Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost review – een stille ode

Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost brengt een beeldschone ode aan de heldinnen zonder er al te veel woorden aan vuil te maken.

Een gesprek tussen twee telepaten hoor je niet. Dat is de invalshoek die schrijver Jonathan Hickman, tekenaar Russel Dauterman en inkleurder Matthew Wilson gebruiken voor hun bijna woordeloze psychedelische trip van Jean Grey en Emma Frost in het hoofd van Storm. Voor een keer laat Hickman zijn encyclopedia aan expositie achterwege en laat hij de tekenaars schitteren.

Giant-Size X-Men, dat klinkt bekend?

In 1975 introduceerde Giant-Size X-Men een nieuw team van mutantenhelden met Wolverine, Storm, Colossus en Nightcrawler voorop. Nieuwe helden, maar ook een belangrijke onthulling voor de comics van vandaag: het eiland Krakoa bleek een mutant te zijn.

Hickman kijkt naar het verleden voor zijn ingrijpende koerswijziging van de X-Men. Het eiland Krakoa is nu een natie geworden waar enkel mutanten welkom zijn. De link met vroeger onderstreept hij met vijf nieuwe Giant-Size X-Men-nummers, waarvan Jean Grey and Emma Frost het startschot geeft. Tegelijkertijd is het een hommage aan New X-Men van Grant Morisson en Frank Quitely waarin het duo ook een psychische reddingsmissie onderneemt.

© Marvel Comics

Jean Grey, Emma Frost en Storm

Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost is evengoed het verhaal van Storm. De strip opent met het comatose lichaam van de weergodin. Het telepathische duo, niet bepaald de beste maatjes in het verleden, moeten samenwerken om Storm terug te halen en de schuldige te ontdekken.

Hickman schrijft twee verhalen met dit speciale nummer. Het eerste is dat van de onwaarschijnlijke samenwerking tussen twee van de sterkste vrouwen in de comics van X-Men. Een vete die veranderd is in vriendschap. Het tweede verhaal is dan weer een opzet voor de grootste schurken die aan de voordeur van de helden staan: de Children of the Vault. Hickman introduceerde hen al eerder in de huidige X-Men-reeks (net zoals een heleboel andere dreigingen), maar het ziet ernaar uit dat hij deze verhaallijn eindelijk in gang steekt.

© Marvel Comics

Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost toont hoe krachtig beelden zijn

De echte sterren van de comic zijn Dauterman en Wilson. Het duo is zo goed op elkaar afgestemd door hun jarenlange samenwerking met The Mighty Thor en The War of the Realms. Toen ik voor de eerste keer iets las van Dauterman werd ik overmand door een explosie aan details. Hij tekent alles vol, dus een cinematografische strip met weinig tekstballonnen zoals deze werkt alleen maar in zijn voordeel.

Rollende ogen bij iemand die altijd hetzelfde mopje uithaalt, geveinsde desinteresse en blikken vol verwondering. Dauterman is een grootmeester die Jean en Emma zowel contrasteert als verbindt met elkaar. Zijn kaders vervallen in chaos wanneer Jean en Emma hun grip verliezen. Inkleurder Wilson ondersteunt die psychedelica alleen maar met zijn paarse tinten en opvallende contrasten. Dit is een leeservaring die volledig rust op de schouders van de tekenaars.

Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost is geschreven door Jonathan Hickman, getekend door Russel Dauterman met Matthew Wilson en uitgegeven door Marvel Comics op 26 februari 2020.

Beeldschoon

Giant-Size X-Men: Jean Grey and Emma Frost