Spider-Man: Into the Spider-Verse review – de flitsende verfrissing waarop je hoopte

Spider-Man: Into the Spider-Verse combineert film en comics in een flitsende animatiefilm die je zintuigen en gevoelens in overdrive gooit. Niet Peter Parker, maar wel Miles Morales blaast nieuw leven in de Spider-Man-franchise.

Het logo van Columbia Pictures siert het beeld. Alsof er een glitch in de computer zit, vervormt de vrouw met de toorts. Daarna springt ze uit beeld in een totaal ander design. Hetzelfde gebeurt met de studiologo’s erna. 3D, zwart-wit, punk grafffiti, neon: de stijlen flitsen voorbij. De oplettende comiclezer kan direct de vormgevingen linken met de horde aan Spider-People uit Spider-Verse, de stripreeks die allerlei spinnenpersonen verbond en introduceerde in een episch, maar verwarrend verhaal. De filmadaptatie keert gelukkig terug naar de roots van het iconische personage.

Dit verhaal ken je al

Voor de laatste keer: jongen wordt gebeten door spin, jongen krijgt spinnenkrachten, jongen verliest vaderfiguur, jongen neemt zijn verantwoordelijkheid op. Ook in Spider-Man: Into the Spider-Verse ontkom je niet aan het ontstaansverhaal van Spider-Man, kennis die je als kind sneller vergaart dan je leert stappen. De film slaat je om de oren met de overbekende oorsprong en komt tegelijkertijd frisser uit de hoek dan gelijk welke andere superheldenfilm van de afgelopen jaren.

Het is een zelfbewustzijn waarmee co-scenarist Phil Lord (zijn vaste partner in crime Christopher Miller van The LEGO Movie en 21 Jump Street produceert deze keer enkel) bekend is geworden. Je zou het filmmagie kunnen noemen hoe Lord franchises kan voorzien van een ziel die enkel en alleen maar bestaan om dikke bakken met geld te verdienen. In zijn handen is een allegaartje aan personages en een opzet die kon ontaardden in pure chaos ontpopt als een gedurfde zet van Sony om Spider-Man eindelijk een onvergetelijke film te geven.

Spider-Verse introduceert unieke versies van Spider-Man

Alleen is de spinnenman in Spider-Man: Into the Spider-Verse niet Peter Parker, maar wel Miles Morales (Shameik Moore). Wanneer een radioactieve spin hem bijt, zit er niks anders op dan zelf de mantel van Spider-Man op te nemen. Miles heeft geen tijd om te oefenen op straatschorem, nee, hij neemt het meteen op tegen niemand minder dan de imposante Kingpin (Liev Schreiber). Wilson Fisk wil andere dimensies verkennen, een experiment dat New York uit elkaar dreigt te scheuren. Die scheur in de realiteit spuwt hulp uit voor Miles: vijf spinnenmannen uit andere dimensies.

Elke versie van Spider-Man is uniek en dat is zowel te danken aan het stemmenwerk (van onder andere Jake Johnson, Hailee Steinfeld en oppergod Nicolas Cage), als aan het verschil in detail waarmee de potsierlijke Peter Parker zich optrekt aan zijn spinrag in vergelijking met hoe Spider-Gwen dat gladjes doet. Niet iedereen krijgt evenveel plaats in het verhaal, maar iedereen is uiterlijk wel tot in de puntjes uitgewerkt.

Een visueel overdonderende ode aan comics

Samen slingeren de Spider-Men net zo sierlijk als de camera rond in een stijlvolle wereld waarin 3D-animatie overgoten wordt met een tweedimensionaal sausje. De speciale vormgeving spat niet alleen van de kleuren, ook van de liefde voor comics met Ben Day-dots (de puntjes die oude comics kleur gaven), tekstballonnen en felle 2D-tekeningen die als flitsende frames van de film een waanzinnig huzarenstukje maken.

Spider-Man: Into the Spider-Verse is een animatiefilm voor de internetgeneratie. Alsof de geflipte visuele stijl nog niet genoeg breekt met de normen, vliegen de referenties aan popcultuur kwistig rond (Spider-Man heeft zijn eigen eindeloze bodem aan memes die ook in de film opduiken), blaast een pompende hip-hopsoundtrack je omver en mis je mopjes als je een seconde niet oplet.

De uiteenlopende spinnenmannen worden verbonden door hun constante gevatte commentaar dat de klassieke Spider-Man-schurken (in een spiksplinternieuw jasje) sneller om de oren scheert dan webben. Maar Miles Morales en Peter Parker moeten ook hun innerlijke demonen een kopje kleiner maken en iedereen weet dat je niet zomaar het heft in eigen handen kan nemen als het leven tegenzit. Wat al deze Spider-Men nog het meest verbindt, is hun verschil waarmee ze tonen dat iedereen het in zich heeft om een held te worden op je eigen manier.

Spider-Man: Into the Spider-Verse slingert op 19 december je bioscoop binnen.

Waanzinnig

Waanzinnig
5 5 0 1
Plezant en kleurvol, geschift en het hart op de juiste plaats: Into the Spider-Verse is niet alleen de film die Spider-Man op het witte doek eer aan doet, het is ook een animatiefilm zoals geen ander.
5/5
0