The Magicians #1 review: een waardig vervolg

Het vervolg op de boekenserie The Magicians is een welgekomen terugkeer naar de magische kostschool.

The Magicians van Lev Grossman zal voor altijd en een eeuwig omschreven worden als Harry Potter voor volwassenen. Grossman refereert ook zonder schaamte naar de boeken van J.K. Rowling, net als naar andere inspiratiebronnen zoals The Chronicles of Narnia en A Wizard of Earthsea. Het eerste boek in de trilogie was dan ook een schaamteloze donkere kopie van Harry Potter, maar vanaf het tweede boek deed Grossman volledig zijn eigen ding. In zijn magische wereld is iedereen de held van zijn eigen verhaal, heeft magie een schaduwkant, moet je toverkracht als een taal zien en doen verwaande personages er alles aan om hun fouten uit het verleden recht te zetten.

Voor dit een recensie wordt van Grossman zijn werk: niet alleen wij, maar ook Lilah Sturges en Pius Bak keren terug naar The Magicians. Het duo bracht eerder dit jaar Alice’s Story uit, een spin-off van de boekenreeks in stripvorm (verwacht er binnenkort ook iets rond). Deze keer mogen Sturges en Bak zich uitleven met een volledig nieuw verhaal, eentje dat wel dicht aanleunt bij wat vooraf kwam.

Wat vooraf kwam, doet eigenlijk niet echt terzake in The Magicians #1. Fans van de boeken (en van de tv-serie, die gaandeweg zijn eigen ding doet met het bronnenmateriaal) zullen thuiskomen. Nieuwkomers worden dan weer zonder waarschuwing gedropt in Brakebills, de variant op Hogwarts. En ze zijn niet alleen, ook een groepje hedge witches mogen voor het eerst naar een echte toverschool. Hedge witches zijn tovenaars die magie op zichzelf leerden, want ze werden niet toegelaten tot Brakebills. De academie wil minder elitair zijn en laat nu ook zo’n leerlingen toe. Of zit er iets meer achter de nobele bedoelingen van de directeur?

© Boom! Studios

Lilah Sturges (genomineerd voor een Eisner met Jack of Fables) vertelt in dit eerste nummer eigenlijk weinig nieuws in het land van The Magicians. Een logische keuze, want de strip moet ook nieuwe lezers aanspreken. We vergeven het haar ook graag dankzij de inclusie van personages die nog heel veel te onthullen hebben, maar nu al duidelijk in twee groepen te verdelen zijn. Langs de ene kant heb je mensen die hebben moeten vechten voor hun talent, langs de andere kant heb je de tovenaars waarvan alles in hun schoot werd geworpen. Natuurlijk botst het.

Het grootste talent van tekenaar Pius Bak is dan ook personages tekenen. Monumentale landschappen zetten de sfeer, de rest van de achtergronden vervagen weg in functie van de dynamiek tussen de figuren. Bovenal spreekt hoe Bak magie afbeeldt tot de verbeelding. Hij speelt met het medium wanneer iemand een tekstballon omtovert tot een gewone ballon. Betoverend mooi, tot het toveren uit de hand loopt.

© Boom! Studios

The Magicians #1 is geschreven door Lilah Sturges, getekend door Pius Bak en uitgegeven door BOOM! Studios op 6 november 2019.

Welgekomen