Yasmina 1: Het geheim van de chef review

Yasmina en de aardappeleters werd eind 2019 beloond met een virtuele ‘Geekster Award voor beste Europese strip van het jaar’. Collega Jeroen was erg gecharmeerd door de avonturen van Yasmina en hij niet alleen. Uitgeverij Dargaud heeft haar geestelijk vader Wauter Mannaert gevraagd om een lopende serie rondom haar op te zetten.

Schrijver en tekenaar: Wauter Mannaert
Uitgever: Dargaud
Aantal pagina’s: 48
Prijs: €7.50
Verschijningsdatum: 2 september 2019

Yasmina is wild van koken en van gezonde voeding in het bijzonder. Ze vindt het jammer om te zien dat de kinderen op haar school zich tijdens de lunchpauze vooral volproppen met vette, bij voorkeur gefrituurde vettigheid. Ze gaat langs bij de directeur met een bijzonder voorstel. Er zouden kooklessen gegeven moeten worden zodat haar schoolgenoten de geneugten van gezonde voeding leren kennen. Tuinieren is ook geen overbodige luxe, zo leer je nog eens iets over de ingrediënten. Er moeten dan wel wat lesuren van andere vakken worden geschrapt. De directeur stuurt haar op campagne. Als ze genoeg handtekeningen voor haar petitie verzamelt, gaat hij overstag. Maar ja, wanneer zouden kinderen willens en wetens een van de geneugtes des levens willen opgeven?

Het onhebbelijke van Yasmina

Bijna de gehele club uit Yasmina en de aardappeleters is weer aanwezig. De show wordt gestolen door Marco en Cyriel, de olijke tuinmannen. Ze zijn eigenlijk amusanter dan Yasmina en dat zegt wel iets. Wauter Mannaert zou hier kunnen overwegen om zijn geestelijke dochter eens bij te sturen. Haar goede bedoelingen zijn duidelijk, maar ze manifesteert zich als een betweter. Dat soort mensen bestaat echt en ze zijn doorgaans niet geliefd. Het duurt even voordat je jezelf als lezer niet aan haar ergert.

© Dargaud

Toch wordt het prekerige gehalte redelijk gecompenseerd door een tweetal dingen. Niet alleen helpen Marco en Cyriel een handje mee, maar hetzelfde mag je zeggen van het vrolijke tekenwerk. De grootse decors spreken tot de verbeelding. Ook het subtiele cartoonisme waarmee Mannaert de verhoudingen tussen Yasmina en haar concurrentie in beeld brengt mag er zijn. Het geheel wordt mooi afgemaakt met het felle kleurenpalet. Het is mooi om de laagjes te zien waaruit sommige plaatjes zijn opgebouwd.

Dit album heeft dus wat kanttekeningen. Toch is het wel een aanrader voor jonge meisjes. Zij zullen misschien door een aantal van de bezwaren heen kijken. Het is bovendien vooral voor hen gemaakt.

Yasmina 1

Yasmina 1