Een dik jaar geleden bracht Free League The One Ring Second Edition uit. In deze tabletop RPG kon je naar hartenlust avonturen beleven in de wereld van Tolkien. De actie speelde zich een paar jaar na de gebeurtenissen uit The Hobbit af in de noordwestelijke streek Eriador. The One Ring gebruikte zijn eigen systeem en mechanics, maar omdat sommigen misschien hun meer vertrouwde regels niet willen achterlaten, brengt Free League nu een versie uit die compatibel is met Dungeons and Dragons Fifth Edition: The Lord of the Rings Roleplaying. Is de overzet met succes gebeurd? Geekster ruilde de dobbelstenen van The One Ring voor d20s en testte het voor jullie uit.
- Spelontwerp: Francesco Nepitello en Michele Garbuggio
- Uitgever: Free League Publishing
- Art: Alvaro Tapia, Martin Grip, Jan Pospísil, Niklas Brandt, Henrik Rosenborg, Antonio De Luca, Federica Constantini, Luga Sotgiu, Daniele Sorentino, Melissa Spandri, Giuditta Betti
- Aantal spelers: (idealiter) 2-6
- Leeftijd: 14+
- Speelduur: een paar uur per sessie
Reviewcopy verkregen via uitgever
The Lord of the Rings Roleplaying heeft dezelfde sfeer
Een belangrijke vraag bij de conversie naar een ander systeem is welke elementen je behoudt en welke je laat vallen. Je wil immers de zaken die je systeem uniek en interessant maakten niet zomaar opgeven. Free League bewandelt deze lijn met succes, zowel op narratief vlak als qua mechanics.
De setting en de lore van The One Ring en The Lord of the Rings Roleplaying zijn zo goed als dezelfde. Hier en daar staat er iets in het boek op een andere plaats of is er een tekening van locatie veranderd, maar dezelfde sfeer heerst. Je moet nog steeds in Eriador rondtrekken en avonturen beleven als zelfgemaakte helden, gesteund door Patrons en tegengewerkt door bandieten, orcs en geesten. Ook de meer unieke elementen die je echt het Tolkien-gevoel gaven, zoals de Councils en Journeys, de Shadow Paths en corruptie waar je personages aan konden lijden en de aandacht van het Oog zijn gelukkig nog steeds aanwezig.
5E
Het is uiteraard vooral bij de mechanics dat je de grote veranderingen zal vinden in de conversie naar 5E. Belangrijke opmerking: je moet de regels van 5E al kennen! Je kan het Free League natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze niet nóg meer pagina’s in hun boek hebben gestoken, maar om te spelen zal je dus twee dikke boeken bij je moeten hebben of toch al gelezen moeten hebben. The Lord of the Rings Roleplaying neemt aan dat je alle regels van 5E kent en legt je dus niets uit van bijvoorbeeld initiative, attacks of opportunity, skill checks, etc. Bestaande NPC’s krijgen stat blocks en speciale abilities, maar je moet zelf weten hoe dit alles te gebruiken. Ook het intussen overal bijna verplichte stukje over wat een rollenspel nu is, wordt overgeslagen. Wat je wél krijgt, is uitleg over wat er veranderd is aan de standaardregels van 5E om The Lord of the Rings Roleplaying te kunnen spelen.
De basiselementen van The One Ring blijven bijvoorbeeld wel bestaan na de conversie: het spel bestaat nog steeds uit een Adventuring Phase en een afsluitende Fellowship Phase om te recupereren of sterker te worden. Je gebruikt Fellowship Points voor voordelen (om te passen bij 5E krijg je dan advantage in plaats van de Hope uit The One Ring), en moet rekening houden met onder meer Virtues, Rewards en Shadow. Bepaalde skills uit 5E worden niet gebruikt of krijgen een extra opdeling, een andere naam of een ander doel. Zo zal je geen Arcana of Religion hebben, wordt History vervangen door Old Lore, wordt Survival in drie gedeeld om beter te passen bij het concept van de Journeys en gebruik je je Intelligence voor Medicine in plaats van je Wisdom. Ten slotte zijn er nieuwe skills zoals bijvoorbeeld Riddle. Deze nieuwe namen en nieuwe skills zorgen ervoor dat alles meer in het thema past.
Bij je character creation moet je de races en classes van 5E achterwege laten, want zowel The One Ring als The Lord of the Rings Roleplaying werken met Culture en Callings. Callings zijn nu aan de ene kant meer een class dan in The One Ring, maar geven je wel mechanisch gezien minder keuze dan in de normale 5E. Je personages hebben zelf geen levels, maar hun Callings wel, wat meteen hun extra stats en abilities bepaalt. Je kan zelfs heel snel kiezen om te Multi-classen – of eerder Multi-Callingen – waarbij elke Calling zijn eigen level heeft. Als je bijvoorbeeld na 5 levels in Captain ook Scholar wil worden, word je dan een personage met een level 5 Captain Calling en een level 1 Scholar Calling. Je kan zelfs voor meer dan twee Callings gaan als je dat echt wil. De meeste Callings hebben op zich niet veel interne variatie, maar er zijn wel Crafts die je kan (maar niet moet) kiezen voor je personages. Met Song-craft kan je bijvoorbeeld vijanden gemakkelijker manipuleren of aan je kant krijgen. Er is geen echte grote magie want met fireballs rondgooien is maar voor een paar personages uit de canon toegelaten, maar het geeft je meer opties bij zowel het narratieve als mechanische aspect. Toch zal wie recht uit een standaard 5E komt hier misschien wat op zijn honger blijven zitten.
Ook voor je equipment, economie en levels zijn er lichte verschillen tussen beide versies. Waar je in The One Ring nog met het iets minder gedetailleerde concept van Treasure en Standard of Living zat, krijg je in The Lord of the Rings Roleplaying toch een economie met koperen, zilveren en gouden munten en prijslijsten voor alles wat je wil kopen. Daarnaast kan je natuurlijk wel nog speciale of legendarische artefacten, voorwerpen of stukken uitrusting vinden tijdens je avonturen. Er zijn verder nog extra of alternatieve regels voor je equip loads en je rests. Je hebt in deze editie wel geen Valor of Wisdom meer om bij je level-up te kiezen, dus je Rewards en Virtues komen automatisch bij respectievelijk de oneven en even levels (hoewel je bij Virtues soms iets anders kan kiezen). Je kan normaal gezien maximum tot level 10 gaan, maar er zijn opties voor wie daarna nog wil blijven spelen met dat personage. Jammer genoeg zijn er ook geen nieuwe vijanden bijgekomen, waardoor je alweer maar met een beperkt aantal soorten zit.
Vijfsterrenmaterialen
The One Ring had de gebruikelijke zeer hoge kwaliteit van de materialen die we bij Free League gewoon zijn, en bij The Lord of the Rings Roleplaying is dit niet anders. Onze grootste klacht is eigenlijk dat er geen dun lintje als bladwijzer aan het boek hangt, maar voor de rest oogt en voelt alles weer schitterend aan. Je krijgt een stevige hardcover met mooie tekeningen, een plezier om gewoonweg te doorbladeren. De cover is wel iets glanzender en minder ruw dan bij The One Ring. De extra avonturen en lore uit de Starter Set zijn nu niet meer in aparte dunnere boekjes te vinden, maar hebben ook een eigen mooie Shire Adventures hardcover gekregen! Enkel het Rivendell Compendium is nog steeds zo’n dunner boekje. Er is alweer een mooie en stevige dubbelzijdige papieren kaart van The Shire en Eriador te verkrijgen, en deze keer is de kant van Eriador (dankzij een kleiner lettertype) zelfs nog beter dan bij The One Ring. Voor wie wil is er een – laag, net zoals bij The One Ring – Loremaster Screen met de belangrijkste regels erop.
The One Rings Roleplaying is een mooie conversie van een schitterend spel
Moet je nu gaan voor The One Ring of voor The Lord of the Rings Roleplaying? Als je echt je 5E niet kan achterlaten en geen nieuw systeem wil leren, is The Lord of the Rings Roleplaying een goede conversie van The One Ring en een dikke aanrader voor wie fan is van Tolkien. Je moet er wél voor zorgen dat je de regels van 5E helemaal kent of bij je hebt, want dit is in principe geen standalone boek. Waar het kon is zoveel mogelijk hetzelfde gebleven, maar op mechanisch vlak zijn er uiteraard wel wat wijzigingen gebeurd. Gelukkig zijn de elementen die The One Ring zo leuk maakten en die de sfeer van Tolkien bovenhaalden, bewaard gebleven en kan je blijven genieten van de prachtige art, stevige kwaliteit van de boeken en de interessante lore.
Geïnteresseerd in games en boeken van Free League Publishing?
Lees hier al onze artikels.
Heel fijn
The Lord of the Rings RoleplayingRaak
- Dezelfde heerlijke sfeer van Tolkien
- Mechanische verandering, maar met behoud van de unieke aspecten
- Nog steeds schitterende materialen, met nu een extra hardcover voor de extra avonturen
Braak
- Niet standalone: je moet de regels van 5E kennen
- Minder opties dan in een standaard 5E-spel
- Nog steeds relatief weinig soorten vijanden