Corona had een impact op de volledige cultuursector, en zeker op de cinema’s. Voeg daarbij de laatste verwikkelingen rond streaming en je krijgt een op zijn minst woelig jaar voor de filmindustrie. Maar een verwaarloosbaar jaar voor films was het allerminst. Daarom kozen wij onze 10 beste films van 2020.
Wij hadden zelfs redelijk wat moeite om er de beste uit te kiezen. Omdat dat al moeilijk genoeg was, hebben we de films niet gerangschikt, maar zetten we ze in alfabetische volgorde. Onze lijst is ook te vinden op Letterboxd.
I’m Thinking of Ending Things
Noem hem geniaal of pretentieus, filmmaker Charlie Kaufman heeft een unieke kijk op het leven. In zijn films (van Being John Malkovich tot Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Anomalisa) vertaalt hij elke keer gevoelens die we allemaal ervaren naar de fysieke wereld. Voor zijn Netflixfilm doet Kaufman hetzelfde op een andere manier, waardoor I’m Thinking of Endings Things zijn donkerste en op momenten ook zijn mooiste is.
Een jonge vrouw (Jessie Buckley) overpeinst haar relatie met kersverse vriend Jake (Jesse Plemons) onderweg naar zijn ouders. Misschien is het tijd om een einde te maken aan de dingen die konden geweest zijn. Tijdens de steeds vreemder wordende avond beseft de vrouw dat ze in een nachtmerrie zonder einde is beland met manische schoonouders (Toni Collette en David Thewlis) en een lief dat duidelijk iets te verbergen heeft. Achter de barsten in de vertelling waarin de vrouw is opgesloten schuilt mooi licht, maar vooral kruipende duisternis. (Matti)
Te bekijken op Netflix.
The Invisible Man
Dit was de laatste film die ik voor corona in de bioscoop zag en de eerste die ik na die eerste lockdown weer ging bekijken. Want zo straf was The Invisible Man wel. Elisabeth Moss breit nog een straffe rol aan haar al indrukwekkende carrière. Ze schittert als Cecilia, een vrouw die uit de kluwen van haar manipulatieve ex-vriend ontsnapt. Hij zou daarna zelfmoord gepleegd hebben maar Cecilia voelt zich nog steeds niet veilig en wanneer er rare dingen beginnen gebeuren, verdenkt ze haar ex ervan z’n zelfmoord in scène te hebben gezet om haar te tormenteren met een onzichtbaarheidspak.
Angst van iets wat we niet kunnen zien, kwam ons dit jaar allemaal maar al te bekend voor. Door het thema van huiselijk geweld in het bekende verhaal van H.G. Wells te vermengen, brengt regisseur Leigh Wannell een unieke horrorfilm die nog iets te zeggen heeft ook. Het resultaat is superspannend met een bepaalde twist die je bij de keel grijpt. (Jana)
Te bekijken op Streamz.
Jojo Rabbit
Lachen met Hitler, sommige dingen worden nooit oud. Taika Waititi (Thor: Ragnarok, What We Do in The Shadows) speelt in zijn Jojo Rabbit iedereens favoriete snorremans dat als een denkbeeldig vriendje het denken en doen van een nazi-jongetje bepaalt (Roman Griffin David). Maar wanneer de vijand zich verbergt in de muren van zijn thuis, moet Jojo zijn ingedramde vooroordelen en Adolf aan de kant zetten.
Jojo Rabbit is een wipplank tussen schaterlachende satire en heftige melodrama. Hoe kan het ook anders dat warmte wint van haat. Jojo’s dikke knuffels met tastbaar vriendje Yorki, hechte relatie met zijn mama (Scarlett Johansson) en ontluikende vriendschap met het meisje tussen de muren kunnen niet anders dan een lach op je gezicht toveren. Niet alleen een van de beste films van het jaar, maar ook een die het jaar gewoon iets beter maakte. (Matti)
Te bekijken op Google Play en iTunes.
Kajillionaire
Dit jaar was nog raarder dan andere wanneer het aankwam op filmreleases die ons land wel of niet haalden. In totaal waren de cinema’s amper 5 maanden open. Wat het wel nog haalde was de jaarlijkse editie van Film Fest Gent. Daar kon je gaan kijken naar de nieuwste van Miranda July. Die vertoningen golden als de Belgische première en nieuws over een bredere première is helaas nog niet bekend. Maar we waren zo onder de indruk dat we deze niet zomaar wilden laten voorbijgaan en namen hem daarom toch op in ons lijstje.
Old Dolio (Evan Rachel Wood) en haar ouders hebben het niet breed en komen rond door mensen op te lichten. Old Dolio weet niet beter maar begint een andere kijk op het leven te krijgen wanneer ze Melanie (Gina Rodriguez) ontmoeten. Door de evolutie te volgen van Old Dolio en haar ouders, werpt July een blik op kansarmoede en hoe de liefde van je ouders je persoonlijkheid en leven kan beïnvloeden. Met mooie visuals, een grappig en inventief script en een geweldige cast hopen we dat deze in 2021 ook nog op jullie lijst kan terechtkomen. (Jana)
Little Women
Het begin van dit jaar lijkt misschien tien jaar geleden, maar in die quasi-zorgeloze periode konden we ons onderdompelen in dit warm bad van een film. Actrice en regisseur Greta Gerwig brengt het klassieke kostuumdrama thematisch naar het heden en doet aanpassingen waar Louisa May Alcott, de schrijfster van het boek, dat niet kon.
In de 19de eeuw proberen vier zussen het leven naar hun hand te zetten. Jo wil auteur worden, Amy kunstenares, Meg wil een gezin en Beth wil vooral gezond blijven en als het even kan pianospelen. Dat loopt niet allemaal van een leien dakje. Die occasionele teleurstelling van volwassen worden wisselt Gerwig af met warm getinte herinneringen aan hun jeugd. Die keuze maakt de structuur van het boek levendiger en legt de nadruk op hun individuele en collectieve groei. Het einde van de film is een ode aan Alcott en al waar ze voor stond en tegelijk wat wish fulfilment. Voeg daarbij de mooie productie, prachtige muziek en een schitterende cast vol jong talent, met Florence Pugh als uitschieter, en je hebt een moderne klassieker. (Elien)
Te bekijken op Streamz.
Small Axe
Als je als regisseur een platform krijgt, probeer je er alles uit te halen wat je kan. De samenwerking van Steve McQueen en de BBC/Amazon Studios heeft beide partijen geen windeieren gelegd. McQueen maakte 5 films, telkens van één tot twee uur lang. Die zijn allemaal gelinkt aan elkaar door een centraal thema: de levens van de Caraïbische gemeenschap in Groot-Brittannië, met name hoe de Britse samenleving hen geen gelijke kansen geeft.
Oké, we spelen een beetje vals door 5 films samen op de lijst te zetten, maar elke film vult de volgende aan door een ander aspect van de Caraïbisch-Britse identiteit te belichten. Racisme bij de politie en justitie in Mangrove en Red, White and Blue, racisme in de jeugdzorg en de ontstaansgeschiedenis van vormen van protest in Alex Wheatle, racisme bij begeleiding en ondersteuning in het onderwijs in Education en de zoektocht naar een veilige plaats om jezelf te zijn en lief te hebben in Lovers Rock. McQueen hanteert ook verschillende genres, van een rechtbankdrama tot een familiedrama en een eigen soort dansfilm in real time. De ene film is natuurlijk al beter dan de andere, maar het geheel van Small Axe laat een grote impact na. (Elien)
Te bekijken op BBC First.
Soul
Net op de valreep van 2020 verblijdt Pixar ons nog met een ode aan het leven. Jazzleraar Joe komt aan een vroegtijdig einde net voor hij zijn grootste droom verwezenlijkt. Hij belandt in limbo, waar zielen naar de aarde gaan om een persoon te worden. Hij wil in de plaats van ziel 22 teruggaan naar de aarde, die niet zo veel zin heeft om mens te worden. Om dat te doen moeten ze haar passie zien te vinden, wat niet zo makkelijk blijkt.
Het is de laatste jaren een trend bij Pixar dat ze een universele ervaring in beeld proberen te brengen op een niveau dat kinderen entertaint en hen niet getraumatiseerd achterlaat. Er zit duidelijk nog geen sleet op de formule want ook dit keer levert het een prachtig, bij tijden experimenteel qua animatie maar bovenal supermenselijke film op. Met als bonus dat Soul je er in deze moeilijke tijden aan herinnert wat de waarde van het leven is. (Jana)
Te bekijken op Disney+.
Tenet
Is Christopher Nolan de redder van de cinema of een naïeve filmmaker met een ego? De meningen daarover lijken verdeeld, maar zeker is wel dat Tenet dit jaar een van de enige trekpleisters voor de bioscopen was. Over geen enkel vorig project werd zo geheimzinnig gedaan, maar achteraf gezien was dat misschien omdat weinigen het verhaal volledig konden navertellen.
In Nolans versie van een Bondfilm volgen we de Protagonist op zijn missie om de wereld te behoeden van totale vernieling. Daarbij komt hij in een onderwereld waar een nieuw aspect van de tijd centraal staat: inversie. Tenet bouwt verder op maatschappelijke en menselijke thema’s uit zijn vorige films maar laat zijn personages en publiek iets te weinig tijd om te ademen. Het is niet zijn meest (ont)roerende film, maar een origineel en overweldigend actiespektakel dat ons John David Washington en Robert Pattinson (en een klein beetje Elisabeth Debicki) als nieuwe actiehelden gaf. Dat alleen al is een plaats op ons lijstje waard. (Elien)
Te bekijken op Proximus VOD, Telenet À la carte en DVD of Bluray.
Waves
Af en toe zijn er films die onterecht door de mazen van het net glippen omdat ze geen bioscooprelease kregen en er dus niet veel publiciteit voor was. Zo eentje was Waves dit jaar, een indieparel die meer mensen zouden moeten zien. Centraal staat de familie Williams. Zoon Tyler (Kelvin Harrison Jr.) zit nog op de middelbare school en is erg populair. Het lijkt dus alsof hij zijn leven redelijk goed voor elkaar heeft: hij is van groot belang voor het worstelteam, heeft een vriendin en een leuk gezin, waaronder een goeie band met zijn zus Emily.
Maar dat leven is er niet zomaar gekomen. Vader Ronald (Sterling K. Brown) legt Tyler redelijk veel druk op om de beste te zijn. Wanneer Tyler een schouderblessure oploopt waardoor hij niet meer zou mogen spelen, negeert hij dat advies en raakt hij almaar verder in een negatieve spiraal. Halverwege de film verandert het perspectief naar dat van Emily, die haar eerste liefde beleeft. Waves laat je aandacht niet los en kruipt onder je huid. Kelvin Harrison Jr. blijft zich profileren als acteur om in de gaten te houden ondersteund door prachtige cinematografie en muziek. (Jana)
Te bekijken op Streamz.
Wolfwalkers
Geluk zit verstopt in een tekenfilm en al zeker in de nieuwste worp van animatiefilmstudio Cartoon Saloon. Vraag me niet hoe hij het doet, maar regisseur Tomm Moore en zijn team vinden zichzelf voor elke film opnieuw uit. Na The Breadwinner uit 2017 keert Wolfwalkers terug naar de Ierse mythologie uit hun The Secret of the Kells en Song of the Sea.
Wolfwalkers is een prachtig getekende weerwolvenfilm. In het Ierland van 1650 zwaait Lord Protector Oliver Cormwell de plak en hij wil het bos rond Kilkenny en de wolven die erin wonen platbranden. De vriendschap (of is het iets meer?) tussen jagersdochter Robyn en wolfwalker Mebh is het enige dat de natuur en het geweten van een stad kan redden. Tekenstijl en betekenis komen samen – dik en scherp voor stadsmensen, losjes met het potlood voor de bosbewoners – op hoogtepunten die je doen juichen, lachen en wenen. Puur geluk. (Matti)
Te bekijken op Apple TV Plus.