Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Marvel’s Spider-Man hands-on: over fobieën heen

Is het raar dat Spider-Man één van mijn absoluut favoriete superhelden is, maar ik tegelijk angstzweet ervaar bij het zien van alle spinnen groter en dikker dan een hooiwagen, die technisch gezien zelfs geen echte spin is? Toch kijk ik er telkens weer naar uit als er opnieuw een Spider-Man-film, -cartoon of -game wordt aangekondigd. Na Marvels filmsucces is het niet onlogisch dat ze zich nu ook richten op de gamers met hun PS4-exclusieve Marvel’s Spider-Man. Marvel nam contact op met Sony om een Triple-A Spider-Man-game te maken en samen kozen ze Insomniac Games hiervoor als ontwikkelaar. Het enige wat ik dan ook verwacht met zo’n team is een game die elke spinnenfobie kan overstijgen. Wij testen het voor jullie uit.

De setting

Geekster werd uitgenodigd door Sony om in Amsterdam met onze eigen ogen, handen en voeten een preview van Marvel’s Spider-Man te gaan spelen. Maar niet zonder eerst een presentatie te krijgen, gegeven door Ryan Schneider, Insomniacs chief brand officer. Hij liet ons weten dat Insomniac met Spider-Man voor het eerst aan de slag ging met een bestaande en uitgediepte wereld. Wat hem aantrok in een Spider-Man-game, zijn de gewone problemen waar Peter Parker mee te maken krijgt, die vaak in hoog contrast staan met zijn superhelden-alter ego. “Wanneer Spider-Man wint, verliest Peter Parker en omgekeerd,” zei hij. Je voelde meteen dat ze bij Insomniac zeker hun research gedaan hebben.

Marvel's Spider-Man Peter Parker
Deze Peter ziet er wat uit als het liefdeskind van Maguire, Garfield en Holland, of beeld ik me dat in?

De schrijvers hebben Peters aparte humor goed gevat, je zal deze versie echt meteen herkennen.

Je speelt dus als Peter Parker, geen grote verrassing denk ik, maar deze sympathieke buurjongen is ondertussen afgestudeerd van de unief en werkt overdag als wetenschapper in een lab. Op deze manier kan Insomniac ons toch een uniek verhaal voorschotelen zonder te veel beperkingen. Ik wil eigenlijk niets over het verhaal kwijt, maar de dialogen die ik te zien kreeg, waren vlot, goed geschreven en echt typisch Spider-Man. Dat kan je dan ook verwachten met ervaren Spidey-schrijvers zoals Christos Gage (die heeft meegeschreven aan The Amazing Spider-Man-strip en The Superior Spider-Man) en Dan Slott (hoofdschrijver voor de Iron Man-reeks en medeschrijver van The Amazing Spider-Man en The Superior Spider-Man).

Parker is een uitstekende wetenschapper, maar tegelijk erg klunzig in zijn omgang. De schrijvers hebben zijn aparte humor goed gevat, waardoor je deze Peter echt meteen zal herkennen. Yuri Lowenthal zorgt voor Peters stem en ook zijn bewegingen en doet Peter natuurlijk klinken. Naar gameplay toe hebben ze zich vooral gefocust op het gevoel van vrijheid. Van het webslingeren tot de gadgets zit de sfeer er dik in. Insomniac kent na Ratchet and Clank ook wel iets van gadgets, dus je mag er zeker van zijn dat die allemaal tot in de kleinste detail zijn uitgewerkt.

Marvel's Spider-Man webslingeren
Can he swing from a web? Why yes, yes he most certainly can.

Al slingerend door New York

Na Ryans presentatie was hij zelf erg enthousiast om ons de controllers te overhandigen. De eerste twee uur van de game mochten we spelen. Dat de game er fantastisch uitziet, hoef ik je niet te vertellen, daar zorgden de laatste E3-trailers wel voor. Ik waande me bijna echt in New York City, de stad voelt groot aan en de gebouwen nodigen uit tot klimmen. Geen lang en traag geklauter, maar met één knop spurt je verticaal omhoog, daarna een vlotte overgang naar een sprong van het dak, om vervolgens in vrije val snelheid te pakken en vlak voor je gezicht de stoep raakt omhoog weg te slingeren. Één lange zin, voor één mooi aaneengesloten beweging. Of nog korter: het webslingeren voelt grandioos. Een kleine witte cursor geeft aan welke punten beschikbaar zijn als hechtpunt voor je web. Zonder zo’n punt blijf je gewoon vallen en eenmaal je het slingeren in de vingers hebt, behandel je de straat als lava. In het begin ga je daar wel eens belanden, maar die fouten zet je snel recht.

In het kort: het webslingeren voelt grandioos.

Dankzij een welgetimede webzip tijdens het slingeren, trek je jezelf met snelheid naar voor. Zo kan je vlot afwisselen tussen slingeren, vallen en jezelf naar voor trekken als een echte acrobatische spin. Om overzicht te krijgen, kan je ook een punt uitkiezen en in plaats van eraan te slingeren, vlieg je er in een nanoseconde naartoe om een overzicht van je omgeving te krijgen. Let op, af en toe botste ik toch eens frontaal op een gebouw wegens gebrek aan punt om aan vast te haken. Dan komt het muurspurten echt van pas en voor je het weet sta je terug bovenaan om te duiken. Er zijn games die me min of meer hetzelfde gevoel geven, maar het gebeurt zelden dat het bewegen door de gamewereld ervoor zorgt dat je zo in de huid van een gekend personage kruipt.

Doorheen het slingeren in de stad zijn er verzamelobjecten te vinden, zijmissies te doen of kleine criminele gevechten om je mee uit te leven. De stad onder je is zo constant in beweging. Enkel een beetje jammer dat je deze pas op de map ziet na het gekende “klimwerk om een baken te activeren”-momentje.

Marvel's Spider-man combat
Hier kan Cirque du Soleil wel een puntje aan zuigen.

Klappen uitdelen

Persoonlijk kan ik uren genieten van een goede reismechaniek zoals deze in games, maar voor wie graag wat slagen uitdeelt: dat is er ook. Tijdens mijn missie kwam ik meer dan eens een grote groep bad guys tegen. Met één knop start je simpele, maar effectieve vuist- en voetcombo’s.  Om afstand te overbruggen, gebruik je uiteraard je web om snel dichter te raken of doe je er de vijand mee struikelen om zo eerst zijn dichtere vriend af te rossen. Zie je rondvliegende metrodeksels of archiefkasten, dan kan je die simpelweg met je web als extra wapen gebruiken en zo quick and dirty het gevecht beslissen. De hele vechtmechanieken voelden erg vertrouwd aan, mogelijks omdat ik tijdens het spelen even dacht dat ik met Batman in Arkham City bezig was, een vergelijking die je wel vaker zal lezen denk ik. Wel beloont deze game spelers met stijl: wie vlotte combo’s uitvoert, krijgt focus en wie die combo vlot doorzet in een luchtcombo krijgt extra focus. Met die focus kan je de vaardigheden van je pak activeren, bijvoorbeeld kort je reactievermogen versnellen (de tijd vertragen dus) of jezelf een health boost geven.

Daarnaast heb je nog enkele gadgets ter beschikking die je kan selecteren met een wiel net zoals in Ratchet and Clank. Het ene gadget dat ik hier tot beschikking had, kon vijanden instant strikken en uitschakelen in een web. Je ontwikkelt meer gadgets door als Peter in je lab te werken en meer vechtcombo’s door vaardigheidspunten te verdienen. Je hebt keuze uit gadget-, melee- of stealth-vaardigheden om zo je eigen speelvoorkeur uit te diepen.

Marvel's Spider-Man
Marvel, Sony en Insomniac geloven sterk in deze Spidey en wij bidden mee

Conclusie

Het maakt me weinig uit waar ze de mosterd halen, het smaakt naar meer.

Insomniac wil een Spider-Man-game neerzetten die echt tot leven komt op je scherm. Daarvoor hebben ze goed gebruik gemaakt van hun eigen kennis, maar ook goed gekeken bij gelijkaardige succesvolle superheldenfranchises. Hoewel die inspiratie erg voelbaar was, is de game zeker geen kopie te noemen. Wat ik te spelen kreeg, was van begin tot einde gemaakt met aandacht en liefde voor de Spider-Man-reeks. Met extra aandacht voor het webslingeren doorheen de prachtige, kleurrijke stad en een vlotte combat heb ik uitermate genoten van mijn twee veel te korte uurtjes. Het maakt me weinig uit waar ze de mosterd halen, het smaakt naar meer. Mooie vooruitzichten dus, maar (en dit is een binnenkopper) with great power comes great responsibility!

Marvel’s Spider-Man is ondertussen gold gegaan en verschijnt dus 7 september voor de Playstation 4.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels