halo review

Halo review: duidelijk apart van de games

Toen in 2013 de Halo-tv-serie aangekondigd werd, waren veel fans enthousiast. Na veel vertragingen is hij er nu eindelijk en kreeg ik de kans van Geekster om de eerste twee afleveringen te bekijken.

Welcome to the planet Madrigal

Het verhaal begint op de planeet Madrigal. Een planeet onder leiding van de insurrectionists, rebellen die opkomen tegen het “dictatorschap” van de overheid, genaamd de UNSC. Daar worden verhalen uitgewisseld over de spartans, dodelijke moordmachines zonder gevoelens die zich geen vragen stellen bij wat ze doen. Soldaten zo sterk als 100 marinesoldaten en niet te verslaan.

De actie blijft redelijk beperkt, en daar kunnen we enkel blij om zijn.

Op Madrigal leren we Kwan Ha (Yerin Ha) kennen. Zij is de dochter van de lokale leidinggevende en is met wat vrienden op stap buiten hun beschermde omgeving. Al snel worden ze aangevallen door iets onbekends en moeten ze zich terugtrekken naar het kamp. Een gevecht breekt uit en al gauw zien we aliens, die wel veel weghebben van predators, langs alle kanten binnenstormen. Ze lijken niet te stoppen, totdat er hulp komt uit onverwachte hoek.

Master Chief (Pablo Schreiber), het hoofdpersonage van ook de Halo-games, komt binnengevallen met een superhero landing. Samen met zijn Silver Team, een eenheid van spartans, neemt hij het op tegen de aliens. Het wordt vlug duidelijk dat zij de enigen zijn die de invasie kunnen stoppen.

halo spartans
© Paramount

Kwan Ha komt als enige rebel levend uit het gevecht. Na afloop gaan de overlevenden op zoek naar het schip waarmee de aliens geland zijn. Vlakbij ontdekken ze een artifact dat wordt geactiveerd zodra Master Chief het aanraakt. Flitsende beelden vliegen over het scherm en Master Chief is duidelijk in de war. Vanaf hier begint het verhaal van Halo echt.

Nieuw verhaal, vertrouwde personages

Het gevecht tegen de aliens lijkt in eerste instantie wat de serie gaat worden. Maar de actie blijft redelijk beperkt, en daar kunnen we enkel blij om zijn. Op het vlak van CGI laat de serie het namelijk wat afweten. De effecten lijken wat op die van een high-end webserie op YouTube, en de explosies en aliens zien er wat onafgewerkt en overhaast gemaakt uit.

Met de ontdekking van het schip komt het plot op gang en zien we al meer vertrouwde personages. Naast John-117 aka Master Chief duikt ook dr. Catherine Halsey, vertolkt door Natascha McElhone, die we vooral kennen uit Californication en The Truman Show. Het is ook al meteen duidelijk dat dr. Halsey niet op één lijn zit met de UNSC.

Er zitten ook heel wat mysterieuze en intrigerende verhalen in die de boel spannend maken. Daar pikt de Halo-verfilming meteen op in.

Dr. Miranda Keyes en Captain Jacob Keyes, ook vertrouwde personages uit de games, krijgen al meteen meer diepgang dan ze in de games ooit gehad hebben. Ook zien we de kant van The Covenant, een groepering van verschillende alienrassen die duidelijk op zoek zijn naar iets groters genaamd ‘the great journey’. Beetje bij beetje komen we steeds meer te weten over wie de personages allemaal zijn en wat ze doen.

De serie heeft een goede, sterke basis en begrijpt wat Halo grotendeels is: Spartan goes pew pew. Maar er zitten ook heel wat mysterieuze en intrigerende verhalen in die de boel spannend maken. Daar pikt de Halo-verfilming meteen op in en verandert zo deels het plot. De makers slaan hun eigen weg in, waardoor de die-hard fans het soms ook voor het gissen hebben. De serie staat daarmee op zichzelf en dat is een goede beslissing. Je hoeft de games niet gespeeld of de boeken gelezen te hebben om perfect mee te zijn met het verhaal.

Fan vs nieuweling

Ikzelf ben grote fan van de Halo-franchise. Ik heb redelijk wat boeken gelezen, alle comics zijn ook al de revue gepasseerd en natuurlijk heb ik alle games gespeeld. Thuis staat er zelfs een shrine van Halo-spullen. Van mijn eerste collector’s edition van Halo 3 tot enkele action figures die exclusief uit Amerika komen, om nog maar te zwijgen van het aantal Funko Pops. Halo is belangrijk voor me is en heeft me door een hele zware periode geholpen.

halo
© Paramount

Fans van de franchise zullen wellicht in het begin vooral genieten van de nieuwe en gekende personages, terwijl nieuwelingen eerder mee zullen gaan in het verhaal. De actie was niet te overdreven en de spanningen tussen de rebellen en de spartans vallen dan meteen op. Zo krijg je al een duidelijk beeld wie welke kant kiest. Zelf ben ik wel blij met wat er getoond is. Ik heb heel hard moeten werken om de serie en games gescheiden te houden, zeker omdat de serie een aparte route volgt. Maar er zijn ook verwijzingen naar de game waardoor ik veel liefde heb voor Halo. De shots in first person-perspectief zijn een mooie verduidelijking naar wat de game is: een shooter. De geluiden van een shield dat herlaadt. De wapens en explosies. De armors en kledij. Alsof het rechtstreeks uit de game komt.

De diepe lore die goed verstopt zat in de games en waar je anders boeken voor moest lezen, kan je nu in één medium ontdekken.

Wat wel nieuw is in de serie en misschien veel fans op hun tenen zal trappen, is dat Master Chief zijn helm afneemt. Iets wat hij nooit deed in de games. Het grootste deel van de tweede aflevering loopt John-117 zonder helm rond, maar zelf ben ik ervan overtuigd dat dit nodig is omdat we dieper ingaan op het verleden. Ik moet er wel aan wennen dat ik op Master Chief zijn gezicht moet kijken omdat de fantasie dat ik zelf in dat armor kon zitten nu volledig weg is, maar door deze keuze komt het personage in de serie beter tot zijn recht.

Ik was zeker aangenaam verrast. Halo is een serie waar iedereen van kan genieten. De personages zijn goed gecast en er is meer diversiteit, iets wat ik enkel kan toejuichen. Het stapt af van de pew pew en richt zich meer op het verhaal. De diepe lore die goed verstopt zat in de games en waar je anders boeken voor moest lezen, kan je nu in één medium ontdekken. Van de muziek kunnen we ook zeker genieten. Het originele meesterwerk van Martin O’Donnell wordt onder de loep genomen door Sean Callery. De componist van 24 en Jessica Jones geeft zijn eigen draai aan de soundtrack.

Behalve de zozo CGI heb ik voorlopig geen klagen en kan ik enkel maar wachten op de vele gebeurtenissen waarvan ik hoop dat ze ook op het scherm zullen verschijnen. Is het de perfecte on-screen vertoning van de game? Niet echt, maar dat is ook niet haalbaar voor een franchise zoals Halo.

Halo is nu te zien op Streamz.

10