sound of metal

Sound Of Metal review: stilte en de storm

Op de weg naar de Oscars willen wij graag zo veel mogelijk van de genomineerden gezien hebben om jullie te vertellen of dat terecht was. Deze keer: Sound Of Metal, genomineerd voor Beste Film, Acteur, Acteur in een Bijrol, Origineel Scenario, Montage en Geluid.

Muziek heeft al veel mensen door de lockdowns geholpen. Het is dan ook een van de ultieme uitlaatkleppen. Voor muzikanten waren het dan weer bitterharde tijden nu ze niet konden wat ze het liefste doen: optreden. Maar wat doe je wanneer de muziek zich tegen je keert? Dat staat centraal in de Oscar-kanshebber en Belgische coproductie Sound of Metal.

Inzicht

Drummer Ruben (Riz Ahmed) maakt deel uit van een metalband samen met zijn vriendin Lou (Olivia Cooke). Hun muziek is van het zwaardere werk en dat eist z’n tol. Ruben merkt dat hij meer en meer last krijgt van z’n gehoor. Oordopjes draagt hij niet, dus blijft de schade zich opbouwen tot hij bijna niks meer hoort. De dokter zegt hem dat er cochleaire implantaten bestaan waarmee hij weer zou kunnen horen, maar die zijn erg duur. Van de dokter krijgt hij ook het advies om luide geluiden te vermijden, maar dat wil hij natuurlijk niet.

Wat doe je wanneer de muziek zich tegen je keert?

Tijdens een concert hoort hij opeens niks meer, waardoor Lou te weten komt wat er aan de hand is. Omdat Ruben ook van een verslaving herstelt, belt ze naar z’n sponsor, die uiteindelijk regelt dat hij naar een speciale hulpgroep kan voor dove verslaafden. Daar moet Ruben met z’n nieuwe realiteit leren omgaan zonder Lou, onder begeleiding van mentor Joe (Paul Raci).

© Amazon Studios

Zoals je merkt, heeft Sound of Metal verschillende redelijk zware thema’s te jongleren maar de film is zeker geen deprimerend melodrama. Ik kan me geen andere film herinneren die gehoorverlies behandelt zoals deze dat doet, zowel op het vlak van verhaal als audiovisueel. Het sound design probeert de ervaring van Ruben zo goed mogelijk na te bootsen om het publiek te laten ervaren hoe het is. Zowel aan het begin van de film als aan het einde, zonder te veel weg te geven, geeft dit een beter inzicht voor iemand die niet weet hoe het is. De evolutie die hij doormaakt, beginnend bij de frustratie en hulpeloosheid vlak nadat hij doof wordt, voelt niet uit de lucht gegrepen of onrealistisch voor zijn personage.

Niet alleen de inspirerende kanten van iemand die een obstakel voor de voeten geworpen krijgt, komen hier aan bod. De nieuwe situatie van Ruben vormt een risico voor zijn herstellende verslaving. Er zijn wel meer films die verslaving op zich in beeld brengen, zoals Beautiful Boy recent nog, maar de combinatie met een levensveranderende aandoening geeft het nog een andere dimensie.

sound of metal riz ahmed
© Amazon Studios

Voorbeeldcasting

Het verhaal opent je wel de ogen over de thematiek van doofheid zelf, en hoe die eerste momenten gaan.

Het verhaal opent je wel de ogen over de thematiek van doofheid zelf, en hoe die eerste momenten gaan. Zo voelt Ruben zich eerst wat uitgesloten van de rest van de groep omdat ze gebarentaal gebruiken en hij dat niet kan. Die gesprekken worden ook niet ondertiteld zodat het publiek dat geen American Sign Language kent, precies weet hoe het is. Ook zien we dat er twee “kampen” bestaan binnen de dovengemeenschap: degenen die doofheid zien als een probleem om op te lossen en degenen die het beste ervan maken en vinden dat het niet opgelost hoeft te worden. Zijn mentor Joe probeert hem alleszins dat laatste te laten zien. Die innerlijke strijd komt tot een emotionele conclusie, al is het misschien niet wat je verwacht.

Sound of Metal is dus voor mij helemaal terecht genomineerd voor de Oscars, en eigenlijk in alle categorieën. Regisseur Darius Marder is vooral scenarist en schreef dan ook samen het scenario met Derek Cianfrance, die onlangs ook I Know This Much Is True aan z’n palmares toevoegde. Riz Ahmed (Venom, The Night Of) levert hier een prachtprestatie af als Ruben en alle fases die hij doorstaat. Die leverde hem zijn eerste Oscarnominatie op voor Beste Acteur. Hij heeft er dan ook veel voor over gehad: zo leerde hij gebarentaal en drummen.

sound of metal paul raci riz ahmed
© Amazon Studios

Alle leden van de groep en de kinderen die in de film te zien zijn, zijn trouwens van de dovengemeenschap.

Aangezien de focus op hem ligt, krijgt Olivia Cooke (Bates Motel, Ready Player One) als Lou hier wel wat minder te doen. Maar in de scènes die ze heeft, is ze zoals gewoonlijk heel goed. Ze mocht wel niet in de prijzen delen, en er zijn nochtans al nominaties geweest voor kortere rollen dan deze. Ook Paul Raci is perfect gecast als mentor Joe. De acteur was bij mij niet echt bekend maar laat hier een mooi visitekaartje achter. Als horende zoon van dove ouders heeft hij ook een persoonlijke band met het verhaal die zijn vertolking vast beïnvloedde.

Je kan ook actrice Lauren Ridloff herkennen als lerares Diane. Zij is een van de bekendste dove actrices en speelt binnenkort mee in Eternals. Alle leden van de groep en de kinderen die in de film te zien zijn, zijn trouwens van de dovengemeenschap. Qua rolvoorbeelden kan deze film dus wel tellen. Mocht die Oscar voor Casting er nu eindelijk eens komen…

Een nadeel aan deze film niet te kunnen zien op het grote scherm was voor mij dat de tekst in sommige scènes waarin al schrijvend gecommuniceerd wordt, niet heel erg duidelijk was om te lezen op m’n kleine scherm. Ook dat sound design had nog meer impact gehad in zo’n grote zaal, zoals we ook al zagen bij A Quiet Place. Maar ja, dat is natuurlijk niet te wijten aan de film. Als de cinema’s open waren geweest, was Sound of Metal waarschijnlijk wel verschenen. Het Belgische productiebedrijf Caviar (Tabula Rasa, Black) heeft de film namelijk mee geproduceerd. Aangezien de Oscar voor Beste Film uitgereikt wordt aan de producers maken er dus twee Belgen kans op een Oscar. Wij hopen alvast mee dat ze die kunnen verzilveren.

Sound of Metal is nu te bekijken op Amazon Prime.

Top

sound of metal
4 5 0 1
Sound Of Metal laat via straf sound design zien hoe het is voor een muzikant om plots gehoorverlies te ervaren en ermee moet leren omgaan. Het verhaal sleept je mee maar vooral Riz Ahmed speelt de pannen van het dak en sleepte terecht zijn eerste Oscarnominatie binnen.
4/5
0