wandavision

WandaVision brengt het MCU officieel naar het kleine scherm

Vandaag komen de eerste afleveringen van WandaVision op Disney+ en daarmee komt het ambitieuze Marvel Cinematic Universe naar het kleine scherm. Wij mochten de eerste drie afleveringen al even bekijken en wat we zagen, smaakte behoorlijk naar meer.

Feels like home

De sets en algemene sfeer voelen allemaal van een ander niveau.

Wanneer de befaamde intro van Marvel Studios mijn scherm vulde, kon ik eigenlijk niets anders dan denken dat het een beetje aanvoelt als thuiskomen. De studio heeft doorheen het voorbije decennium een vertrouwde zekerheid met zich meegebracht. Criticus of fan, je moet erkennen dat de films een bepaalde kwaliteit met zich meebrengen. Hoe hoog die kwaliteit ligt, is een subjectief gegeven waar iedereen wel een eigen mening over heeft. Voor mij persoonlijk signaleert de intro echter een kwaliteit waar ik me heel erg oké bij voel.

Dat is bij WandaVision niet anders. Als ik deze reeks vergelijk met wat we eerder zagen van Marvel tijdens hun samenwerking met Netflix, dan zijn er enkele zaken die me direct opvallen. Eerst en vooral zijn de afleveringen een pak korter. Met hun 30 minuten ligt het tempo van de reeks een pak sneller dan bij pakweg Iron Fist of Daredevil. De sets en algemene sfeer voelen allemaal van een ander niveau. Het verhaal en de setting heeft een sterker concept en dat duwt het geheel toch allemaal wat hoger.

Het juiste verhaal op het juiste medium

Het verhaal vertellen aan de hand van korte afleveringen in een ander genre brengt echt een verfrissende creativiteit met zich mee.

WandaVision is de beste reeks om Marvel Studios’ eerste stap richting het televisiescherm te zetten. De reeks zou op geen enkel ander medium passen. Daarvoor is het verhaal te nauw verweven met het format. Want deze reeks is volledig geformatteerd rond het sitcomgenre. Zeker tijdens de eerste afleveringen leunt de reeks heel hard op het mal van een standaard sitcomreeks. Inclusief de lachband van een live publiek.

In WandaVision volgen we hoe Wanda en Vision proberen te settelen in WestView, een idyllisch all-American dorpje. Omdat ze hun identiteit en krachten verborgen willen houden, belanden ze van het ene misverstand naar de andere ongemakkelijke situatie. Het is op het eerste gezicht de onschuldigheid zelve maar dat wil niet zeggen dat het daarom tandloos is. Er hangt een onderliggende spanning die zich enkel manifesteert als je over de grens van verdraagzame normaliteit gaat. In elke aflevering is er wel een moment waarop het masker van de omgeving wat begint af te vallen en wat we zien voelt heel sinister en trippy aan. De reeks hopt tijdens die momenten tussen sitcom en thriller.

Het verhaal vertellen aan de hand van korte afleveringen in een ander genre brengt echt een verfrissende creativiteit met zich mee. Critici van het MCU durven vaak Marvel ervan verwijten geen risico’s te nemen. Nu, het is sowieso nog te vroeg om ons daarover uit te spreken maar de eerste indruk doet vermoeden dat ze daar wel degelijk aan gewerkt hebben.

Sterke prestaties over de hele lijn

Er werd koste noch moeite gespaard.

Elizabeth Olsen en Paul Bettany hadden in de films niet meer dan bijrollen, dus het is altijd de vraag of beide acteurs een reeks kunnen dragen. Gelukkig kan ik mensen geruststellen dat ze dit met verve doen. Kat Dennings keert terug als Darcy Lewis, voorheen vooral bekend als assistente van Jane Foster in Thor. Nieuwkomer Teyonah Parris (If Beale Street Could Talk) charmeert ook echt als één van de inwoners van Westview.

Er werd ook koste noch moeite gespaard. Voor elke aflevering is er een aparte intro, gebaseerd op het decennium waarin de sitcom plaatsvindt. Elk met een eigen theme en soundtrack. Blijf ook zeker kijken naar de eindcredits op het einde van de aflevering, die qua look en stijl helemaal niet moet onderdoen voor een intro in een film.

De vraag is echter of Marvel Studios dit niveau zal kunnen volhouden en een goed einde weet te breien aan de opgebouwde mysteries. Volgens nieuwsbronnen zullen de evenementen in WandaVision doorvloeien naar Spider-Man 3 en Dr. Strange & The Multiverse of Madness. Genoeg tijd dus om alles uit te diepen. Laten we nu vooral vieren dat het MCU terug is en verfrissender is dan ooit.

WandaVision is vanaf vandaag te bekijken op Disney+.

0