakt op een tv-serie. Maar het is jammer dat Robert Kirkman zijn geld niet heeft gestoken in het opzetten van een comic die de erfenis van EC vertaald naar iets 21ste eeuws.

Bekijk de Creepshow-trailer

3/5

• Goede makers