Het is weer oktober en dus gelukkig ook Film Fest Gent. Dit jaar was dat natuurlijk helemaal niet vanzelfsprekend, na de lockdown en lange sluiting van de bioscopen. Daarom zijn we dubbel zo blij door het programma gegaan en hebben we gezien dat er weer heel wat aanraders tussen zitten. Hieronder vind je de twintig films waar wij het meeste naar uitkijken. Van sommige zal hier binnenkort dan ook een review verschijnen. (Via de titels kan je trouwens rechtstreeks doorklikken voor meer informatie en tickets, of zien of ze deel uitmaken van het onlineaanbod.) Aarzel dus niet om de filmindustrie te steunen, beschermd door veiligheidsmaatregelen natuurlijk.
Ammonite
Plot: Als paleontologe in de 19e eeuw loopt Mary (Kate Winslet) de kustlijn af om fossielen van uitgestorven zeedieren te vinden. Ze krijgt er geen respect voor, meer zelfs, de mannen in haar beroep strijken vaak de eer op voor haar werk. Wanneer een van die mannen op een dag zijn vrouw (Soairse Ronan) meebrengt, begint er langzaam iets meer tussen hen te bloeien.
Waarom zien: Regisseur Francis Lee maakte eerder al een LGBTQ-pareltje met God’s Own Country en verzamelde twee indrukwekkende actrices voor de hoofdrollen in zijn nieuwste film. Het blijft natuurlijk de vraag hoelang hetero’s nog deze rollen kunnen blijven spelen, maar we zijn toch nieuwsgierig of deze zijn vorige kan evenaren.
Éden
Plot: Éva (Lana Baric) is op weg naar haar werk wanneer ze onwel wordt en in het ziekenhuis belandt. Daar blijkt dat ze zwaar allergisch is aan allerlei zaken. Daardoor moet ze al snel in isolatie, waardoor ze haar huis alleen nog kan verlaten in een quarantainepak. Maar een farmaceutisch bedrijf stuurt een psychiater die voor hen moet bewijzen dat het geen medisch maar psychisch probleem is.
Waarom zien: We hebben nu allemaal wel genoeg van quarantaine, maar dit standpunt is best intrigerend: hoe moet het zijn als alleen jij in quarantaine zit voor de wereld rondom je? En in een onverwachte twist speelt zanger Daan (Stuyven) de psychiater, dus we willen ook wel zien wat dat geeft.
Falling
Plot: John (Viggo Mortensen), een homoseksuele man, moet noodgedwongen zijn homofobe vader (Lance Henriksen) in huis halen wanneer hij tekenen van dementie begint te vertonen. Hun relatie is dan ook erg moeilijk en via een serie flashbacks komen we te weten waarom.
Waarom zien: Mortensen schreef én regisseerde deze film zelf, en nam ook zelf de hoofdrol voor zijn rekening om de financiering rond te krijgen. Bovendien komt hij zijn debuut zelf voorstellen op het festival.
First Cow
Plot: Cookie (John Magaro) en King-Lu (Orion Lee) proberen in het Amerika van de jaren 1820 succes te verwerven door een patisseriehandeltje op te zetten. Het enige nadeel daarvan is dat ze daarvoor gestolen melk gebruiken. Zal die beslissing hun hoop om de Amerikaanse droom waar te maken, vergallen?
Waarom zien: Deze film kreeg al heel wat lof op filmfestivals als Telluride en NYFF. Daarnaast is regisseur Kelly Reichardt (vooral bekend door Certain Women) ook zeker iemand om te volgen.
For Sama
Plot: Als twintigjarige studente begon Waad al-Kateab in 2011 als burgerjournalist de escalerende burgeroorlog in Syrië te documenteren. Terwijl alles rondom haar werd verwoest, bleef zij alles vastberaden filmen en trouwde ze met een dokter met wie ze in 2016 haar eerste kind kreeg: Sama. Met beenharde oorlogsbeelden en intieme familiefragmenten probeert al-Kateab nu aan haar dochter uit te leggen waarom ze in de nachtmerrie van Aleppo zijn gebleven.
Waarom zien: Wij konden deze documentaire onlangs al zien op de Nederlandse tv-zenders, maar als je die toen gemist hebt, krijg je hier de kans om dat goed te maken. Want de film is eerlijk gezegd hartverscheurend maar onmisbaar. Hij maakte daarom vorig jaar ook al kans op de Oscar voor Beste Documentaire en won de BAFTA in dezelfde categorie.
Je Ne Suis Pas Un Héro
Plot: Twee weken na de start van de lockdown trokken drie Belgische documentairemakers naar de COVID-afdeling van het Erasmusziekenhuis in Brussel. Daar volgden ze het werk van het medisch personeel tijdens de crisis, maar werpen ze ook een licht op hun gemoedstoestand.
Waarom zien: De huidige cijfers tonen dat sommige mensen zich misschien al niet meer herinneren hoe erg het medisch personeel op hun tandvlees zat bij het begin van de crisis. Op de traditionele zenders waren er verschillende reeksen die ons dat toen toonden maar sindsdien is de aandacht wat verzwakt. Tijd om daar dus iets aan te veranderen. Dit wordt ongetwijfeld weer hard om naar te kijken, maar nog erger was het zelf meemaken.
Kajillionaire
Plot: Een gezin – vader Robert Dyne (Richard Jenkins), moeder Theresa (Debra Winger) en dochter Old Dolio (Evan Rachel Wood) overleven op de straten van Los Angeles door mensen op te lichten. Het gezin is volledig afhankelijk van elkaar dus wanneer een nieuwe vrouw, Melanie, (Gina Rodriguez) in het gezin wordt opgenomen, weet Old Dolio niet hoe ze daarmee moet omgaan.
Waarom zien: Deze film schijnt heel speciaal te zijn en daarom een soort “love it or hate it”-vibe te hebben. Met zo’n cast zijn wij alvast geneigd om in het “love it”-kamp te zitten.
L’Ennemi
Plot: Louis Durieux (Jérémie Renier) is een Belgische politicus die ervan wordt beschuldigd zijn vrouw te hebben vermoord. Het wordt naar verluidt nooit expliciet gezegd of dat ook echt zo is. Dat moet de kijker voor zichzelf uitmaken.
Waarom zien: Deze film is deels gebaseerd op de zaak-Wesphael, een zaak die heel het land bezighield. Naast de Waalse acteur spelen ook heel wat Vlaamse acteurs mee zoals Peter Van Den Begin, Jeroen Perceval, Bruno Vanden Broecke en Sam Louwyck.
Never Rarely Sometimes Always
Plot: De 17-jarige Autumn ontdekt dat ze zwanger is maar beslist meteen dat ze het kind niet wil houden. Maar om abortus te kunnen laten doen in haar stad in Pennsylvania heeft ze de toestemming van haar ouders nodig. In New York is dat niet zo, dus trekt ze met een vriendin naar de grote stad.
Waarom zien: Deze film dong op het Sundance-filmfestival mee naar de hoofdprijs in de competitie en won de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn. Niks dan lof en dus mag je je aan een echte indieparel verwachten die een moeilijk thema menselijk behandelt.
Nomadland
Plot: Nadat een klein stadje in Nevada werkgelegenheid verliest, raakt Fern (Frances McDormand) alles kwijt. Daarop besluit ze om alles achter zich te laten en eropuit te trekken als een moderne nomade in het Amerikaanse westen.
Waarom zien: In een jaar waarin de Oscarkandidaten redelijk vaag zijn, staat deze toch met stip bovenaan de lijsten. Wat er precies allemaal gebeurt is spoilergebied, maar de cameravoering van Chloe Zao schijnt de moeite te zijn. Eentje om een beetje bij weg te dromen, denk ik.
Petite Fille
Plot: Deze documentaire volgt het gezin van Sasha, een driejarige jongen die op een gegeven moment zegt dat hij later een meisje wil zijn. Aanvankelijk hechten haar ouders er weinig belang aan, maar ze blijft het herhalen tot de moeder zegt dat dat onmogelijk is. Dat doet de wereld van de kleuter instorten en uiteindelijk beginnen de ouders aan de weg om hun kind te helpen.
Waarom zien: Gewoonlijk zijn oudere kinderen of volwassenen het onderwerp van documentaires dus krijgt hier een andere groep de belangstelling. Het blijft belangrijk om genderdysforie blijvend aandacht te schenken om zo het taboe te doorbreken. Naar verluidt is dit portret daar een lichtend voorbeeld van.
Psychobitch
Plot: De tieners Frida en Marcus hebben op het eerste gezicht niks gemeen. Frida kiest ervoor om niet populair te zijn omdat ze geen deel wil uitmaken van de maatschappij. Marcus wil graag de beste zijn in alles wat hij doet. Maar wanneer ze voor een taak samen moeten werken, leren ze elkaar op een andere manier kennen.
Waarom zien: We houden van een goeie jeugdfilm. Daarnaast lijken de tegenstellingen tussen de twee hoofdpersonages wel goed voor een jong publiek om te ontdekken. Iedereen kent vast wel iemand met hetzelfde karakter als Frida of Marcus.
Red Light
Plot: Centraal staan drie vrouwen uit heel verschillende werelden: een operazangeres (Halina Reijn), een prostituee (Carice Van Houten) en een politieagente (Maaike Neuville). Wanneer de man van een van hen verdwijnt, komen ze toch in contact met elkaar.
Waarom zien: Halina Reijn en Carice Van Houten brachten vorig jaar ook al hun film Instinct naar FFG, die onconventioneel en uniek was. Het powerduo lijkt met de reeks Red Light eenzelfde toer op te gaan door van het “red light district” het onderwerp te maken. In deze Nederlands-Vlaamse coproductie spelen naast Neuville ook andere Vlaamse acteurs zoals Geert Van Rampelberg, Koen De Bouw en Sofie Decleir mee. Op het festival screenen de eerste twee afleveringen.
Saint Maud
Plot: De religieus fanatieke thuisverpleegster Maud zorgt voor de hedonistische choreografe Amanda, die aan kanker lijdt. Maud gelooft dat ze Amanda moet redden van haar ongeloof en haar demonen, en daarvoor gaat ze tot het uiterste.
Waarom zien: Het is Spooktober dus kon een horrorfilm niet ontbreken in het programma. Vorig jaar waren we al aangenaam verrast door moodhorror La Llorona en deze lijkt in hetzelfde schuitje te zitten. In de UK kwam de film al uit en daar haalde hij uitstekende reviews. Daarnaast is deze film van de hand van een vrouwelijke regisseur, terwijl vrouwen nog vaak te weinig aan bod komen voor horrorfilms.
Soul
Plot: Joe Gardner (vertolkt door Jamie Foxx), een muziekleraar in het middelbaar, droomt er al heel zijn leven van op te treden als jazzmuzikant. In een club kan hij indruk maken op enkele muzikanten en dus lijkt zijn kans binnen handbereik. Maar net dan krijgt hij een ongeluk waardoor zijn ziel van zijn lichaam gescheiden wordt en naar de You Seminar afgevoerd wordt. Daar ontwikkelen zielen zich en krijgen ze passies voor ze naar een pasgeborene gaan. Joe moet er werken met zulke zielen in training, waaronder de depressieve ziel 22 (Tina Fey).
Waarom zien: Deze film stond op ons lijstje van films om naar uit te kijken in 2020, en nadat alle grote blockbusters op de lijst intussen uitgesteld zijn, kan dit wel eens de enige kans zijn om de nieuwste van Pixar dit jaar in de bioscoop te zien. Met centrale thema’s als muziek en de ziel kan je je weer verwachten aan een schoonmaakbeurt van de traanbuizen.
The Assistant
Plot: Jane is een assistente bij een filmbedrijf. Haar baas is manipulatief en dominerend, maar ze ondergaat het omdat ze haar droombaan niet wil verliezen. Ze werkt hard en maakt elke dag lange uren, terwijl dat van haar mannelijke collega’s niet verwacht wordt. Dan ontdekt ze dat haar baas vaak seks heeft met jonge vrouwen in zijn kantoor en hij zorgt bovendien voor een cultuur van grensoverschrijdend gedrag in het bedrijf. Hoe moet Jane daarmee omgaan?
Waarom zien: Het is vast geen verrassing dat deze film geïnspireerd is door veroordeelde crimineel Harvey Weinstein. Maar de film benadert het onderwerp vooral vanuit de slachtoffers en doet dat, volgens de reviews, op een verontrustend realistische manier.
The Glorias
Plot: Gloria Steinem is nu een waar feministisch icoon maar ze had daarvoor een lange weg af te leggen. Zij wordt in verschillende gedaantes vertolkt door Julianne Moore, Alicia Vikander, Lulu Wilson en Ryan Kira Armstrong. Deze vier actrices palmen elk een andere periode uit haar leven in. In deze kruising van een biopic en een roadmovie reizen de vier Gloria’s namelijk in een bus door het leven, en gaan ze zelfs met elkaar in gesprek. We volgen haar van haar tijd in India als jonge vrouw tot de oprichter van Ms. Magazine in New York en haar rol als voorvechter en spreekbuis van de vrouwenrechtenbeweging in de jaren 60 en daarna.
Waarom zien: Ik kon zelf geen betere samenvatting schrijven dan die op de website van het festival. Deze film lijkt namelijk een specialleke te worden en niet je standaardbiopic. Voor iemand als Gloria Steinem is dat dan weer gepast. Laatst kwam ze ook aan bod in de serie Mrs. America maar deze versie lijkt nog kleurrijker te worden.
The Singing Club
Plot: Kate, de echtgenote van een Britse soldaat (Kristin Scott Thomas), treurt om het verlies van haar zoon, die ook in het leger zat. Wanneer haar man op missie vertrekt, voelt ze zich al snel eenzaam dus besluit ze meer op te trekken met de andere “military wives“. Wanneer ze een koor oprichten, kan Kate het minder goed vinden met nieuwkomer Lisa (Sharon Horgan). Toch zullen ze zich daarover moeten zetten wanneer het koor de kans krijgt om in de Royal Albert Hall te zingen.
Waarom zien: Dit is misschien wel de meest conventionele film in onze lijst. Maar een goeie crowdpleaser van de regisseur van The Full Monty, een van m’n favoriete films, is exact wat we nodig hebben in deze tijden.
Und Morgen Die Ganze Welt
Plot: Luisa is een twintigjarige vrouw die zich bij een Duitse splintercel van Antifa aansluit. In deze antifascistische beweging ontmoet ze Alfa en al snel krijgt ze gevoelens voor hem. Omdat ze indruk op hem wil maken, laat Luisa zich gewillig meeslepen. Tot ze op een punt komt waarop haar groepering het oprukkende Duitse neonazisme met gewied wil bestrijden.
Waarom zien: Overal ter wereld zijn er spanningen tussen liberale groepen en extreemrechts. Maar wanneer je die strijd krijgt in Duitsland heeft dat toch altijd een beladen gevoel. In mijn mening staat antifa aan de juiste kant maar wat als zij ook geweld gaan gebruiken? Dat is een interessant vraagstuk dat deze film lijkt te onderzoeken. Griezelig actueel dus.
Welcome To Chechnya
Plot: Het is geen geheim dat Rusland niet moet weten van holebi’s. Maar ook in deelrepubliek Tsjetsjenië zijn ze niet gewenst. Meer nog, ze worden opgejaagd, gemarteld en vermoord of ze verdwijnen spoorloos. Deze documentaire toont het geweld dat holebi’s daar te verduren krijgen maar ook de activisten die verandering proberen te brengen.
Waarom zien: Het blijft belangrijk om geïnformeerd te blijven over minder liberale maatschappijen dan de onze. Dit land blijft sowieso al wat onder de radar maar daar brengt deze film hopelijk verandering in. Daarnaast doet deze film iets heel speciaals: “Omdat zowat alle slachtoffers anoniem willen blijven, dragen ze een digitaal masker: de gezichten van New Yorkers die hun gezicht ‘geleend’ hebben.” Benieuwd welke invloed dat zal hebben op het eindresultaat.