Powers of X #1

Powers of X #1 review: op en top Hickman

House of X #1 gaf het startschot voor een nieuw tijdperk voor de X-Men, Powers of X #1 ambieert om het verleden, heden en toekomst van de mutanten in een nieuwe context te plaatsen

Schrijver:Jonathan Hickman
Tekenaar: R.B. Silva & Marte Gracia Uitgever: Marvel Comics Verschijningsdatum: 31 juli 2019

In mijn jaren bij Geekster heb ik al veel moeilijke recensies geschreven maar deze moet toch behoorlijk ver bovenaan komen te staan. Wie al eerder iets las van Jonathan Hickman weet waaraan je je mag verwachten: epische worldbuilding, bladzijden vol met achtergrondinformatie en grafieken, complexe verhaallijnen en een niet-lineair manier van vertellen.

Al deze zaken vind je terug in Powers of X. De schrijver vertelt het verhaal aan de hand van 4 verschillende tijdsperiodes: Year 1, Year 10, Year 100 en als laatste Year 1000. We zien het ontstaan van de droom van Krakoa. Daarna krijgen we een blik op wat zich afspeelt na House of X #1. Vervolgens worden we midden in de Human-Machine oorlog gesmeten. We zien The Mutant Library in de verre toekomst. Meer dan bij House of X krijgen we veel verschillende nieuwe personages te zien.

Powers of X #1 - Moira MacTaggert & Xavier
Powers of X #1 – Moira MacTaggert & Xavier

De epiek druipt in grote druppels van Powers of X #1

Het is allemaal in functie van een verhaal met een groot potentieel. De epiek druipt in grote druppels van Powers of X #1. Ik vraag me echter af of het tonen van de verre toekomst niet een negatief effect zal hebben op de reeks. We bejubelden vorige week nog hoe de schrijver met een unieke insteek de X-Men in een nieuw tijdperk duwt. Is het dan niet spijtig dat we de week erna al zien hoe die unieke aanpak zal vervallen? Wat het ook moge zijn, Hickman vraagt ons hier eigenlijk om een sprong in het ongewisse te nemen en hem te vertrouwen. Hij heeft vorige week bewezen dat hij een sterke visie heeft, nu moeten we mee in het wild avontuur.

Het is allemaal op dit moment bewust behoorlijk onsamenhangend waardoor het heel verwarrend en chaotisch binnenkomt. Maar ook dat is de schrijver ten voeten uit. Het is de stempel die de man drukt op zijn werk en tot op heden heeft hij al vaak die verhalen op een vruchtbare manier afgerond. Of je dit verhaal moet oppikken, hangt dus helemaal af van de manier waarop je graag je verhalen leest. Kan je genieten van een periode gissen of verorber je liefst het verhaal direct?

Powers of X-traordinary artwork

Powers Of X #1 Motion-Blur
In actiescènes wordt er vaak gebruik gemaakt van een motion blur.

R.B. Silva was echt de juiste keuze voor dit verhaal. Zijn strakke lijnen en emotievolle gezichten lenen zich perfect voor wat de schrijver hier voor ogen heeft. Tijdens de actiescènes wordt er ook gebruik gemaakt van een motion blur. Het effect dat je krijgt als je een beeld wilt vastleggen van een bewegend voorwerp.  Het is echt een geslaagd effect dat alles extra cinematisch maakt.

Op vele vlakken kan je stellen dat deze Powers of X #1 samen met de andere reeks één grote cumulatie is van zijn voorgaande werk.

Belg Tom Muller is ook terug om het grafische werk onder handen te nemen. Net zoals bij House of X #1 haalt hij qua typografie inspiratie bij vorig werk van Hickman. Het is een mengeling van de ronde iconografie (die we vaak terugzien in zijn werk zoals bv. Avengers) en de typografie van de dossiers uit Black Monday Murders. Op vele vlakken kan je stellen dat deze Powers of X #1 samen met de andere reeks één grote cumulatie is van zijn voorgaande werk.

Ambitieus

Powers of X #1
4 5 0 1
Powers of X trekt de visie van Hickman volledig open en introduceert een wereld in vier verschillende tijdsperiodes. Er worden een handvol nieuwe personages geïntroduceerd met een enorm potentieel. Ben je iemand die geduld kan uitoefenen en zich niet snel frustreert in een verwarrende verhaallijn? Neem deze op! Indien niet, wacht je best tot de bundeling er is. Losstaand van het verhaal is er één ding dat niet te ontkennen valt: R.B. Silva brengt enorm sterk werk en is de geknipte man voor een reeks van deze epische proporties.
4/5
0