The Dragon Prince review: een fantasywereld voor jong en oud

In 2018 verscheen het eerste seizoen van The Dragon Prince op Netflix. Deze geanimeerde fantasyreeks komt van de schrijvers van Avatar: The Last Airbender (de reeks, geen paniek). Ondertussen zijn er al 5 seizoenen beschikbaar op Netflix en is de reeks vernieuwd tot seizoen 7 waarin het verhaal zal afgerond worden. De reeks blijft jammer genoeg onder de radar. Daarom vertellen wij even waarom je toch best tijd vrij maakt om je onder te dompelen in de magische wereld van The Dragon Prince.

© Netlfix

De magische wereld van Xadia

The Dragon Prince speelt zich af in de wereld van Xadia. Xadia is een magische wereld waarin de magie gebonden is aan 6 bronnen van magie: de Maan, de Zon, de Lucht, de Aarde, de Oceaan en de Sterren. In een ver verleden leefden Elven, Draken en mensen vredig samen op Xadia totdat de mensen gestart zijn met het gebruik van donkere magie. De elf Aaravos leerde deze nieuwe vorm van magie aan de mensen.

Donkere magie haalt zijn kracht uit de levensenergie van andere magische wezens in plaats van één van de basisbronnen. Hierdoor werden de mensen verjaagd naar een kant van het continent zodat Xadia in twee verdeeld werd. Toen het bedrog van Aaravos naar boven kwam, werd hij opgesloten door de andere elven en draken. Drie eeuwen later voelen de mensen zich nog steeds onderdrukt door de magische wezens en is het continent nog altijd in 2 verdeeld. Op een veldslag doodt het leger van koning Harrow de Koning van de Draken, Avizandum, en zouden ze het ei van de ongeboren kroonprins ook vernietigd hebben.

The Dragon Prince vertelt op een luchtige manier een zwaar verhaal.

Na deze stevige inleiding begint het eerste seizoen van The Dragon Prince. Om wraak te nemen voor de dood van Avizandum, sluipen er Elf-assassins het kasteel van koning Harrow binnen om hem te vermoorden samen met zijn zoon, kroonprins Ezran. Oog om oog, tand om tand dus.

Hier ontmoeten we direct een van de hoofdpersonages van de reeks, namelijk de kroonprins Ezran. Tijdens deze aanval ontmoet Ezran samen met zijn halfbroer prins Callum de Elf-assassin Rayla. Ze ontdekken samen dat het ei van de Dragon Prince niet vernietigd is, maar gestolen werd door de hofmagiër Viren. Het trio besluit het ei terug te brengen naar de magische kant van Xadia om hopelijk de vrede te herstellen tussen de mensen, Elfen en Draken. Ze zijn zich echter niet bewust van het feit dat de aanslag op koning Harrow wel gelukt is en hofmagiër Viren de touwtjes stilaan in handen neemt in de afwezigheid van kroonprins Ezran.

the dragon prince
© Netlfix

Gekende animatie en vaste structuur

De eerste 3 seizoenen worden gebundeld onder de saga The Dragon Prince en vanaf seizoen 4 start de saga Mystery of Aaravos.

Net zoals in Avatar: The Last Airbender speelt The Dragon Prince zich af in een heel complexe wereld met tal van mogelijkheden. Ook heeft elk seizoen een eigen boeknaam net zoals in die andere reeks. Momenteel bestaat de reeks reeds uit Boek 1: Maan, Boek 2: Lucht, Boek 3: Zon, Boek 4: Aarde en Boek 5: Oceaan. Het volgende boek zal dus vermoedelijk de naam ‘Sterren’ dragen. Opvallend is wel dat er een harde grens in het verhaal zit na boek 3. De eerste 3 seizoenen werden vrij snel na elkaar gereleaset (september 2018 tot november 2019). Daarna was het 3 jaar wachten op het vierde seizoen. In de reeks wordt er dan ook samen met kijkers een tijdssprong van 2 jaar in de reeks gemaakt na seizoen 3. Het verhaal krijgt dan ook een licht andere wending. De eerste 3 seizoenen worden gebundeld onder de saga The Dragon Prince en vanaf seizoen 4 start de saga Mystery of Aaravos. Elk seizoen telt ook 9 afleveringen waardoor er narratief niet veel vet aan zit. Al is er soms iets te veel aandacht voor zijverhalen met als gevolg dat het hoofdverhaal soms gehaast verteld moet worden.

Op vlak van animatie is het duidelijk te zien dat The Dragon Prince gelinkt is aan Avatar: The Last Airbender. De technologie is ondertussen wel een stuk verbeterd. The Dragon Prince gaat nog een stapje verder in het perfectioneren van de animatiestijl. Omgevingen en wezens die er schattig moeten uitzien, zien er uitermate schattig uit, maar grote, statige en dreigende wezens, zien er ook echt bedreigend uit. De Draken van Xadia zijn echt het perfecte voorbeeld hiervan.

© Netlfix

Door de ogen van een kind

Het titulair hoofdpersonage van de reeks is letterlijk nog een kind wanneer we hem, spoiler, voor het eerst ontmoeten. Maar ook de menselijke hoofdrolspelers zijn nog bijlange niet volwassen. Prins, en later koning, Ezran is een jaar of 10 wanneer de reeks start. Prins Callum zal een jaar of 14 zijn bij de start van The Dragon Prince.

Ezran zal in de loop van het verhaal meer en meer een leidende rol moeten opnemen. In wanneer hij keuzes moet maken, is het duidelijk dat hij nog maar een kind is. Hij heeft altijd het beste met zijn volk voor, maar langdurige consequenties zijn hem nog een beetje vreemd, zoals bij elk kind. Dit maakt van The Dragon Prince een interessante reeks voor alle leeftijden.

the dragon prince
© Netlfix

Uitzonderlijk inclusief

In het achterhoofd houdend dat dit een reeks is voor jong en oud, kan er wel gesteld worden dat de reeks immens inclusief is. En dit op de goede manier. Er voelt niets geforceerd aan en er wordt zelden specifiek aandacht aan gegeven. Zo is een van de sterkste generaals van de mensen doof. Ze communiceert gewoon met gebarentaal en dat is compleet logisch. Daarbij is zij ook geen klein zijpersonage, maar echt een belangrijk figuur in de groeiende wereld van The Dragon Prince.

Tijdens het kijken komt dit allemaal zo organisch binnen dat je er niet bij stilstaat.

Je hebt ook al opgemerkt dat de kroonprins een oudere halfbroer heeft. Callum is de zoon van de reeds overleden vrouw van koning Harrow uit een vorig huwelijk. En dit is geen probleem net zoals de huidskleur van iedereen binnen de koninklijke familie geen issue is.

De wereld van Xadia heeft ook enkele koppels met partners van hetzelfde geslacht. Dit wordt op geen enkel moment groots benoemd. De reeks benoemt hen gewoon als koppel. Het feit dat al het bovenstaande aanwezig is zonder het expliciet te benoemen, is een grote stap vooruit in representatie. Belangrijk is vooral ook dat dit pas begon te dagen als ik er expliciet over nadacht. Tijdens het kijken komt dit allemaal zo organisch binnen dat je er niet bij stilstaat.

Bingeworthy

The Dragon Prince vertelt op een luchtige manier een zwaar verhaal. De thematiek is op zich hard en bruut. Oorlog en politieke intriges maken deel uit van het plot. Toch kijken we grotendeels naar de wereld door de ogen van nog zeer jonge personages waardoor het zwaarwichtige niet rechtstreeks zichtbaar is. Om deze reden zit The Dragon Prince ook vol humor, net zoals er ook veel gelachen werd in Avatar: the Last Airbender. Op zich zijn er veel gelijkenissen op dit vlak tussen beide reeksen. Kortom, ook The Dragon Prince is een fantasierijke, grappige reeks met een warm verhaal voor jong en oud dat door zijn relatief korte seizoenen makkelijk te bingen valt!

The Dragon Prince is helemaal te bekijken op Netlfix.

• Uitgebreide fantasywereld
  • Zwaar thema op leuke manier gebracht met humor