Murder Falcon review: muziek heelt de wereld

Murder Falcon vertelt met muziek en monsters een hartverscheurend verhaal over angst en verlies.

Geen enkele comic heeft mij ooit zo doen grijpen naar de snotdoekjes als Murder Falcon, en toen moest ik het einde nog trotseren. Ondanks zijn geflipt uitgangspunt, een kerel kan al shreddend een antropomorfe valk oproepen om tegen monsters te vechten, raakt stripmaker Daniel Warren Johnson (Extremity) je diep in je ziel door de helende kracht van muziek bloot te leggen.

Na een traumatische gebeurtenis brak Jake met zijn vrienden en met zijn muzikale carrière. Wanneer een afschuwelijk beest zijn huis binnendringt, komt hij oog in oog te staan met niet alleen zijn redding, maar ook die van de wereld: Murder Falcon, een valk met een metalen arm die Jake kracht geeft met scheurende riffs. Hij pikt zijn passie terug op, en herstelt de banden met zijn oude groepsleden die op hun beurt ook een wezen kunnen oproepen met hun instrumenten om het kwaad een kopje kleiner te maken.

© Image Comics

Het kwaad in Murder Falcon is een grootschurk uit een andere dimensie die zich al jaren voedt met de negativiteit van de mensheid. Hij en het leger monsters dat hij oproept, staan voor onze onmacht om verlies te verwerken, en elke bange gedachte en alle slechte keuzes die daarmee gepaard gaan. Het enige dat weerstand kan bieden aan deze dreiging is muziek en zijn helende impact.

Metal mag dan niet mijn muzieksmaak zijn, elke muziekliefhebber zal de helende kracht van muziek herkennen in Murder Falcon. Voor mij is dat Strand of Oaks, dat toont waar het licht is als ik me slecht voel, of Arcade Fire, dat me energie geeft als die zoek is. Voor Jake in Murder Falcon doen de hevige geluiden van metal hem uit het diepe dal kruipen zodat hij opnieuw kan zien wie er om hem geeft (en omgekeerd).

© Image Comics

Johnson zegt dat muziek niks zal oplossen, maar het helpt. En in zijn comic helpt muziek vooral om mensen terug te doen liefhebben. Want Murder Falcon is bovenal een comic over liefde. Over liefde voor elkaar, liefde voor creativiteit en liefde voor het medium. Johnson vermijdt alle ironie, een schril contrast met zo veel andere popcultuurproducten, en vertelt en tekent met heel zijn hart.

Murder Falcon ziet er net zo uit als het klinkt: heerlijk over the top. Johnsons tekeningen zitten vol beweging met dynamische lijnen die van de bladzijden spatten. De monsters zijn walgelijk, de actie voel je in je lijf. De afwisseling tussen heftige momenten met pauzes van inkeer, van onverwachte en soms pijnlijke emotie, worden zowel weerspiegeld door Johnson met minder drukke panelen, als door Mike Spicer die zijn felle kleuren doet afkoelen.

© Image Comics

Murder Falcon is geschreven en getekend door Daniel Warren Johnson met Mike Spicer en uitgegeven door Image Comics op 10 juli 2019.

Een meesterwerk

Een meesterwerk
5 5 0 1
Murder Falcon blaast je omver met metal, monsters en liefde. Het is een comic die je eraan doet herinneren waarom het medium zo speciaal is, waarom muziek zo speciaal is en waarom je je zo veel mogelijk moet laten omringen door mensen die enkel het beste met je voor hebben.
5/5
0