Darkhawk #1 review: comic met een nobele inborst

[columns][column size=”2/4″]Dertig jaar geleden kwam Marvel met Darkhawk op de proppen. Deze jonge held werd door toenmalig hoofdredacteur Tom DeFalco bedacht om dé held van de jaren negentig te worden. Het was immers ook het dertigjarig jubileum van Marvel. Dus daar hoorde een nieuw vlaggenschip bij.

[/column][column size=”2/4″]Schrijver: Kyle Higgins
Tekenaar: Juanan Ramirez
Uitgever: Marvel Comics
Verschijningsdatum: 25 augustus 2021[/column][/columns]

Wie was hij? De jonge Christopher Powell loopt samen met zijn broers over een verlaten kermis. Daar zien ze hoe hun vader, een corrupte agent, wordt omgekocht door een misdaadbaas. Op diezelfde kermis ontdekt Chris echter een amulet die ervoor zorgt dat hij van plaats verwisselt met een android die hij met zijn brein kan besturen. De ideale gelegenheid om de strijd tegen de misdaad aan te binden. En het meteen beter te doen dan zijn vader die de verleiding niet aan kon.

©Marvel Comics

Natuurlijk bepaalt uiteindelijk het publiek wat de held van de jaren negentig zou worden. Deze titel was best charmant, want Darkhawk schuurde tegen Spider-Man aan. De webspinner had wat gastoptredens en ze deelden ook enkele schurken. Maar uiteindelijk verdween de reeks na 4 jaar van het toneel en werd Darkhawk een personage dat gastrollen speelde in andere reeksen.

Nieuwe Darkhawk

Marvel doet weer eens een poging om deze held af te stoffen met een vijfdelige miniserie. Ze hebben Kyle Higgins (Batman, Radiant Black) en Juanan Ramirez (The Champions, Iron-Man) gevraagd om hem onder handen te nemen. Christopher is met pensioen gestuurd en dit nieuwe verhaal draait om Connor Young.

Young is een zeer getalenteerde basketballer die op basis van zijn sportprestaties alleen al een beurs aan de universiteit kan krijgen. En misschien is een carrière in de NBA ook een optie? Nou ja, dat wensdenken duurt niet lang.

©Marvel Comics

Hij wordt gediagnosticeerd met MS. Zijn dromen staan op de helling. Wanneer hij als een sombere Simon op een steigertje aan het kniezen is, stort er iets neer op een nabijgelegen gebouw. Connor doet zijn plicht en rent erheen om te kijken of hij iemand moet helpen. Helaas krijgt hij een MS-aanval maar daardoor valt zijn blik wel op een amulet. En dat is het begin van de nieuwe Darkhawk.

Gemengde gevoelens

Deze Darkhawk zal echt niet de nieuwe spannende Marvel-held worden van dit decennium. Toch zou je het hem wel meer gunnen dan bijvoorbeeld een Ms Marvel waar belachelijk veel marketinggeld in wordt gestoken. Voor Kyle Higgins is MS geen gimmick. Hij heeft, getuige de ‘backmatter’, serieus onderzoek gedaan naar de ziekte. Het is een belangrijk onderdeel van het verhaal van deze nieuwe Darkhawk. Het is een onderdeel van hem en geen trucje om lezers te lokken.

Het tekenwerk loopt dan wel wat uit de pas. Juanan Ramirez heeft een leuk manga-achtig stijltje. Het is alleen lastig om onderscheid te maken tussen enkele personages. Hij gaat voor een diverse cast, maar dan is het wel handig dat je dit kunt zien. Connor kan blank zijn, maar het is ook niet uitgesloten dat hij eigenlijk Aziatisch is. Dat is ietwat problematisch omdat je hierdoor als lezer bepaalde zaken kan missen.

Deze comic heeft iets. Het kan uitgroeien tot een waardevolle toevoeging aan het Marvel Universum.

0