Sandman Volume 1 review: in afwachting van de serie leest Geekster de comic

In augustus 2022 verschijnt bij Netflix eindelijk het eerste seizoen van de langverwachte Sandman-serie. Na vele mislukte pogingen van diverse studio’s heeft de streamingsdienst de bal opgepakt en verfilmen zij deze klassieke comicreeks.

De vele verhalen rondom de Sandman zouden inmiddels bekend moeten zijn. In 1988 werd de serie aangekondigd met de welbekende advertentie waarin de lezers werd beloofd dat ze echte angst zouden leren kennen door te kijken naar een handpalm vol zandkorrels. De DC Comics-fans hadden het idee dat dit slechts de voorbode zou zijn van de terugkeer van één van de vele DC-superhelden genaamd de Sandman. Deze comic zou echter het begin worden van iets heel anders. In het prille begin snuffelde The Sandman even aan het DC-superheldenuniversum waarna het zijn weg vervolgde over een ander pad. Het zou één van de fundamenten van DC’s Vertigo-imprint voor volwassen lezers vormen en de naam van schrijver Neil Gaiman op de kaart zetten.

The Sandman is ook bekend onder de naam Morpheus. Samen met zijn broers en zusters Destiny, Destruction, Death, Despair, Desire en Delirium vormt hij het genootschap The Endless. Ze zijn de belichaming van concepten en natuurkrachten. Morpheus is Dream, de heerser van het dromenrijk.

©DC Comics

Wanneer zijn verhaal begint leren we dat Morpheus ergens in het begin van de twintigste eeuw gevangen werd gezet door een sterveling. Deze man lokte hem, samen met wat vrienden, door middel van magie naar de aarde en hoopte hem zo zijn geheimen te ontfutselen. Morpheus houdt echter zijn poot stijf en langzaam maar zeker wordt de man ouder en ziet hij zijn einde naderen. Zijn zoon neemt de verantwoordelijkheid van vaderlief over, maar zorgt er door zijn eigen stommiteit voor dat Morpheus kan ontsnappen…

Nadat Morpheus wraak heeft genomen op zijn bewaarders is het tijd om te gaan zien hoe zijn rijk het er zonder hem vanaf heeft gebracht in de voorbije 75 jaar. Tijdens zijn voorzichtige eerste stapjes krijgen we als lezer korte cameo’s van Swamp Thing en Batman voorgeschoteld. Morpheus wisselt zelfs even wat woorden met de Martian Manhunter, om daarna vaarwel te zeggen tegen de mogelijkheid om aanwezig te zijn in het DC-universum. Zijn rijk is duidelijk in verval geraakt tijdens zijn afwezigheid en dat heeft normale mensen in een aantal gevallen ernstig tot zeer ernstig benadeeld.

Vanaf dit punt zie je hoe Neil Gaiman zijn focus verlegt. The Sandman haalt vanaf dat moment zijn mosterd bij de sagen en legendes van weleer. Het put uit de rijke bron van de geschiedenis en probeert meer te zijn dan wat verstrooiing. Aanvankelijk ben je als lezer nog geneigd om te denken dat The Sandman een anthologietitel is. Een verzameling met korte verhalen. Totdat je ontdekt dat enkele personen blijven terugkeren. Morpheus is op de achtergrond bezig om de ellende die tijdens zijn gedwongen afwezigheid is ontstaan recht te breien.

sandman
©DC Comics

Soms ligt de focus van het verhaal op Morpheus himself en volgen we hem als hij afdaalt naar de hel om de confrontatie met Lucifer op te zoeken. Andere keren zien we hem in gezelschap van zijn broeders en zusters van The Endless waarbij de nadruk ligt op zijn zus Death, met wie hij een goede band lijkt te hebben. Voor zijn gevangenschap was onze held een echte egocentrische zakkenwasser. Maar wanneer je 70 jaar lang in gedwongen isolatie leeft dan ga je vanzelf nadenken over het leven en je eigen positie daarin en dan kom je toch tot een soort van zelfinzicht.

Met het verhaal is niet zoveel mis. Helaas is het lastiger om positief te zijn over het tekenwerk. De nieuwe inkleuring vergoedt veel, maar toch zal de geoefende lezer met enige regelmaat roepen: is hier over nagedacht? Een goed voorbeeld zijn de eerste issues. Neil Gaiman strijkt, wanneer het op deze serie aankomt, vaak met de eer. Maar mensen vergeten dat Sam Kieth en Mike Dringenberg gelden als co-scheppers. Nu is Sam Kieth een redelijk goede tekenaar, maar zijn werk wordt naar de kloten geholpen door het lompe inktwerk van Dringenberg.

Het werk van sommige andere tekenaars zal enkele lezers waarschijnlijk afschrikken omdat hun stijl gewoonweg ontoegankelijk is. Een piepjonge Chris Bachalo bijvoorbeeld is eigenlijk nog niet klaar voor het echte werk, maar krijgt hier al wel een podium. Charles Vess is dan weer een voorbeeld van hoe het wel moet. Hij tekent de negentiende issue waarin een bewerking van een oud toneelstuk van Shakespeare staat, een thema dat later terugkomt. Vess ontwikkelde zich tot een kundig en veelgevraagd illustrator en zou later met Neil Gaiman samenwerken aan diens roman Stardust. Een boek dat in 2007 verfilmd werd met een hoofdrol voor Claire Danes voordat ze zichzelf verbond aan Homeland.

The Sandman werd inmiddels uitgegeven in diverse formaten. Er zijn trade paperbacks, hardcovers, annotated edities, Absolute Edities en deze omnibussen. Voor ieder budget is er wat wils. Qua prijs en uitvoering is deze omnibus wel een van de beste keuzes. Maar als je hem wil lezen in je bedje voor het slapengaan dan is het niet zo praktisch.

Bestel the Sandman volume 1: Preludes & Nocturnes bij bol.com

4/5

• Sfeervol opgebouwd verhaal