Valkyrie: Jane Foster #1 review – Foster wordt haar eigen superheld

Jane Foster wordt Thor in het filmuniversum van Marvel. Ondertussen schopte ze het tot Valkyrie in de comics.

Natalie Portman keert terug naar de Thor-franchise als Jane Foster, maar met een grote extra. Voor zijn nieuwste vervolg inspireert regisseur Taika Waititi zich op de comics van Jason Aaron waarin Foster de hamer van Thor opneemt. Wie die comics heeft gelezen, weet dat Thor: Love and Thunder een groot spektakel wordt. In de stripwereld stierf Foster na haar periode als de dondergod, maar nu keert ze terug als Valkyrie met eigen unieke krachten en een opvallend sterk karakter.

Jane Foster heeft de dood in de ogen gekeken en zei: “niet vandaag”. Na de gebeurtenissen uit de epische cross-over War of the Realms ruilt ze Mjölnir in voor Undrjarn, een wapen dat zich aanpast naargelang de omstandigheden van het gevecht. Foster hijst zich in het prachtig vormgegeven kostuum van Valkyrie, als eerbetoon aan de overleden vrouwelijke krijgsters. Ze ontdekt al snel dat haar nieuwe superkrachten gevoed worden door haar aanvaring met de dood: Jane kan zien wie op het punt staat te sterven.

© Marvel

Scenarist Jason Aaron kent het personage door en door. Aaron kroonde zichzelf tot heerser van Asgard en haar inwoners toen hij Thor: God of Thunder uitbracht in 2012. Sindsdien liet hij de dondergod ronddwalen zonder hamer, want Jane Foster was meer waardig, en verstomde hij ons onlangs met het grote overkoepelende verhaal War of the Realms dat hij al 7 jaar aan het opbouwen was. Toch voorkomt zijn eigen kennis niet dat nieuwe lezers kunnen genieten van de nieuwe comic.

In Valkyrie #1 revitaliseert hij de vrouw met een hernieuwde attitude die volledig in de lijn licht met haar ervaringen in het verleden. Ze geniet van het vechten want nu weet ze pas wat echt leven is. Dat vechten en godsheerschappij combineren Aaron en co-scenarist Al Ewing (lees zeker eens zijn donkere The Immortal Hulk) met aardse strubbelingen. Jane worstelt met haar geheime identiteit en de verantwoordelijkheden die bij de job komen kijken, terwijl ze gedegradeerd wordt op het werk door haar afwezigheid. Het leest bijna als een oorsprongsverhaal van een volledig nieuwe superheld.

Cafu doet Valkyrie schitteren op elke bladzijde. Zijn gevoel voor realisme staat soms in de weg van dynamiek, maar nooit van expressie. Jesus Aburtov levert met zijn inkleuringen, het zilver glanst en de kleuruitspanningen geven alles een vleugje magie, de kers op de taart.

© Marvel

Valkyrie: Jane Foster #1 is geschreven door Jason Aaron en Al Ewing, getekend door Cafu en Jesus Aburtov en uitgegeven door Marvel Comics op 24 juli 2019.

Sterk

Sterk
4 5 0 1
Ben je door de terugkeer van Natalie Portman naar de Thor-films benieuwd naar haar personage in de comics? Dan is Valkyrie: Jane Foster voor jouw het perfecte startpunt als je nog verrast wil worden in de bioscoop.
4/5
0