Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Set topview

Dungeons & Dragons – Stranger Things starter set review: minder is soms meer

Dungeons & Dragons is vandaag populairder dan ooit. Mede dankzij het succes van Stranger Things is het spel en genre gebombardeerd tot de mainstream en is er vandaag een hele nieuwe generatie die de wonderen van tabletop roleplay mag ontdekken. Het was een kwestie van tijd voor er een onvermijdelijke cross-over tussen de twee zou ontstaan. Vandaag bekijken we de Dungeons & Dragons starter set: Hunt for the Thessalhydra.

Uitgevers: Hasbro, Wizards of the Coast, Netflix
Aantal spelers: 3+
Leeftijd: 14+
Speelduur: 4-6 uur

We hadden in 2016 al moeten vermoeden dat het een kwestie van tijd was voor we zelf dit avontuur zouden kunnen spelen.

Het jaar is 1983, ikzelf ben nog een ongeboren ‘misschien’ in het achterhoofd van mijn ouders. Ver weg, in Hawkins, Indiana, maakt Mike Wheeler zich klaar voor het Dungeons & Dragons-avontuur dat hij heeft voorbereid voor zijn beste vrienden. Vandaag gebeurt het allemaal, Sir Tristan zal hen op een missie sturen om de Thessalhydra te vangen die zijn landen teistert, er is sprake van een Demogorgon en een prinses en… Laten we ook nog wat dingen geheim houden voor tijdens het spelen.

Toen Stranger Things in 2016 opende met een spelletje D&D viel het voor fans van het spel meteen op dat de makers van de show effectief research gedaan hadden naar tabletop roleplaying. The Duffer Brothers hebben dit spel ook gespeeld in hun jeugd, en nu hebben ze hun platform gebruikt om een zaadje te planten in de hersenen van iedereen die Netflix’ nieuwe succesreeks wou bekijken.
Het avontuur dat de jongens speelden in die eerste aflevering was geen bestaand D&D-avontuur, de monsterlijke Demogorgon bestond echter wel. We hadden toen al moeten vermoeden dat het een kwestie van tijd was voor we zelf dit avontuur zouden kunnen spelen.

Set topview

De Stranger Things-starter set is bedoeld voor zowel nieuwe spelers als fans van de reeks. De set bevat twee boeken, eentje met de regels en een met het avontuur, vijf voorgemaakte character sheets, twee Demogorgonminiaturen en een set dobbelstenen. Het regelboek is kort en bondig, vergeleken met de volwaardige D&D-boeken, en geeft je alle nodige informatie om te beginnen als kersverse Dungeon Master of speler.

Het avontuur is zeer beknopt maar brengt wel alle nodige elementen van een goed D&D-avontuur aan bod.

Het avontuur wordt je gegeven in een notitieboekje van Mike Wheeler. Binnenin lijkt alles handgeschreven op grote lijnen, met hier en daar simpele tekeningen om zaken te illustreren. Wat elke ervaren Dungeon Master meteen zal opvallen, is dat dit avontuur erg kort is. Dat klopt, als je het vergelijkt met de andere starter set, Lost Mine of Phandelver, is dit avontuur veel korter. Ter vergelijking heb ik ze beide gespeeld met mijn groep. Lost Mine heeft ons zes sessies van drie tot vier uur elk gekost om af te werken. Hunt for the Thessalhydra was uitgespeeld op één avond.

Starter set boeken

Wat kwantiteit betreft is het antwoord dus duidelijk, Lost Mine is momenteel goedkoper en je haalt er veel meer gameplay uit. De Stranger Things-set heeft echter ook wat te bieden. De campaign op zich heeft een veel lagere instapdrempel dan Lost Mine, het avontuur is zeer beknopt maar brengt wel alle nodige elementen van een goed D&D-avontuur aan bod. De spelers ontmoeten enkele willekeurige mensen, er is kans op roleplaying, er zijn monsters te verslaan en puzzels op te lossen. Kortom, na dit avontuur weet je meteen of tabletop roleplaying jouw ding is of niet.

Daarnaast is het als fan van de reeks ook heel leuk om de miniatuur Demogorgon eindelijk in je bezit te hebben, ook de artwork en heel het avonturenboek op zich zijn leuk om in je bezit te hebben.

Hunt for the Thessalhydra is wat gekend staat als een one-shot, een kort avontuur dat bedoeld is om op één avond uit te spelen. Dit betekent ook dat het de bedoeling is dat het verhaal afgerond is tegen het einde. Dit avontuur heeft uiteraard ook een conclusie, afhankelijk van de spelers hun keuzes, maar laat toch nog wat losse eindjes onopgelost, zodat er toch nog de vrijheid ontstaat om dit te ontwikkelen tot een langer avontuur. Dat is ook net het leuke aan D&D¸ de vrijheid om iets bestaand te nemen en er een heel andere kant mee uit te gaan dan origineel bedoeld.

De aard van de one-shot kan ook iets positief zijn. Ik ben in de meeste van mijn vriendengroepen de Dungeon Master, ik bedenk de spellen en de regels en de anderen spelen onder mijn begeleiding. Dit is echter een enorm tijdrovende hobby, daarbovenop is het niet altijd simpel om een groep volwassenen samen te krijgen, laat staan meerdere opeenvolgende weekends. Grote avonturen spelen is leuk, maar ik merk ook vaak dat mijn spelers het verhaal al vergeten zijn of niet meer weten wat hun missie was wanneer we nog eens kunnen samenkomen. Door drukke schema’s is het niet altijd makkelijk om dit regelmatig te doen.

Wanneer je one-shots speelt is dit allemaal minder erg. Het avontuur heeft meestal geen gevolgen naar toekomstige sessies toe, de personages die iedereen speelt, worden eenmalig gebruikt, en het is minder erg als een speler plots toch niet kan komen. Het belangrijkste is een leuke avond met vrienden en daarin is Hunt for the Thessalhydra meer dan geslaagd.

Mensen met interesse om te starten met tabletop roleplay raden we aan om hier en hier te klikken.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels