Little Bird #1 review: als religie over de wereld heerst

Little Bird vertelt hoe een meisje een religieuze dictatuur omverwerpt. Dat doet de comic in een beklijvende wereld bevolkt door grootse personages.

Ken je dat gevoel? Je hebt een periode heel veel films bekeken en plots kan geen enkele je meer echt boeien. Of je bent zoveel series door elkaar aan het bingen, dat je er liever gewoon geen meer opzet. Ik had dat gevoel even bij comics. Door een abonnement op Marvel Unlimited, het Netflix voor de comics van The Avengers en co, heb ik er zoveel verslonden dat er geen enkele nog echt speciaal aanvoelde. Tot ik Little Bird las.

Little Bird is een typische uitgave van Image Comics. De uitgeverij legt het roer weer volledig in de handen van de makers voor een creatieve variant op een verhaal dat eerst bekend klinkt. In het geval van Little Bird: een ondergedoken rebellenleger, of wat ervan over blijft, met het jonge titelpersonage, ondermijnt de macht van een religieuze dictatuur in Amerika. Het resultaat is minder The Handmaid’s Tale, wel meer Akira.

Darcy Van Poelgeest debuteert in het medium, maar verhalen vertellen leerde hij als filmmaker. Hij plaatst de personages centraal, waardoor hij de stand van zaken in het Amerika van Little Bird slechts mondjesmaat uit de doeken doet. Op die manier zet Van Poelgeest karikaturale personages neer in een wereld die op elke bladzijde verrast.

In die wereld moeten Little Bird en haar brede kompaan zich overgeven aan geweld om een einde te maken aan een afgrijselijk instituut. De strip smeert zijn thema’s breed uit. Dit is een antireligieuze aanklacht tegen instituten die de eigenheid van een volk afnemen, over durven op te komen voor je rechten en daarbij je principes helaas moeten opgeven.

De gewelddadige toekomst en zijn inwoners komen tot leven dankzij Ian Bertram. De tekeningen van Bertram komen bijna onafgewerkt over in het begin van de comic, tot de lijnen steeds opvallend zelfzekerder worden. De tekenaar bouwt dus bewust structuur in zijn werk die om van te smullen is. Wanneer het geweld losbarst, zijn de bladzijden een rode waas van bloed en ingewanden. Deze uitspattingen brengen de boodschappen nog sterker over.

Image Comics is niet van plan om de minireeks te bundelen als trade paperback. De vijf nummers van Little Bird zullen, ik durf het nu al te zeggen, tot de beste comics van het jaar behoren. Spring dus tijdig je comicshop binnen om de reeks te lezen.

Little Bird #1 is geschreven door Darcy Van Poelgeest, getekend door Ian Bertram en uitgegeven door Image Comics op 13 maar 2019.

Beklijvend

Beklijvend