Harry Potter: Hogwarts Mystery review – gieriger dan Gringotts

Het verbaast mij al enkele jaren hoe weinig videogames er verschijnen in de wereld van Harry Potter. Het idee om te mogen spelen als een tovenaar of heks in die wereld zou zichzelf toch vrij goed aan een game moeten lenen. Zelf heb ik de reeks destijds ontdekt toen ik in een Free Record Shop een Game Boy Advance-versie van De Steen Der Wijzen mocht spelen. De latere games heb ik nog op de originele Playstation gespeeld tot en met de Xbox 360, en ik heb er bijna altijd plezier uit gehaald. Behalve LEGOspelletjes en een Kinect-game is er nooit meer veel gedaan met de reeks op grote schaal, Wonderbook even terzijde. Groot was mijn enthousiasme dan ook toen ik hoorde over Harry Potter: Hogwarts Mystery voor smartphones. De game beloofde een uniek verhaal dat zich afspeelt in een tijdsperiode die de boeken en films nog niet benaderd hebben, een nieuwe cast en enkele bekende gezichten. Of het spel ook zo magisch is als het klinkt gaan we samen ontdekken.

Harry Potter Hogwarts Mystery

Ontwikkelaar: Jam City
Uitgever: Jam City, Portkey Games, Warner Bros
Platform: iOS, Android
Aantal spelers: 1
Release: 25 april 2018

Gratis te downloaden op in de App Store en de Google Play Store.

Het spel begint aan de aanzet van ons eerste jaar aan Hogwarts. Enkele jaren terug is de broer van je personage in de problemen geraakt tijdens zijn studies aan Hogwarts en daarna verdwenen. Mensen vermoeden dat hij samenwerkte met Voldemort en daarom wordt jouw personage ook verdacht in de ogen van sommige medestudenten en onderwijzers. Geen nood, want net als Harry, die op dit moment nog een baby is in de handen van de Dursleys, heb je een kleine groep vrienden die je leert kennen door je studies heen, die je bijstaan en meegaan op je avonturen. Door het jaar heen volg je lessen, ontdek je Hogwarts en ga je stiekem op onderzoek uit. Je broer was op zoek naar de legendarische cursed vaults van Hogwarts en je denkt dat die vaults vinden wel eens de sleutel kan zijn om je broer terug te vinden.

Hogwarts Mystery

Het verhaal is ongetwijfeld het beste aspect van de game. Alles ernaast is nogal middelmatig.

Veel meer wil ik nog niet prijsgeven over het verhaal, maar laat mij stellen dat dit het beste aspect van de game is. Alles naast het verhaal is op dit punt nog erg middelmatig. De game is free-to-play met de beruchte in-app purchases. Acties die je uitvoert, kosten energie. Dat is nogal standaard voor gratis smartphonegames, maar Hogwarts Mystery is gemaakt op een manier die ervoor zorgt dat je bijna nooit door een volledig stuk verhaal zal geraken met 1 volle portie energie. Halfweg een les of avontuur moet je dan ofwel wachten, of edelstenen inruilen voor meer energie. Edelstenen krijg je mondjesmaat door te spelen, of je kan natuurlijk echt geld ophoesten.

Harry Potter Hogwarts Mystery

De manier waarop het spel je tracht te verleiden om geld uit te geven is nogal dubieus.

Of je geld uitgeeft aan dit spel is uiteraard je eigen keuze, de optie om te wachten is er altijd. De manier waarop het spel je tracht te verleiden om toch geld uit te geven is echter iets dubieuzer. Zo zal elke speler voor het eerst zonder energie vallen op een moment dat hun personage in levensgevaar is. Je personage kan gerust nog een uur worstelen met de dood voor je energie terug is, maar fanatieke spelers zullen hier wellicht al voor het eerst de neiging voelen om te kopen. Door het feit dat een volle portie energie je al niet zoveel gameplay geeft, zal aangekochte energie ook niet zo lang meegaan als je wenst. Hier is inmiddels al controverse rond ontstaan en de prijs is verlaagd, maar het businessmodel blijft onaangeroerd.

Zoals eerder gezegd is wachten een optie. Een spel dat zichzelf verkoopt als een snelle “drop in, drop out” game waar je telkens voortgang maakt in een verhaal, verliest zijn charme al snel wanneer je je activiteiten niet eens kan afmaken als je gewoon snel eens wilt spelen. Mensen die bijvoorbeeld moeten gaan werken en pas uren later opnieuw kunnen spelen, zullen stukken vooruitgang verliezen omdat ze een les niet op tijd konden afmaken.

Harry Potter Hogwarts Mystery

Wat de gameplay zelf betreft, die stelt niet bijzonder veel voor, maar werkt voldoende om je door het verhaal te trekken. Eerst en vooral heb je lessen, waar je al tikkend op je scherm allerlei kleine taken uitvoert, tot je een ster behaalt. Aan die ster krijg je dan gewoonlijk een opdrachtje als op het goeie moment tikken, het symbool van een spreuk tekenen of een vraag beantwoorden.

Naast lessen kan je ook duelleren. Dit werkt via een blad-steen-schaarprincipe, waarbij je keuze krijgt uit de verschillende bruikbare spreuken die je al geleerd hebt. Het is best leuk, maar het draait vooral om geluk en niet om kunnen. Spreuken die je leert, komen gewoonlijk tijdens het verhaal ook van pas wanneer je door het kasteel sluipt op zoektochten. Alles wat je doet, geeft je punten in drie categorieën: moed, empathie en kennis. Levels halen in deze skills geeft je extra opties in dialogen of extra keuzemogelijkheden in scenario’s.

Hogwarts Mystery

Hoewel ik mijn frustraties had in het begin betrapte ik mezelf er wel op dat ik zin bleef hebben om te spelen.

Zonder ooit een aankoop te doen (maar wel enkele keren mijn verdiende edelstenen in te ruilen) ben ik erin geslaagd om mijn eerste jaar te beëindigen op één week tijd. Hoewel ik al mijn frustraties had bij het spel van in het begin, bijvoorbeeld toen de Sorting Hat mij zelf mijn huis liet kiezen, betrap ik mezelf er wel op dat ik zin blijf hebben om te spelen. Het verhaal is leuk genoeg om door te spelen, al hoor ik hier en daar dat er enkele inconsistenties zijn met het plot.

Aan het einde van de rit zou ik Hogwarts Mystery aanraden aan mensen die Hogwarts vanbinnen en vanbuiten willen verkennen en op zoek zijn naar een nieuw verhaal binnen de Potter-reeks. Ouders die hun kind dit laten spelen maken hier wel best een gedeelde activiteit van, want voor je het weet krijg je een rekening van €200 euro aan energie, maar zit je kind wel al in haar vijfde jaar.

0