Harry Potter-reünie review: accio nostalgie

Het was dit jaar 20 jaar geleden dat de Harry Potter-franchise begon en ook 10 jaar geleden dat die eindigde. Van Philosopher’s Stone tot Deathly Hallows Part 2 groeiden de jonge acteurs uit tot fenomenen en werden de gevestigde waarden bekend bij een nog breder publiek. Er bleef toch altijd iets speciaals aan de cast van Harry Potter, vooral omdat ze zelf allemaal zo veel van de reeks leken te houden. Dat lijkt na al die tijd nog steeds zo en dus volgt er na de F.R.I.E.N.D.S.-reünie de nu even (of meer) gehypte Harry Potter-reünie in Harry Potter 20th Anniversary: Return To Hogwarts.

Simpel is beter

In de aankondigingstrailer zagen we al dat ze niet zomaar de acteurs in een kamer bij elkaar gingen stoppen en hen laten praten. Er is wel degelijk wat werk in gestoken. Zo begint de special met sommige aanwezigen die een Hogwarts-brief krijgen met hun naam en locatie op (bijvoorbeeld Matthew Lewis, Taxi in London, Stuck in Traffic. Goeie!) waarin ze uitgenodigd worden voor de reünie. Dan volgen we de cast, maar vooral Emma Watson, die aan boord gaan van de Hogwarts Express waarna Watson uiteindelijk de Great Hall binnenstapt. Daar zien we eerst alleen professionele dansers maar zodra ze daar voorbij stapt, volgen omhelzingen met vroegere castgenoten. Harry Potter-reünie

Het ietwat rare begin in kwestie. © HBO Max

Het begin voelde overgeproduceerd aan waardoor de angst me al besloop dat het de hele tijd zo zou zijn. Gelukkig niet.

Het beginstukje voelde een beetje overgeproduceerd aan waardoor de angst me al besloop dat het de hele tijd te gemaakt zou zijn. Gelukkig niet, al volgt het verdere format wel een vast stramien. Verschillende combinaties van acteurs worden samen gezet in een vroegere set om herinneringen op te halen. (Handig toch, die Warner Bros Studio Tour!) Daarnaast zijn er ook junket-achtige interviews met de acteurs individueel. Opvallend is daarbij wel de afwezigheid van recente interviews met schrijfster J.K. Rowling, die blijkbaar wel uitgenodigd werd maar toch afsloeg. Aan de andere kant had zij nu ook weer niet zo veel te maken met de productie van de films dus was dat voor mij nu ook weer niet zo erg.

Niet gerecycleerd

Nooit is er dus echt een roundtable met alle aanwezige acteurs, en er zijn ook enkele grote namen die ontbreken maar ik vermoed dat COVID daar ook voor iets tussen zit. In totaal duurt de special een uur en 40 minuten, ongeveer even lang als die van F.R.I.E.N.D.S. Ze praten dan ook niet alleen over de eerste film die 20 wordt, maar echt over allemaal. Een bepaalde herinnering of scène blijkt dan meestal de aanzet voor een stukje gesprek, wat fragmenten en ander beeldmateriaal.

© HBO Max

Wat je dan ook vooral van zo’n Harry Potter-reünie wil horen, zijn de eigen ervaringen van de acteurs op de set. En daaraan is zeker geen gebrek. Ik heb zelf al heel veel extra’s van dvd’s bekeken en uit boeken gelezen, dus sommige verhalen had ik al eens gehoord maar dan nog blijft het leuk om de acteurs er zelf over te horen vertellen. Daarnaast duikt er best veel ongezien beeldmateriaal op van achter de schermen, soms gefilmd door de cast en crew zelf, en dat is ook wel een grote meerwaarde.

😍😍😍

Wat je vooral van zo’n reünie wil horen, zijn de eigen ervaringen van de acteurs op de set. En daaraan is zeker geen gebrek.

En ik denk dat ik me nu wel lang genoeg professioneel heb gehouden want HOE LEUK IS HET OM DEZE CAST VAN WIE IK ZO HOU, TERUG SAMEN TE ZIEN?? (De eerste keer dat ik caps gebruik in een review maar het was nodig.) Om me vroeger (en nu) te beschrijven als “geobsedeerd door all things Harry Potter” was eigenlijk nog een understatement. Het eerste gesprek tussen Emma Watson, Rupert Grint en Daniel Radcliffe bezorgde me dus meteen al kippenvel en een glimlach van hier tot ginder. Ze lijken ook vooral weinig veranderd te zijn in hoe ze vroeger waren bij interviews achter de schermen: Watson nog steeds oprecht en op de grens tussen serieus en grappig, Radcliffe zijn sarcastische zelf en Grint de rust zelve.

© HBO Max

Boven alles valt het toch heel erg op hoe erg deze mensen dol zijn op elkaar, op de tijd die ze op de set hebben doorgebracht en ook op de films zelf. Als superfan vind ik dat nog altijd heel leuk om te horen. Dit is ook een viering van de reeks, dus verwacht je ook niet aan enige zelfkritiek. Als je zelf niet vooral een allesverzengde liefde hebt voor Harry Potter, is deze reünie ook niet echt voor jou. Vooral de drie hoofdacteurs zijn toch altijd heel privé geweest, maar toch komen we nog een aantal dingen te weten zoals de twijfels die Emma had na de vijfde film om terug te keren, of wat er nu aan is van die geruchten over haar en Tom Felton. Natuurlijk staan ze ook even stil bij de acteurs die er niet meer bij zijn en dat was sowieso erg ontroerend. Gelukkig werd het ook niet te lang uitgerokken voor de emoties.

Boven alles valt het toch heel erg op hoe erg deze mensen dol zijn op elkaar, op de tijd die ze op de set hebben doorgebracht en ook op de films zelf.

Elk nieuw stukje dat ik kan krijgen over het werk achter de schermen bij Harry Potter neem ik gretig aan. Ik kan alleen zeggen dat het bij mij heel erg in de smaak viel. En wanneer het afscheid van de films dan opnieuw aan bod komt, zijn de emoties bij niemand meer te houden (inclusief mezelf). Dat levert heel ontroerende verklaringen op die ik ook oprecht geloof. De hele reünie is natuurlijk een productie en niet volledig spontaan maar zelfs dan leek iedereen vrij openhartig. Voor mij had het gerust twee uur langer mogen duren. Deze reeks films en de mensen die eraan mee werkten, zullen altijd een speciaal plaatsje in m’n hart hebben. Ik liet me dus maar wat graag meevoeren door deze liefdesbrief daaraan.

De Harry Potter-reünie (officiële naam Harry Potter 20th Anniversary: Return to Hogwarts) is vanaf 2 januari te zien op Streamz. Daarnaast zullen ook alle films op het platform verschijnen.

0