Quinn Novak 1: De Maankoning review – een onderhoudende thriller

[columns][column size=”2/4″]In november 2020 berichtten we al in onze speciale Blitzcast over de crowdfunding voor Quinn Novak – De Maankoning. Een strip die wordt uitgegeven via de gloednieuwe uitgever ABA Academy. Een uitgever die deels gebruik maakt van crowdfunding en meer een ondersteunende dan een sturende rol biedt voor stripmakers. Natuurlijk hapten we toe en bestelden een album dat een half jaar later in onze brievenbus verscheen.
[/column][column size=”2/4″] Schrijver: James Vandermeersch
Tekenaar: Patrick van Oppen
Uitgever: ABA Academy
Aantal pagina’s: 58
Prijs: € 25
Verschijningsdatum: 12 juni 2021[/column][/columns]

Het album dat we bespreken is een hardcover. Het is een fraai uitgevoerd album dat degelijk in elkaar zit. Er is een goede papiersoort gebruikt die erg stevig is. Op de voorpagina is bijvoorbeeld een afdruk van een hoofdje in het papier gestempeld. Het drukt niet door op de andere pagina’s. Daar kun je aan zien dat er veel aandacht is besteed aan de productie.

Het album komt met een berg extra’s zoals bladwijzers, prentjes en meer van dat fraais, wat ook weer op duurder papier en karton is gedrukt. Als je dit soort dingen kunt waarderen, dan is dat een amusante verrassing.

Het verhaal

Eigenlijk vat de promotietekst op de website het al goed samen:

Quinn is een fotograaf en verzamelt oude boeken. Van een vriend, die een boekenstalletje langs de Seine uitbaat, krijgt hij een stoffige map. Enkele ogenblikken later wordt de man neergeschoten. De volgende dag wordt het appartement van Quinn overhoopgehaald. Hij beseft dat de daders niet zullen ophouden tot ze de map in handen krijgen. En dat kan maar één ding betekenen… De documenten zijn echt. De Graalkroniek is geen verzinsel van een mythomane koning! Maar als de documenten echt zijn, dan zijn degenen die de graal willen vernietigen dat ook. Quinn beseft maar al te goed dat hij het zal moeten opnemen tegen machtige tegenstanders: de Illuminati…

©ABA Academy

Het scenario wordt geschreven door James Vandermeersch die vooral gekend is als vertaler. Kijkend naar het thema is hij erg gegrepen door het mysterie van de Heilige Graal. Het is een thema dat natuurlijk een tijdlang flink populair is geweest toen de Da Vinci Code-boeken en -films verschenen. Een kleine zucht was dan ook moeilijk te onderdrukken. Toch moet het worden gezegd dat hij een goede draai aan het thema geeft en er een winters Europees sausje overheen giet.

Het is ook een degelijk scenario dat zo kan dienen als opzet voor een thriller. Al kan hij het soms niet nalaten om een filmcliché als het spontane vriendinnetje op te voeren. Vooralsnog is het hem vergeven. Quinn Novak is entertainment en geen literatuur. Al mag in een eventueel nieuw album zeker een begin worden gemaakt om de personages verder uit te diepen. Dit eerste album is erg plot gedreven.

Het tekenwerk van Quinn Novak

Voor het tekenwerk is Patrick Van Oppen ingeschakeld. Hij bedient zich tegenwoordig van het pseudoniem Vanon en brak enigszins door met de Nederlandse politieserie De Vries. Vanon tekent in een toegankelijke realistische stijl.

© Aba Academy

Hij kan zich soms te buiten gaan aan de meest fraaie scènes om deze dan weer af te wisselen met haastwerk. Dat is wel te verklaren vanwege de tijdsdruk waarmee dit album is gemaakt. Toch zie je dit verschil soms wel als lezer. En dat is jammer want hij heeft het in zich om schaamteloos bewonderd te worden.

Vanon wordt bijgestaan door twee inkleurders. De Parijse scènes werden ingekleurd door Roberto Burgazzoli. Hij maakt gebruik van een herfstachtig palet dat het tekenwerk fraai belicht. Je waant je op dat moment echt langs de Seine, ergens op een namiddag in september. Het winterse blok wordt ingekleurd door Sunil Ghagre. De kleuren zijn hier een stuk harder, maar ook hij maakt weer fraai gebruik van het winterse licht. Je komt eigenlijk zelden inkleuring van een dergelijke kwaliteit tegen in veel strips uit dit genre.

Het vonnis over Quinn Novak

Het thema moet je liggen. Maar het is absoluut een goed in elkaar gezet album waar veel zorg aan is besteed. En er komt nog veel meer aan! Het is de bedoeling dat er zeven albums van Quinn Novak zullen verschijnen.

Veel winkels zullen dit album niet hebben. Maar je kunt altijd de uitgever een bericht sturen om een bestelling te plaatsen. Er komt ook een crowdfunding voor het tweede album aan. Dat zou een uitstekend moment zijn om je lokale stripdealer eens aan te schrijven om een bestelling te doen.

0