Avengers

Marvel’s Avengers review: soms leuk, vaak slordig

Na het schitterende Marvel’s Spider-Man is het nu de beurt aan de meest bekende superheldengroep van Marvel om een eigen modern spel te krijgen in Marvel’s Avengers. Het heeft wel een kort singleplayer verhaal, maar is eigenlijk bedoeld als een multiplayer third person looter brawler. Blijft het na uren spelen interessant? Zijn de gameplay loop en de loot bevredigend? Moet je nog extra dingen met je eigen geld kopen? Geekster zette een masker op en zocht het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Crystal Dynamics
Uitgever: Square Enix
Platform: pc, PS4, Stadia, X1 / PS5 en Xbox X (in de toekomst)
Aantal spelers: 1-4
Release: 4 september 2020

Reviewcopy op PS4 Pro gekregen via de uitgever.

Games aimed at suckers

In de roterende store kan je veel “onnodige” cosmetics vinden. © Square Enix

De prijzen die je hier voor sommige skins, emotes, takedowns of gewoon naamplaatjes moet betalen, zijn exorbitant hoog.

Je kan echt niet voorbij aan the elephant in the room. Marvel’s Avengers is deel van de groep games as a service (GaaS). We moeten het de makers nageven: je ‘hoeft’ zoals ze beloofd hadden met je echt geld niets te kopen om door het spel te raken. Alle levels, skills, loot en moves zijn inbegrepen in de basisprijs. De enige dingen die je kan kopen, zijn cosmetics. Tegenwoordig vinden meer en meer mensen echter dat ook deze elementen onderdeel van de gameplay vormen, en de prijzen die je hier voor sommige skins, emotes, takedowns of gewoon naamplaatjes moet betalen, zijn exorbitant hoog wanneer je de zeldzame in-game currency sneller wil kopen met je echt geld. De winkel waar je dat kan doen, is verder nog een roterende winkel, om nog zoveel mogelijk Fear of Missing Out te creëren. Dan maar grinden, grinden, grinden? Willekeurige outfits vinden in het spel kan tot een zeker punt, maar sommige outfits kunnen alleen maar gekocht worden. In het basisspel zal je voor elk personage wel een aantal outfits, emotes en naamplaatjes vrijspelen, maar we kunnen enkel hopen dat kinderen niet gepest zullen worden omdat ze een bepaalde zeldzame outfit niet hebben…

Reken de prijzen maar eens uit… © Square Enix

Elk personage heeft ook nog een hero card, en door elke dag en week bepaalde uitdagingen te doen (bepaalde aanvallen uitvoeren bijvoorbeeld), verdien je punten om langzaamaan cosmetics vrij te spelen. Of je kan zoals gezegd je echt geld investeren in die in-game currency waarmee je alles meteen kan kopen. Bij elke hero card kan je een aantal van die betaalmiddelen ook vrijspelen, maar de hero cards van toekomstige helden zullen dan weer blijkbaar 10 euro ofwel veel in-game currency kosten om te kunnen beginnen gebruiken…

I want to be an Avenger

We krijgen met Ms Marvel een mooie en respectvolle behandeling van een intussen voor veel mensen belangrijk personage.

Een spel over de Avengers heeft een groots verhaal nodig, en hoewel je nog niet meteen tegen kosmische entiteiten met handschoenen vecht, trek je toch naar verschillende locaties. Vijf jaar geleden organiseerde men in San Francisco A-Day, een dag waarop de Avengers gevierd werden. Het liep allemaal echter niet af zoals gehoopt, en de groep werd afgeschaft. In tussentijd maakte AIM, een organisatie van zogezegd goede wetenschappers, hun opwachting en namen zij eigenlijk de controle over de Verenigde Staten zo goed als over. Wie op een bepaalde manier superkrachten heeft gekregen, wordt opgejaagd. Vele burgers verdwijnen. De Avengers hebben een schop onder hun achterwerk nodig om terug te komen, en die komt uit een onverwachte hoek.

echt voor de fans
De ideale heldin. © Square Enix

Kamala Khan, aka Ms Marvel, is de heldin van dit avontuur. Net zoals in de comics is ze een grote fan van superhelden en steekt ze dit niet onder stoelen of banken. Ze heeft dezelfde krachten waardoor ze haar lichaam kan uitrekken en ze vecht ook hier alweer tegen onrecht en onderdrukking, hoewel het allemaal eenvoudiger is dan in de albums. Krimpen is er wel niet bij. Haar origin story is niet helemaal hetzelfde als dat in de comics, maar behoudt toch een aantal elementen. Haar jeugdig enthousiasme en idealisme staat in contrast met de soms cynische kijk van andere leden van de Marvel-familie. Ook haar vader maakt kort (maar in een paar goede scènes) zijn opwachting. Jammer genoeg moeten we de rest van de Khans of de vrienden (en vijanden) van Kamala missen. Uiteindelijk krijgen we met Ms Marvel een mooie en respectvolle behandeling van een intussen voor veel mensen belangrijk personage.

Troy baker met een beschermelinge op pad...
Het spel heeft ook stillere momenten. © Square Enix

Het zou een Avengers-film of een seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. kunnen zijn.

Hoewel het plot van de singleplayer story van A tot Z voorspelbaar is, blijft het een leuk superheldenverhaal om te spelen. Het zou eventueel zelfs een Avengers-film of had een seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. kunnen zijn. Het heeft niet alleen de nodige bombastische actiemomenten, maar ook stillere scènes, vooral waar het gaat over Kamala. Jammer genoeg laat het verhaal soms wat te wensen over en wordt er tegen het einde soms nogal snel door de plotelementen gelopen. Ook zijn sommige Avengers er uiteindelijk maar kort bij. Een ander minpunt is dat er eigenlijk te weinig villains zijn, en dat de slechteriken die er zijn, niet eens zo bijster interessant lijken. Wie de trailers gezien heeft en eventueel de bèta gespeeld heeft, heeft zo goed als alle tegenstanders uit dit spel al gezien (er is nog een extra slechterik, maar deze heeft geen superkrachten). Een laatste jammer punt is het feit dat je de singleplayer-story voorlopig niet kan herspelen.

Avengers
Het singleplayer-verhaal introduceert de personages en de setting van de rest van het spel. © Square Enix

Het verhaal wordt ook gebruikt om het postgame in te leiden, waar het een plekje op de achtergrond inneemt. Er zijn dan nog wel missies en soms gaat het over een bepaald personage of krijg je een kleine cutscene, maar uiteindelijk is het gewoon een reden om alweer dezelfde geknipte en geplakte gebieden in te trekken, alweer dezelfde basissen binnen te vallen en alweer vijanden de kop in te slaan. We kunnen enkel hopen dat de verhaalelementen voor de personages die na een tijdje zullen toegevoegd worden, zoals Hawkeye of Spider-Man (op de PS4) eerder het stramien van het singleplayer-avontuur zullen volgen, en niet even onbeduidend als het postgame zullen zijn.

Unieke helden

Je voelt je een superheld.

Als een third person action brawler speelt Marvel’s Avengers wel fijn. Je voelt je een superheld. Het is gewoon leuk om met de vergrote hand van Kamala je vijanden te pletten, om met Hulk een stuk uit de grond te rukken en dat naar je vijanden te gooien of om met Black Widow jezelf onzichtbaar te maken en je vijanden in hun rug aan te vallen. Captain America zijn schild kan je overal op doen weerkaatsen, Iron Man heeft verschillende snufjes in zijn armor en Thor kan uiteraard de bliksem oproepen en met Mjolnir naar vijanden gooien.

Avengers
Elke held voelt uniek aan. © Square Enix

De verschillende personages spelen dan ook elk helemaal anders en geven je een gevarieerd gevoel. Ze hebben allemaal wel gewone lichte en sterke aanvallen en bijvoorbeeld een manier om een schild van een vijand uit te schakelen of om aanvallen af te weren, maar het ziet er bij elk personage anders uit. Ook beschikken onze helden over unieke heroic attacks waarin hun unieke vaardigheden echt naar voor komen. Zo maken bijvoorbeeld Kamala’s iconische embiggen, Iron Mans Hulkbuster of de bliksem van Thor hun opwachting. Deze aanvallen kan je niet constant gebruiken (tenzij je je build in het postgame erop afstemt), maar wanneer je erover beschikt, moeten je vijanden oppassen.

op l50 heb je ze allemaal!
Je hebt best wat skills om uit te kiezen. © Square Enix

Per personage kan je ook nog een paar verschillende builds maken in het postgame. Zo kan je bij Kamala ervoor zorgen dat je veel vijanden tegelijk in het rond kan slaan, of kan je eerder je strategie leggen op met een grote vuist vijanden grijpen en rondgooien. Bij Black Widow kan je dan weer volledig voor zoveel mogelijk onzichtbaarheid gaan, of inzetten op haar gewone pistolen, krachtig pistool of machinegeweren. Jammer genoeg zal je dit alles pas zien nadat je het singleplayer-verhaal hebt uitgespeeld, want met sommige personages speel je tijdens die 10-12 uur maar heel weinig.

Geen interessante loot

Voor een looter brawler is saaie loot een ramp.

Je build bestaat niet enkel uit je skills, maar ook uit je equipment. Het is hier dat Marvel’s Avengers dan ook tekortschiet: de loot is saai. Voor een looter brawler is dat een ramp. Je verandert je stats en misschien de speciale effecten, maar voor het grootste deel van het spel wijzig je de manier waarop je speelt niet. Ze hebben ook geen visueel effect, wat jammer is. Ten slotte moet je constant je uitrusting veranderen en je oude loot wegdoen, wat tijdrovend en niet boeiend is. Dat zorgt ervoor dat je ook niet echt zin hebt om, behalve wanneer je de level cap bereikt hebt, gevonden materialen om te ruilen voor nieuwe stukken uitrusting in de winkels.

boring
De loot is eerder bezigheidstherapie. © Square Enix

Al snel merk je dat er niet veel verschillende activiteiten zijn, en je hebt ook al snel alles in de twee hubs gezien.

Marvel’s Avengers laat je toe om na je singleplayer-avontuur verder te spelen in het Avengers Initiative, een modus waarbij je naar zones of basissen moet gaan om daar vijanden uit te schakelen. Je kan dit in singleplayer doen met drie AI-companions, maar eigenlijk is het de bedoeling om dit samen met drie vrienden of vreemdelingen online te doen, vijanden te verslaan en loot te verzamelen. Opnieuw, en opnieuw en opnieuw. Ad nauseam. Al snel merk je dat er eigenlijk niet veel verschillende activiteiten zijn, en je hebt ook al snel alles in de twee hubs gezien. Ook word je als het ware gestraft als je niet met echte spelers speelt, want je kan niet met elk personage elke optionele deur openen waarachter de loot zit waar het spel om draait. Een van de zes personages kan dat zelfs met geen enkele deur! En uiteraard kan je je AI-companions niet vragen om het voor jou te doen… Misschien kan dit, zoals zoveel fouten van het spel, door een patch verbeterd worden, maar voorlopig is het frustrerend in een spel dat deels om loot draait.

Irritaties

Door de chaos op het scherm zie je vaak niet alles wat er gebeurt.

De variatie tussen de personages vind je jammer genoeg niet echt terug bij de vijanden. Ze komen in slechts twee grote soorten: mensen of robotten, en hoewel er van elke soort een aantal zijn met eigen wapens en er elk level wel een aantal bijkomen, heb je na een tijdje het gevoel dat je alles gezien hebt. Ook zijn veel vijanden gewoon irritant. Je zou zeggen dat dat je extra motivatie geeft om ze in elkaar te slaan, maar toch moet je soms zuchten. Ze kunnen je gewone krachtige aanvallen vaak onderbreken, terwijl ze zelf zeker niet altijd verdoofd raken door die van jou. Het ergste is dat zo goed als al hun aanvallen op afstand (lasers, raketten, …) je niet enkel onderbreken, maar ook zéér snel je wilskracht (levenspunten) tot nul reduceren. Door de chaos op het scherm zie je ook vaak niet alles wat er gebeurt, en omdat je in het midden van een mid-air attack bijvoorbeeld niet kan dodgen, kan een perfect gevecht al heel snel toch verloren zijn. Dit leert je om bij elk gevecht eerst voor de vijanden met bijvoorbeeld raketten te gaan, maar soms zijn er bijzonder veel of spawnen ze off-screen en wordt neergaan een kwestie van tijd. Op zulke momenten voel je je opeens niet meer als een krachtige superheld. Ook zijn er vijanden die je heroic attacks veel te gemakkelijk volledig kunnen afnemen, wat ook wraakroepend is.

maar kan zich niet verkleinen in Marvel's Avengers
Je vecht constant tegen robotten. © Square Enix

Er zijn daarnaast nog een aantal kleinere irritaties. Het is de bedoeling dat je bij twee verschillende groepen telkens kleine uitdagingen gaat halen of de winkels bezoekt, maar deze groepen hebben elk hun eigen hub, en je moet telkens laadschermen doorstaan als je hen elke missie of om de zoveel missies wil bezoeken. In die gebieden kan je ook niet zo snel als in gewone levels lopen, en soms zijn de verkopers of leiders van die groepen veel te ver geplaatst waardoor je telkens weer tijd verliest door ernaartoe te lopen. Ook de level scaling van de meeste levels in het Avengers Initiative, gebaseerd op jouw level en dat van je equipment, doet je soms de wenkbrauwen fronsen. Een laatste bekommernis is misschien belachelijk in een spel met stats en RPG-elementen, maar wanneer je met Hulk een vijand slaat en het maar tien procent van diens levenspunten afneemt, breekt het de illusie ook wel.

Een foutje bij de assembly…

Het spel zit vol met glitches.

Soms kan je, omdat je nu eenmaal met superhelden speelt, even voorbij het GaaS-gehalte, de saaie loot en de irritante vijanden kijken, maar dan kom je opeens een gamebrekende glitch tegen. Het spel zit er vol van, en het is echt teleurstellend dat het in deze toestand uitgegeven is. Een bloemlezing van onze persoonlijke avonturen in glitchlandia: de actie bleef na een bepaalde aanval in superslowmotion vastzitten, waardoor we in het midden van een grote uitdaging ons spel moesten herstarten. Al meermaals zijn we knoppen tegengekomen die je moet zoeken om deuren te openen maar die opeens niet blijken te werken (wat in een spel dat om loot draait heel irritant is als er speciale loot achter die deuren zit). We hebben ook nog oneindige laadschermen gezien (tijd om heel het spel te resetten), en op een ander moment liepen we rond met Black Widow maar dacht het spel dat we Kamala waren, of werd Kamala gekloond.

Dat is pas een goede vermomming! © Square Enix

Gebaseerd op

Wie wil nu geen Hulk in een kostuum zien?

De graphics zijn zeker niet slecht, maar soms wat ongeïnspireerd. Aan de ene kant zijn sommige locaties in het hoofdverhaal best interessant, aan de andere kant moet je in het Avengers Initiative telkens opnieuw dezelfde locaties doorlopen. De basisoutfit en het uiterlijk van de personages zijn ook wat te veel leentje-buur gaan spelen bij het Marvel Cinematic Universe. Sommige van de andere outfits zijn best leuk (wie wil nu geen Hulk in een kostuum zien?), bij andere is er soms gewoon een kleur veranderd. Dankzij de vele effecten op je scherm heb je soms ook last van frame drops.

Jammer genoeg is in dit superheldenspel de soundtrack volledig onopvallend, en kunnen we, na het een week gespeeld te hebben, geen enkel thema zelf beginnen te zingen. De voice actors hebben wel weer goed werk geleverd, hoewel sommige personages maar een toon moesten aannemen. Laura Baileys Black Widow is afstandelijk en sarcastisch terwijl Nolan Norths Tony Stark enkel sarcastisch is op irritante wijze. Het zijn vooral Sandra Saad en Troy Baker die opvallen met schitterende vertolkingen van Kamala Khan en Bruce Banner. Ook Usman Ally en Jolene Andersen hebben een mooie prestatie neergezet. Soms is de balans tussen de stemmen, de sound effects en de muziek ook wel zoek.

Avengers
De ondertiteling beschrijft alles. © Square Enix

Hebben ze heel het script gekopieerd voor de ondertiteling?

Ten slotte wilden de makers rekening houden met hardhorenden, en hebben ze zoveel mogelijk ondertiteld, maar misschien zijn ze een beetje te ver gegaan. De ondertiteling beschrijft vaak wat er gebeurt in plaats van enkel weer te geven wat de personages zeggen, wat dan onbedoeld hilarisch kan zijn. Hebben ze gewoon heel het script gekopieerd en het daarbij gelaten? Minder hilarisch is het wanneer tegen het einde van het spel de ondertiteling helemaal niet meer overeenkomt met wat er gezegd wordt.

Marvel’s Avengers: dubbel gevoel

Marvel’s Avengers laat ons met een dubbel gevoel achter. Het laat je op zijn goede actiemomenten voelen als een Avenger en het verhaal is best leuk, maar je kan de fouten van het spel niet negeren en als multiplayer looter voelt het onafgewerkt aan. Een optimist ziet in Marvel’s Avengers een relatief leuke third person action game dat nog lijdt onder fouten die deels hopelijk door patches uit de wereld kunnen geholpen worden. Een pessimist ziet een spel dat nog veel langer nodig had gehad om echt uitgegeven te kunnen worden (en bedenk dat we het origineel al in april zouden kunnen gespeeld hebben!) en dat nu lijdt onder glitches, soms irritante vijanden en rare beslissingen van de makers. Het GaaS-gehalte van het spel laat ook een wrange smaak achter, hoewel het echt enkel over cosmetics gaat.

Uiteindelijk is het spel duur als je enkel de singleplayer wil doen voor het verhaal. Wie in de postgame op zijn eentje of met anderen wil verder spelen en het repetitieve karakter van het spel aankan, krijgt al wat meer waar voor zijn geld. Het is dan ideaal om, als je even een uurtje hebt, een of twee missies met je favoriete held te spelen.

Ondanks de negatieve elementen, kan je je echt amuseren met dit spel. Dankzij één patch is het allemaal al wat stabieler, en je eigen build maken en de dagelijkse en wekelijkse uitdagingen van elk personage doen is best fijn.

De makers hebben al veel beloofd voor de toekomst zoals nieuwe personages en nieuwe missies, en we hopen echt dat het spel door allerlei toevoegingen schitterend kan worden, maar misschien moeten ze zich eerst even focussen op het verbeteren van hun eigen product. Binnenkort kan je hier een artikel lezen over de toekomst van dit spel.

edit: na een aantal weken is er nog geen verbetering zichtbaar, daarom hebben we de score verlaagd.

Geïnteresseerd in de Avengers of videogames van Marvel?

Slordig