Dragonbane review: hedendaagse avonturen uit het verleden

Dragonbane is een vertaling van de allereerste TTRPG uit Scandinavië, genaamd Drakar och Demoner. Origineel uitgebracht in het verre verleden (1982) en nu herwerkt in een nieuwe editie voor moderne speelstijlen. Met 1 voet in decennia van Zweedse verhalen en de andere in een nieuw innovatief design neergezet, brengt Dragonbane ons naar een wereld vol avontuur om opnieuw of voor het eerst te ontdekken.

• Spelontwerp: Tomas Härenstam (Forbidden Lands, Mutant: Year Zero, ALIEN RPG, Blade Runner RPG)
  • Artdesign: Johan Egerkrans (Vaesen – Nordic Horror Roleplaying).
  • Uitgever: Fria Ligan (Free League Publishing)
  • Aantal spelers: 2- ?
  • Leeftijd: 12
  • Speelduur: one shots of meerdere sessies

Reviewcopy gekregen via uitgever

Rollenspel: een kleine introductie

Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.

Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.

Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.

Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.

Dragonbane, Myrth & Mayhem roleplaying is een mooi voorbeeld voor RPG’s die in lang vervlogen tijden velen onder ons aan de tafel hebben gekluisterd met hun fantasie, avonturen en sterke verhalen. Een herwerking hiervan brengt ons terug naar die tijden met modern spelontwerp of laat nieuwe mensen toe dezelfde vreugde te ervaren voor de eerste keer.

Nostalgie naar avontuur van lang vervlogen tijden

Een kast vol avonturen en regelboeken van RPG’s die we ooit gespeeld hebben, of misschien nog gaan spelen. Het zal voor velen onder ons bekend in de oren klinken. Of je ze nu zelf hebt staan of bij een vriend die graag spelmeester is. De rijkdom en lokroep van al die werelden blijft o zo verleidelijk. Veelal hebben we ook nostalgie naar oudere RPG’s die we ooit speelden. Zijn onze herinneringen met de tijd ook legendes geworden?

dragonbane Lich
© Fria Ligan

Het spelsysteem dat ooit zo goed leek, is misschien een beetje frustrerend geworden of zelfs gedateerd. Maar we kijken zwoegend naar onze boeken om toch het avontuur terug op te nemen. Er is misschien weinig tijd en soms is het moeilijk mensen te overtuigen om dat oude systeem een kans te geven. Gelukkig is er dan Dragonbane van Free League Publishing om hierbij te helpen.

Het gewicht van de toekomst

Dragonbane is een doos zoals we die gewoon zijn van Free League Publishing.

Dragonbane is een doos zoals we die gewoon zijn van Free League Publishing. Mezelf bijna een hernia heffende bij het openen, want Dragonbane zit boordevol materiaal, trek ik wijde ogen bij de belofte van het verenigen van old school RPG met nieuw en modern design. Maar kan Free League Publishing terug hun belofte waarmaken net zoals bij hun vorige RPG’s? Laten we het samen ontdekken!

Dragonbane inhoud
© Fria Ligan

Eerst en vooral eens voorstellen wat je allemaal in de doos terugvindt, want het is een heel wat!

Dragonbane Mirth & Mayhem Roleplaying bevat:

• Een regelboek met een vlot en effectief D20-systeem. Met regels om een personage te creeën, vaardigheden, gevechten, magie en om rond te reizen.
  • Een boek met 11 avonturen die je apart of als deel van een volledige campaign kunt spelen. Het draagt de naam Secret of the Dragon Emperor.
  • Een kaart, volledig in kleur van de Misty Vale.
  • Geillustreerde speelkaarten voor initiatief, geïmproviseerde wapens, avonturen en natuurlijk treasure!
  • Een set van 10 dobbelstenen met 2d20’s die hun eigen design hebben.
  • 5 voorgegenereerde personages in full colour.
  • 5 blanco character sheets.
  • Een volledige set van personages en monsters uit dik karton om te gebruiken tijdens gevechten.
  • Een boekje om de volledige campaign solo te spelen.
  • Een dubbelzijdige kaart voor gevechten en situaties.

Alles wat een beginnende of gevestigde groep nodig heeft om onmidellijk te starten. Het materiaal in Dragonbane is van zeer goede kwaliteit. De layout, tekenstijl en presentatie maken het een plezier om erdoor te bladeren en in te lezen.

Mallard Dragonbane
© Fria Ligan

De woorden die ons maken

De verschillende rassen van Dragonbane zijn vrij klassiek met enkele uitzonderingen.

De verschillende rassen van Dragonbane zijn vrij klassiek met enkele uitzonderingen. Er leven in deze wereld mensen, dwergen, halflings en elfen die we allemaal wel kennen. Maar dan zijn er ook Mallards, een ras van humanoïde eenden met een slecht humeur (denk aan Donald Duck gemixt met Darkwing Duck) en Wolfkin, een ras van menselijke wolven die in de diepe wildernis leven of een kans grijpen om op avontuur te gaan.

Ieder ras kan gelijk welk beroep uitoefenen, al is het zo dat sommigen meer aanleg hebben voor bepaalde zaken. Kunstenaars, barden, soldaten, jagers, ridders, magiërs, dieven, geleerden en handelaars wagen zich allen de weg op voor hun persoonlijke redenen of lust naar avontuur en rijkdom.

Een leven lang voorbereiding

In Dragonbane gaan de spelers die personages belichamen om de wereld te verkennen. Elk van deze personages heeft een aantal attributen die gaan van kracht tot persoonlijkheid, een aantal vaardigheden en enkele unieke skills die verbonden zijn aan hun ras of hun beroep.

Het zet de personages op een vrij gelijke voet want de basisvaardigheden zijn gebonden aan 1 van de 6 attributen. Is een personage hierin getrained, dan worden de verbonden waardes verdubbeld. Om te slagen in een test wordt er een d20 geworpen en is de rol gelijk of onder het gevraagde resultaat, dan slaagt de actie.

Je kan deze eenmaal forceren om opnieuw te rollen maar dan krijg je een conditie die verbonden is aan het attribuut. Dit is dus ook een strategische keuze want een attribuut met een conditie geeft een Bane. Wat wil zeggen: alle andere rollen die verbonden zijn aan dit attribuut gaan in de toekomst met een extra d20 gebeuren. Hierbij moet je dan ook de slechtste rol toepassen. Dit geeft de spelers keuzes en beperkingen in gelijke mate. Gelukkig zijn condities niet permanent zodat rust of bepaalde vaardigheden dit kunnen verwijderen. Soms kan je ook een Boon krijgen, wat dan een helpende hand is. Je rolt een extra d20 en kiest het beste resultaat.

© Fria Ligan

Personages hebben niet alleen levenspunten maar ook wilskracht die ze kunnen gebruiken voor speciale vaardigheden.

Personages hebben niet alleen levenspunten maar ook wilskracht die ze kunnen gebruiken voor speciale vaardigheden. Deze zijn veelal verbonden aan hun ras of beroep maar ook Magie doet beroep op de reserve van de geest. Magie kan aangeleerd worden maar zal, indien men geen magiër is van beroep, nooit tot hoge niveaus ontwikkeld worden.

Wat Dragonbane interessant maakt als keuze voor zijn systeem is dat personages niet per se niveaus omhoog gaan, maar ze worden beter in hun vaardigheden. Dit maakt het leuk voor de ontwikkeling. Een man blijft een man, hij wordt wat fitter, kan beter met zijn zwaard omgaan of wordt langzaamaan een meester in het sluipen. Staat hij tegenover een beer, dan zal hij ook zijn moed en skills moeten bovenhalen om hier heelhuids uit de situatie te komen.

“Boze eendengeluiden”

Het gevecht gebruikt de initiatiefkaarten die in een aantal andere Free League Publishing-spellen ook voorkomen. Het concept hier is simpel. Per actie krijgt men 1 kaart met een nummer van 1 tot 10. Er wordt afgeteld van 10 tot 1 en als je getrokken nummer aan de beurt is, krijg je een beurt. Je kan ervoor kiezen om deze te wisselen met een lager nummer om later een actie te doen maar dat is finaal. Geen tweede wissel hiervoor. Veelal zal het de monsters zijn die verschillende acties hebben. Het kan soms zweten zijn als je de spelmeester 3 kaarten voor zichzelf ziet delen!

Vechten in Dragonbane is dan ook vrij intens. Personages hebben niet veel levenspunten en zullen er ook geen hopen sprokkelen door ervaringen op te doen. Wapens doen gemakkelijk 2d8 schade waar een gewone soldaat er rond de 15 levenspunten zal hebben. Monsters delen dit ook, ze zijn enorm gevaarlijk maar het zal geen grindfest worden om ze neer te halen. Onvoorzichtigheid of roekeloosheid echter zal zware gevolgen hebben. Vechten in Dragonbane moedigt aan om de situatie met dialoog, planning, kansen nemen en interactie aan te gaan!

“Myth is mirth dressed in mist”

Dragonbane heeft ook een volledige campaign ter beschikking om onmiddellijk het gevoel en de sfeer van het spel te mogen ervaren.

Dragonbane heeft ook een volledige campaign ter beschikking om onmiddellijk het gevoel en de sfeer van het spel te mogen ervaren. 11 verhalen zijn uitgeschreven, net zoals de setting van de Misty Vale waar alles zich afspeelt. Een vallei van 150 km lengte waar spelers verschillende dorpen en NPC’s gaan ontmoeten. 10 van de verhalen kunnen gespeeld worden in gelijk welke volgorde, alleen de 11e is de finale en moet als laatst komen.

Als er geen zin is om een lange campaign te spelen, kan je deze dan ook reduceren tot 4 + 1 finale of gewoon een avontuur als alleenstaand evenement spelen. Het materiaal is er, de speelgroep kan zelf beslissen wat ze er willen van gebruiken.

Dragonbane misty vale map
© Fria Ligan

In de Misty Vale betreden de spelers een vallei die pas sinds 10 jaar min of meer terug toegankelijk is geworden. De terugtrekkende orcs maken het een aantrekkelijke plek voor avonturiers en scholars want er zijn veel legendes die de ronde doen over de Misty Vale. Wanneer de spelers toekomen, worden ze in een aantal evenementen betrokken die ze dieper en dieper in de mysteries trekt. Hoe ze hier zullen uitkomen, is volledig aan hen natuurlijk.

Een van de dorpen in de Misty Vale is Outskirt, waar ze verschillende personages zullen ontmoeten die mogelijks vriend of vijand zullen worden. Allen hebben hun eigen agenda of verlangens en ze zullen proberen de personages zoveel mogelijk te betrekken op hun eigen manier. Er doen zich ook verschillende events voor die dit kunnen beïnvloeden, wat de campaign een aangenaam levend gevoel geeft. Het werkt voor alle spelersgroepen, als die zich nu diepgaand willen bezighouden met het leven in de Misty Vale of van avontuur tot avontuur willen gaan.

Het avontuur stopt nooit.

Dragonbane is een RPG die voor elk wat wils heeft. Voor de ene groep zal het een terugkeer zijn naar vroegere tijden. Voor de andere een nieuwe ervaring met alles wat ze nodig hebben om goed te starten.

Het is een product dat af is maar ook ruimte laat om later nieuwe avonturen te brengen. Zeker aan te raden om te proberen!

Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?

Lees hier al onze artikels.

Een frisse wind die door een decennia oud genre waait

dragonbane
4 5 0 1
Een mooie mix van vroeger en nu. Dragonbane zal oude RPG-rotten bekoren met sfeer en nieuwe mensen lokken met een vlot systeem en een heerlijke setting om uren lang in te spelen en te ontdekken. Zeker een aanrader voor de liefhebber!
4/5

• Vlot spelsysteem
  • Super leuke intro campaign met 11 avonturen