Cook, Serve, Delicious! 3?! early access review: culinaire road trip

Begin maar al te likkebaarden, want het derde spel van Cook, Serve, Delicious! Is beschikbaar in Early Access op pc. In deze stressvolle restaurantsimulator van David Galindo, moeten we voor een derde keer alleen of in co-op al onze klanten blij maken met overheerlijke gerechten. Blijft de reeks leuk en biedt dit spel vernieuwingen, of is het concept intussen een beetje aangebrand? Geekster zette een koksmuts op en testte het voor jullie uit.

Ontwikkelaar: Vertigo Gaming
Uitgever: Vertigo Gaming
Platform: pc (consoles bij full release)
Aantal spelers: 1-2
Release: 29 januari 2020 (Early Access)

Reviewcopy op pc gekregen via de uitgever.

Kok met een missie

Twee androids nemen je mee in een foodtruck doorheen heel het land.

Na voor de tweede keer je restaurant helemaal opgebouwd te hebben, slaat het noodlot weer toe. Wie goed opgelet heeft bij het spelen van de twee vorige games, weet dat er nogal wat rare dingen aan de hand zijn in het universum van Cook, Serve, Delicious. Er woedt een oorlog en bepaalde delen van de wereld zijn helemaal vernield. Nadat je succesvol torenrestaurant een bomaanslag moet ondergaan, word je gered door twee androids, Cleaver en Whisk, die je in een foodtruck doorheen heel het land meenemen. Je doel: een kookwedstrijd aan de andere kant van het land winnen. Dat je onderweg op veel plaatsen je culinaire kunsten weer moet opbouwen, is mooi meegenomen. Als de foodtrucks van rivaliserende restaurants je tenminste niet onderweg van de baan knallen. Krankzinnig? Misschien wel, maar het is de ideale reden om weer achter het fornuis te kruipen. Het doet je bijna vergeten hoezeer je de leuke e-mails uit de vorige twee delen moet missen.

CSD 3 Cleaver and Whisk
Deze twee androids nemen je mee op de trip van je leven. © Vertigo Gaming

Mobiele keuken

Een spel vol heerlijke stress waarbij de overwinning soms maar heel nipt zal komen of je vingers net zal ontglippen.

Cook, Serve, Delicious! 3?! behoudt weliswaar de basis gameplay van de vorige twee games, waarbij je met je muis, toetsenbord of controller snel de juiste combinatie van ingrediënten moet ingeven om binnen de tijd elke klant een heerlijk gerecht te serveren, maar voegt een paar belangrijke nieuwigheden toe aan deze ervaring. Toch blijft het een spel vol heerlijke stress waarbij de overwinning soms maar heel nipt zal komen of je vingers net zal ontglippen. Maar als je voor een moeilijke route een gouden medaille haalt en het triomfantelijke muziekje hoort, lijkt het het allemaal zeker waard. Voor wie de stress niet aankan maar wel graag kookt, is er de chill mode waarbij de klanten niet ongeduldig worden en je naar hartenlust alle recepten kan lezen.

CSD3 basics
Welkom terug in de keuken! © Vertigo Gaming

Het begint bij de samenstelling van je menu. Elke route heeft een bepaald thema dat bepaalt welke gerechten je op je menu kan plaatsen en hoeveel je er moet gebruiken. Je hebt in tegenstelling tot de Chef 4 Hire-restaurants uit het vorige spel dus wel wat keuze, maar je kan niet altijd enkel je lievelingsgerechten maken. Aan de andere kant betekent dit dat de concepten van buzz, menu rot en de modifiers die elk gerecht vroeger meebracht nu voorgoed verleden tijd zijn. Ook kan je niet altijd voor de makkelijkste gerechten kiezen, want de meeste routes vereisen ook een menu met gerechten van een bepaald aantal punten. Hoe meer punten, hoe moeilijker een gerecht doorgaans is.

CSD3 menu
Voor elke route stel je je menu samen. © Vertigo Gaming

Zoals in CSD2 zijn er holding stations waar je voedsel op voorhand kan klaarmaken, en wordt het voedsel verdeeld in voedsel dat enkel in holding stations kan gemaakt worden, voedsel dat erop mag gemaakt worden, en special orders waarbij je geen holding station kan gebruiken. Oh, en soms schieten vijandelijke foodtrucks een van je holding stations aan flarden voor de rest van de route… Sommige gerechten hebben na het koken nog een extra bereidingsfase nodig, terwijl andere gerechten na het toevoegen van de ingrediënten en het koken meteen geserveerd kunnen worden. Het komt er dus op aan een goede keuze te maken uit de mogelijke gerechten en een balans te vinden tussen moeilijke gerechten die veel geld en experience waard zijn en gerechten die je heel snel erdoor kan jagen indien nodig.

Enkel op bestelling

De auto serve is een godsgeschenk.

Zoals al gezegd rij je doorheen het land in een voedselwagen. Elke dag kan je dus enkel gerechten serveren aan klanten op een vooraf bepaalde halte of stop. Tussen elke stop door krijg je wel een overzicht van wat de klanten bij elke stop willen consumeren, dus kan je je proberen voor te bereiden. Deze bestellingen hebben altijd een holding station nodig, terwijl de bestellingen tijdens het rijden zelf altijd special orders zijn (die nog steeds enkel op een stop kunnen geserveerd worden). Terwijl je van stop tot stop rijdt, moet je dus bepalen of je je gaat focussen op ervoor zorgen dat je special orders helemaal klaar zijn of dat het voedsel in de holding stations aangevuld is. Aan de stops komen er zoveel mogelijk klanten zo snel mogelijk achter elkaar langs je mobiele keuken.

CSD3 rush
Aan de stops komen de klanten heel snel achter elkaar. © Vertigo Gaming

Gelukkig heb je nu een knop om alle gerechten die klaar zijn in één keer te serveren en moet je dus niet meer al die bestellingen ook nog eens één voor één aanduiden. Deze auto serve is een godsgeschenk maar zorgt er ook voor dat er opeens meteen vele nieuwe bestellingen zijn waar je al dan niet al op voorbereid bent. Hierdoor heb je eigenlijk geen moment rust meer. Vroeger waren bepaalde uren van de dag rustiger, en kwamen de twee stressmomenten tijdens de rush hours. Nu ben je vaak voortdurend aan het koken. De enige pauze die je nog hebt, komt meestal bij de laatste stop van elke route wanneer je nog aan het wachten bent op een kokend gerecht om aan de laatste klant te geven. Dit betekent ook dat de chores niet teruggekomen zijn en je dus geen afwasmachine meer moet leegmaken of een rattenval moet plaatsen.

Een hele rij klanten met één knop tegelijkertijd serveren voelt zo goed aan. © Vertigo Gaming

Nu ben je vaak voortdurend aan het koken.

Je trekt doorheen het land en probeert intussen je foodtruck beter te maken. Elke kookdag verdien je geld en experience. Met het geld kan je je bij elke route de gerechten aanschaffen die je graag zou op je menu plaatsen maar nog niet hebt. Bij elke level-up krijg je dan weer een onderdeel dat je kan gebruiken om bijvoorbeeld meer holding stations te plaatsen of ervoor te zorgen dat gekookt eten niet zo snel aanbrandt of langer vers blijft. Je kan in het geval van holding stations en prep stations (plaatsen voor extra klanten) zelfs kiezen of je ze wil activeren of niet. Hierdoor kan je niet enkel je moeilijkheidsgraad nog meer bepalen, maar is je persoonlijke vooruitgang in het spel ook beter dan in de vorige games en ben je meer aangespoord om soms eens iets extra moeilijks te proberen. Ten slotte geeft elke route je een bronzen, zilveren of gouden medaille die je nodig hebt om nieuwe routes vrij te spelen.

CSD3 routes
Je kan elke route zoveel herspelen als je wilt. © Vertigo Gaming

Visueel en auditief Smörgåsbord

Zoals altijd ziet het eten er weer heerlijk uit. Cook, Serve, Delicious! 3?! heeft nog steeds de eigen getekende stijl met kleuren en gerechten die je doen watertanden. Wat het geluid betreft krijgen we deze keer voice acting dankzij Vana en negaoryx die de rollen van Cleaver en Whisk professioneel vertolken. Ten slotte is ook de muziek van Jonathan Geer weer om je vingers van af te likken. Het past er allemaal perfect bij en sommige earworms zullen nog lang nazinderen in je hoofd.

CSD3 Lasagna
pscr-pscr-psc (lasagne) zag er nog nooit zo goed uit. © Vertigo Gaming

Heerlijk aan het pruttelen

Voor nog geen €13 is Cook, Serve, Delicious! 3?! zijn prijs nu al meer dan waard. Niet enkel is het het leukste spel met de beste gameplay uit de serie, maar zelfs in Early Access staat je menukaart al bomvol. De 119 medailles die er nu al zijn verdienen, zal even duren. Uiteraard zal er de komende maanden nog extra content vrijkomen, zoals extra verhaalelementen, trinkets om je foodtruck mee te versieren en een hele hoop nieuwe routes. In de zomer zou het volledige spel dan af zijn en ook op consoles uitkomen. Of je nu de vorige games gespeeld hebt of niet en of je nu alleen de heerlijke chaos wil beleven of dit spel samen met iemand anders als party game wil spelen, wij kunnen je enkel aanraden van dit derde deel te proeven.

CSD3 EA map
Nog veel kookplezier in de toekomst! © Vertigo Gaming

Geïnteresseerd in Cook, Serve, Delicious?