Deadly Class toont ons hoe Hogwarts zou zijn voor John Wick

Harry Potter + John Wick + Kick-Ass + Mean Girls. Zo kan je de eerste aflevering van Deadly Class volgens mij het best omschrijven. Dat klinkt misschien als een echte clash of styles maar het werkt. Deze comic-adaptatie met interessante personages kan Syfy een unieke hit bezorgen, als de rest van de reeks het elan van de pilot volgt. Geekster vertelt je waarom Deadly Class de volgende serie op je watchlist kan worden.

Kostschool from hell

We zijn het jaar 1987. Een paar jongeren in uniform zitten in de les terwijl hun strenge leerkracht wat door de gang ijsbeert en hen vertelt over de aanleiding voor WOI. Een mooi, blond meisje geeft een jongen een briefje door. Voor hij het kan openen, heeft de leraar het gezien. Met zijn wandelstok verhindert hij de jongen om het te lezen. Hij wil zich verontschuldigen maar plots haalt de leraar met zijn stok uit en slaat hij het meisje in het gezicht. De leraar doet daarop onvermoeid verder. Het wordt duidelijk dat dit niet zomaar een geschiedenisles is. De leraar stelt dan ook de vraag wie zij zouden vermoorden als ze de kans zouden krijgen.

Vergeet maar de zoveelste luchtige serie over een groep jongeren op een chique kostschool.

Vergeet dus maar de zoveelste luchtige serie over een groep jongeren op een chique kostschool. Ook ons hoofdpersonage is allesbehalve conventioneel: Marcus (Benjamin Wadsworth) is dakloos, groeide op in een weeshuis en wordt door de politie gezocht. Hij ziet de wereld dan ook vrij somber in. “Happiness is the absence of pain.” En dat is voor hem tegenwoordig al veel.

Benedict Wong als Master Lin en Benjamin Wadsworth als Marcus © Syfy

Wanneer de politie hem op een avond in het vizier krijgt, helpen enkele jongeren hem ontsnappen. Zij nemen hem mee naar hun school, die geleid wordt de eerder genoemde leraar meester Lin (Benedict Wong, Doctor Strange, The Martian). Daar worden jongeren opgeleid tot huurmoordenaars. Hij bedankt aanvankelijk voor de kans, maar beseft dat hij geen andere uitweg heeft en wordt teruggehaald door Saya (Lana Condor, To All The Boys I’ve Loved Before, X-Men: Apocalypse). Hij wordt nu dus leerling op King’s Dominion.

Tropes met een twist

Ik heb de comics niet gelezen maar het feit dat de serie gecreëerd werd door de schrijver zelf, Rick Remender, is een goed teken. Als je dan ook weet dat de broers Russo, van Marvel-faam, executive producers zijn, wordt het vertrouwen nog groter. Ik maakte eerder al de vergelijking Harry Potter + Kick-Ass + Mean Girls + John Wick om de pilot te beschrijven, dus tijd om die wat uit te leggen.

De serie werd gemaakt door de schrijver van de broncomic en de broers Russo van Marvel zijn producers.

De vergelijking met Harry Potter is snel gemaakt. De jongeren zitten op een kostschool en dus komt dat typische leven ook aanbod, maar altijd met een twist. Je benodigdheden zijn op deze school wel heel speciaal. Er zijn ook pestkoppen, alleen zijn het hier regelrechte psychopaten. Meester Lin is ook een soort Dumbledore-achtige figuur, die altijd wel een wijs woord klaar heeft, maar Dumbledore doet verbleken tot een lieve, oude man. King’s Dominion heeft net als Hogwarts ook een ontstaansverhaal, maar wel veel meer hardcore. (Hint: slavernij kwam eraan te pas. Zucht, Amerika.) Het curriculum is ook op maat gemaakt: geen Defense Against the Dark Arts, Potions of Quidditch maar gewoon Deadly Arts, Poison Lab en Hand-to-hand Combat.

Lana Condor als Saya en Marcus © Syfy
Lana Condor als Saya en Marcus © Syfy

De invloed van Kick-Ass is er door het feit dat Marcus zelf voice-over doet en we dus net iets meer inzicht krijgen in zijn gedachten en gevoelens. Maar daarnaast is het ook een origin story met best donkere humor en leuke personages. Mean Girls zeg ik vooral door de onvermijdelijke kliekjes die ook hier gevormd worden en zelfs essentieel zijn om te overleven. Alleen zijn het dan minder gewoon nerds maar blanke nationalisten. John Wick tenslotte lijkt me ook wel duidelijk. Hier worden huurmoordenaars opgeleid en van de actie krijgen we al een staaltje te zien, dankzij onder andere Lana Condor.

Slick

Naast de herkenbare tropes die toch een twist hebben, zijn de personages ook niet altijd zoals ze lijken. Net als in de meeste middelbare schooldrama’s zijn er wel enkele stereotiepen: de comic relief Billy (Liam James, The Way Way Back), de verleidelijke latina Maria (María Gabriele de Faría), de mondige Willie (Luke Tennie), de goth (Taylor Hickson) en meer. Maar ik vermoed dat die aanvankelijke stereotiepen later nog onderuit gehaald worden.

Deze serie kiest voor de donkerdere kant van de jaren 80.

Zoals we al gezegd hebben, zijn de jaren 80 populair in het tv-landschap de laatste tijd. Maar waar in de meeste series die tijd wordt gekozen voor de kleurrijke, vrolijke sfeer die er vaak mee wordt geassocieerd, is dat hier net het omgekeerde. Niet alles ging toen goed. De pilot heet niet voor niets Reagan Youth. Zijn beleid liet op sommige vlakken te wensen over en dat wordt pijnlijk duidelijk in het heden én verleden van Marcus. In een inventieve animatiescène die recht uit de comics blijkt te komen, zien we waarom. Deze serie zal dus ook best wat te zeggen hebben.

Willie, Saya, Maria en Billy © Syfy

Daarnaast ziet het er bijzonder goed uit. De cinematografie doet me meer denken aan een film met de donkere colour grading en camerastijl. Ook de soundtrack mag er wezen. Met donkerdere, minder bekende jaren 80-liedjes van onder andere The Cure, Depeche Mode en The Sisters of Mercy wordt de grimmigere sfeer van de reeks goed benadrukt. Kortom, een sterke pilot die alles introduceert en ook hints geeft over waar het verhaal naartoe gaat. Als Marcus zich ook houdt aan het doel dat hij in deze pilot voorop stelt, wordt dat nog interessant.

Het eerste seizoen van Deadly Class is te bekijken op Proximus en op Telenet Play en Play More. Bij Telenet is er vanaf 19/01 elke zaterdag een nieuwe aflevering.

0