Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

Resident Evil 2 remake

Resident Evil 2 is de remake die de game verdient

Drie en een half uur. Zo lang heb ik op de persdag van Gamescom moeten aanschuiven om de nieuwste telg in mijn geliefde Resident Evil-reeks te kunnen spelen. Waarom zo lang? Ondanks het feit dat er best wel wat interesse is voor de game, had Capcom geen afzonderlijke ruimte kunnen reserveren op de beursvloer. RE2 was dan ook maar speelbaar op amper twee(!) Xbox One-consoles in de indie booth(!!) van Microsoft. Maar gelukkig was het lange wachten dat meer dan waard. Resident Evil 2 krijgt de volwaardige remake waar de fans al jaren om smeken.

Het originele Resident Evil 2 dateert uit 1998. Capcom mist dus net de 20ste verjaardag wanneer de game in januari van volgend jaar in de rekken zal liggen. Deze opvolger in de reeks betekende de grote doorbraak voor de serie. Vooral in Japan zou het succes nooit meer geëvenaard worden. De game, die destijds ontwikkeld werd door Capcom-coryfee Hideki Kamiya (later ook gekend voor Resident Evil 4, Devil May Cry, en Bayonetta), is niet aan zijn proefstuk van een herwerkt concept toe. Toen de ontwikkeling van het origineel zo’n 3/4 ver was, besliste producer en geestelijke vader van de serie Shinji Mikami (Resident Evil, Dino Crisis, The Evil Within) dat hij niet tevreden was over het geleverde werk en mocht het team helemaal opnieuw beginnen. Ondertussen hebben Kamiya en Mikami beiden Capcom verlaten en zijn ze dus niet meer betrokken bij deze remake.

resident evil 2

Leon & Claire

Resident Evil 2 speel je met twee personages vanuit twee verschillende perspectieven die invloed hebben op elkaar.

Resident Evil 2 is een favoriet van de fans om verschillende redenen, maar de grootste daarvan is ongetwijfeld het verhaal en hoe de game werd opgesplitst in twee verschillende scenario’s die de game vanuit een verschillend perspectief benaderen en die bovendien invloed hebben op elkaar. RE2 speelt zich af twee maanden na de gebeurtenissen van de eerste game en spelers konden kiezen om de game te starten vanuit het standpunt van Leon S. Kennedy, een politieagent die op zijn eerste dag al meteen in de zombie apocalyps terechtkomt, en Claire Redfield, een studente die op zoek is naar haar verdwenen broer Chris. Het is niet duidelijk of je in de remake ook zelf de keuze zal hebben met welk scenario je start, maar Capcom heeft wel al bevestigd dat de verschillende verhaallijnen opgesplitst zullen worden.

resident evil 2

Het stadje Raccoon City in de Arklay Mountains werd besmet door het t-Virus, dat een geheim laboratorium van het farmaceutische bedrijf Umbrella Corporation heeft weten te ontsnappen en zo de inwoners van de stad heeft getransformeerd tot een horde vleesetende zombies. Het is aan Leon en Claire om deze hel te overleven en het mysterie achter de gebeurtenissen te achterhalen.

Evolutie

De Resident Evil-reeks heeft tijdens zijn meer dan 20-jarige bestaan al veel gedaanteverwisselingen ondergaan. Wat begon als een simpele survival horror puzzle game met heel beperkte controls groeide uit tot een blockbuster action titel met Hollywood-allures om weer opnieuw naar de horror roots te gaan en te transformeren in een first-person game met het recente Resident Evil 7. Deze remake gaat voort op het elan van de meer actiegerichte games zoals Resident Evil 4 maar probeert toch de meer klassieke puzzel-elementen van het origineel te behouden.

resident evil 2 gamescom

Net zoals de remake van de eerste game is er extra veel aandacht besteed aan minutieuze details in de omgeving die het verhaal extra kracht geven.

Ik mocht een demo van ongeveer 20 minuten spelen als Leon in het politiekantoor van Raccoon City. Wat meteen opvalt, is dat RE2 speelt als een moderne game. De tank controls zijn verleden tijd en de camera is vrij te bewegen. Wat ik niet zo leuk vond, was dat om te lopen je de rechter stick moest indrukken, maar misschien kan je de controls in de retail release nog aanpassen zoals je zelf wil. Grafisch gezien is de game precies wat je van een moderne Capcom-game verwacht. Het gebruikt dezelfde engine als Resident Evil 7 en de omgevingen in het politiekantoor zijn heel getrouw in 3D getransformeerd met het nodige oog voor detail. De hal van het politiekantoor was bijvoorbeeld gevuld met allerhande medisch materiaal dat in allerijl is achtergelaten en je echt de sporen van paniek die daar heeft plaatsgevonden laat zien . Net zoals de remake van de eerste game is er extra veel aandacht besteed aan minutieuze details in de omgeving die het verhaal extra kracht geven.

resident evil 2
Het origineel uit 1998 op de eerste PlayStation.

Net zoals de update in graphics heeft de over-the-shoulder camera ook een grote invloed op de beleving van deze remake. Je ziet de vijanden van zeer dichtbij en als ze je vastgrijpen heeft dit een veel visceraler effect dan in het origineel op PlayStation waar alles zich toch op een bepaalde afstand van de speler leek af te spelen. Bovendien zijn de zombies heel gedetailleerd en gruwelijk vormgegeven. Omdat ik nog recent Resident Evil 4 speelde viel het me meteen op hoe gruwelijk de vijanden er hier uitzien. Ze bewegen echt als half strompelende undead en er is echt massa’s bloed dat in het rond spat. Zoals in Resident Evil 7 heb je echt schrik wanneer er een vijand op je afkomt.

resident evil 2

Net zoals de remake van Resident Evil 1 is deze game niet bang om ook af en toe iets te veranderen ten opzichte van het origineel. Zo merkte ik op dat de puzzels uitgebreider leken en zijn sommige voorwerpen en personages van locatie veranderd. De layout van het politiestation is ook lichtjes gewijzigd. Dit is op zich niks dat een nieuwkomer of casual fan van de serie zal opmerken, maar ik vermeld het voor de volledigheid toch maar even.

Na het spelen van de demo zijn mijn zorgen grotendeels verdwenen.

Toen deze remake een tweetal jaar geleden werd aangekondigd, was ik euforisch maar tegelijk achterdochtig. Dat Capcom na de remake van Resident Evil geen gevolg gaf aan de massale oproep van de fans om hetzelfde te doen voor het tweede deel in de serie leek me onbegrijpelijk. Nu deze remake er eindelijk komt, bleef ik bezorgd door de afwezigheid van de twee grote namen die de game zo speciaal maakten. Maar na het spelen van de demo kan ik zeggen dat deze zorgen grotendeels verdwenen zijn. Resident Evil 2 lijkt de spanning en de atmosfeer van het origineel perfect te balanseren met de nieuwe technologie geïntroduceert sinds zijn release in 1998. Of de rest van de game dit niveau kan volhouden is natuurlijk nog maar de vraag. Maar dat zullen we al snel weten wanneer we de game begin volgend jaar in onze handen hebben.

Resident Evil 2 verschijnt in januari 2019 voor PS4, Xbox One en PC.

Total
0
Shares
Een reactie achterlaten
Gerelateerde artikels