Dragon Ball Super Broly

Dragon Ball Super: Broly review – de ultieme jongensdroom

Groot was onze verwondering toen we laatst een nieuwsbrief van onze dierbare vrienden (kusjes van onze filmredactie <3) bij Kinepolis lazen. Daar, tussen het aanbod van de aankomende maand, pronkte hij als een Super Saiyan netjes tussen de andere kleppers. Ja, tussen alle blockbusters en nieuwe films zagen we daar Dragon Ball Super: Broly heerlijk blinken. Prijs de heilige Zen-chan!

Wat is de kans dat je een Japanse blockbuster anime-film in de grootste cinemazaal van België zou kunnen gaan kijken? Hadden we jullie deze vraag enkele jaren geleden gesteld, dan hadden jullie steevast geantwoord met “even grote kans als Yamcha die Frieza aan gort mept”. Nihil dus. Maar toen kwam Dragon Ball, als door Shenron verrezen, weer boven water in de vorm van Dragon Ball Super. En bleek Yamcha een verdraaid goeie vechter die niet alleen Frieza, maar ook Goku of Vegeta los tegen het asfalt knalt. Althans, toch zo in het meest recente Dragonball Z-spel, Dragonball FighterZ. Maar we wijken af.

Dragon Ball Super Broly
Dr. Strange, maar dan meer Goku.

Meer nichegenres in onze cinemas

Onze redactie belde met Kinepolis met de vraag of dit meer gaat gebeuren en of we meer van dit genre films mogen verwachten in de onze bioscopen. Het antwoord: ”Kinepolis is voortdurend aan het experimenteren. We brengen al jaren Turkse blockbusters, grote Bollywoodproducties en in 2018 hebben we verschillende Poolse producties getoond. We hebben de infrastructuur hiervoor en hebben in het verleden ook geëxperimenteerd met opera en zelfs E-Sports die nog altijd zullen blijven duren. Anime én Japanse tekenfilms is hier een logisch gevolg van en als we alleen al naar de cijfers van vrijdag kijken, zien we dat er maar liefst 23.000 kijkers waren. Dus het lijkt me dat we dit soort films in de toekomst nog kunnen zien.”

Het lijkt er dus op dat Kinepolis meer inzet op nichefilms, net als Netflix dat onder meer doet. Dat klinkt als muziek in de oren van onze redactie. Voor een bende otakus (een grote fan van anime en manga) zoals onze redactie was dit uiteraard schitterend nieuws en we waren als gevolg uitermate benieuwd naar de film.

Broly, terug van weggeweest

De nieuwste animatiefilm in het Dragon Ball-universum is een verderzetting van de populaire Dragon Ball Super-series van de voorbije jaren. En uiteraard was onze redactie van de partij én op de eerste rij, voor deze nieuwe iteratie in de saga van Broly, de legendarische Saiyan zonder ook maar een greintje zelfbeheersing. Saga, zeg je? Het is toch iets complexer dan dat. Broly was voorheen immers een Dragon Ball-personage zoals Cooler. Een creatie uit de anime die zich nooit bij de main cast kon/mocht voegen. Buiten enkele verschijningen in zijn eigen Dragon Ball Z-films, bleef Broly gedoemd tot de zijlijn, zijn populariteit mocht niet baten. En laat het net dat zijn wat Dragon Ball Super: Broly zo speciaal maakt. Het neemt Broly bij zijn nekvel en zet hem op zijn rechtmatige plaats in de lore van Dragon Ball. Eindelijk, na 25 jaar, heeft Broly zijn rechtmatige plek in het Dragon Ball-universum verworven. De fanbase pinkt collectief een traantje weg.

Dragon Ball Super Broly
Broly vs. Goku

Zonder al te veel te spoilen, kunnen we jullie al geruststellen. Zelfs voor leken in de Dragon Ball-lore, kan je nog steeds volgen. De eerste helft van de film plaatst immers alle personages, settings en de nodige backstory om de verhaallijn te begrijpen. Goku’s, Vegeta’s en ook Broly’s verhaal worden even opnieuw samengevat op een aangename manier, zelfs voor iemand die nog nooit van Dragon Ball heeft gehoord. Al moet er een kleine waarschuwing over onze lippen gaan. Voor fans die de Tournament of Power-arc nog niet gezien hebben in Dragonball Super, bevat de film wel een ENORME spoiler van formaat. Best dus om even te volharden en de anime bij te benen als je naar deze film gaat kijken.

Wat de tweede helft van de film betreft. Één grote adrenaline-trip is een understatement. In letterlijk adembenemende sequenties en vechtanimaties spat de epische strijd van het cinemascherm. Broly is het ongeremde beest dat we van hem verwachten, zoals het een Broly nu eenmaal betaamt. Je voelt elke dreun doorheen je lijf resoneren en zit op het puntje van je stoel. En net wanneer de actie je even teveel wordt, komen er even kleine comic relief-momenten, die je net weer voldoende ademruimte geven om van de actie te genieten. Geweldige knipogen naar de Dragon Ball-reeks en animatie van de bovenste plank. Dat voel je met meer dan één zintuig.

Dragon Ball Super Broly
*Can of whoop-ass inbound*

Don’t change a winning formula

Dragon Ball Super: Broly volgt daarbij een hele trouwe formule van Dragon Ball-films. De film brengt qua structuur niets nieuws. Maar die aanpak, het blijft er eentje die de tand des tijds met succes overwint. De sterkte van dit soort film is net de omarming van hetgeen de kijker verwacht. Een onbegrensde en ongelimiteerde krachtmeting tussen twee superhelden. Simpel in zijn opzet, magnifiek in zijn uitwerking. Het doet zich niet voor als iets anders. Neen. Dit is Dragon Ball.

Dragon Ball Super Broly
“Shall I begin, Capua?”

Dragon Ball Super: Broly zal zeker niet iedereen kunnen bekoren. Maar wat Kinepolis hier doet, is inzetten op een niche. Op nostalgie. Op het feit dat we onze jeugdhelden, waar we extra vroeg van school voor thuis kwamen, op het grote scherm kunnen aanschouwen. En dat, dat is wonderbaarlijk mooi. Bedankt, Kinepolis. Ons Saiyanminnend hart dankt jullie. Jullie mogen dit meer doen.

ndvr; Na een kort telefoongesprek met Anneleen Van Troos, intern head of PR, kwamen we te weten dat deze vertoning een absoluut succes was. Niet minder dan 23.000 kaarten gingen reeds over de toonbank voor deze langspeelfilm! Het zet mogelijks de deur open voor soortgelijke evenementen. My Hero Academia, binnenkort? We hopen met al onze All Might.

0