Tetris Effect review: trippen op tetrominos

Tetris is een legende. Een tijdloos en laagdrempelig meesterwerk dat al decennialang mensen vastgrijpt en onderwerpt aan de zoete omhelzing der trance-achtige verslaving. Er zijn maar weinig zielen die de oerklassieke game nog nooit gespeeld hebben en er zijn er nog minder die het concept erachter niet kennen. Maar hoe hou je een franchise waarvan de gameplay in de originele iteratie al quasi perfect was fris en modern? Wel, je geeft het aan het team van Tetsuya Mizuguchi, de bezieler van trippy muziekgames als Rez, Lumines en Child of Eden.

Ontwikkelaar: Monstars Inc. & Resonair
Uitgever: Enhance, Inc
Platform: Playstation 4, Playstation VR
Aantal spelers: 1
Release: 9 november 2018

Review met eigen exemplaar.

Een winnende formule

Als de geschiedenis ons één ding geleerd heeft, is het wel dat men best niet te hard knoeit met de spelformule van Tetris. Het doorgewinterd concept van blokkerige figuren (de zogeheten tetrominos) die uit de lucht vallen en onderweg naar de grond geroteerd en verplaatst moeten worden om horizontale lijnen te vormen, vereist geen aanpassingen of toevoegingen. Elke moderne versie of spin-off van Tetris die wat te hard afweek van het originele concept heeft nooit mogen rekenen op veel bijval.

Door de jaren heen is er eigenlijk slechts één nieuw spelelement met succes blijven plakken: de mogelijkheid om een enkele tetromino opzij te houden en in te zetten op het juiste moment. Dit subtiele stukje gameplay heeft zijn weg ook gevonden naar Tetris Effect, samen met de nieuwe Zone-mechanic. Deze nog subtielere toevoeging stopt het genadeloze vallen van de tetrominos tijdelijk, in ruil voor een volle energiebalk. Voor de rest is Tetris Effect mechanisch 100% het spel dat we kennen uit de tijd van de Game Boy en de NES. Neen, het is niet de gameplay die dit spel onderscheidt van het origineel, maar de audiovisuele presentatie en de algemene belevenis.

Een reis van emotie en ontdekking

De voornaamste modus in Tetris Effect is de Journey Mode, wat in-game omschreven wordt als een “reis van emotie en ontdekking”. Dit kan nogal absurd klinken voor een spel dat draait rond puzzels en ijskoude logica, maar klinkt als de meest correcte omschrijving mogelijk wanneer je jezelf na een urenlange trance eindelijk kunt wegrukken van je scherm of VR-bril.

Journey Mode is opgedeeld in zeven area’s, die dan weer zijn opgedeeld in een dertigtal stages, waarin je een bepaald aantal lijnen moet halen voor je verder kan naar de volgende stage. Elke stage heeft een eigen vibe en start vrij minimalistisch, met een nogal lege achtergrond en een minimum aan geluidseffecten. Naargelang je lijnen begint binnen te halen, komt er stilaan meer leven in de brouwerij. De geluidseffecten verweven zich stilaan tot volwaardige elektronische nummers. De psychedelische visuals beginnen te pulseren en te pompen. Fluorescerende walvissen, neon vuurwerk, lichtgevende bubbels, schitterende sterrenhemels en nog een hele hoop andere psychedelische patronen verschijnen rond het speelveld.

De stages kunnen plots omslaan in moeilijkheid, waarbij de snelheid van de tetrominos en de intensiteit van de visuals en de muziek plots verhogen of verlagen. Elke beweging die je maakt genereert daarnaast ook nog eens een muzikaal geluidseffect, waardoor de muziek stevig beïnvloedt wordt door je speelstijl. Dit alles maakt van Tetris Effect een nogal trippy en –jawel- emotionele ervaring. We durven zelfs zeggen dat Tetris Effect bij momenten meer emoties kan loswekken met wat blokken, trippy visuals, interactieve muziek en tempowissels dan veel AAA-titels kunnen met meeslepende verhaallijnen en budgetten van miljoenen euro’s.

Euforische trance

Over euro’s gesproken: het enige echte punt van kritiek dat we hebben op Tetris Effect is de relatief hoge prijs. Geen enkele puzzelgame zonder het woord Tetris in de titel moet nog maar proberen om zichzelf te verkopen voor 40 euro. De enige andere modus naast Journey Mode is Effects Mode (een tamelijk robuuste collectie van Tetris-varianten) en het totale gebrek aan multiplayer is hierdoor ook een beetje zuur, ook al beseffen we dat het hele concept enkel kan werken als een singleplayer-ervaring.

Toch, als puntje bij paaltje komt geraakt Tetris Effect vanzelf weg met het prijskaartje. Geen enkel ander spel slaagt er zo in om je in een euforische, tranceachtige status te soezen. De gameplay is verslavend als vanouds en de intense audiovisuele presentatie versterkt de kracht van deze trance en de focus op het spel aanzienlijk. De herspeelbaarheid van Tetris Effect ligt hierdoor erg hoog, want elk excuus om te spelen is een goed excuus en een mens is nooit klaar met het breken van gevestigde high scores.

Dat veel mensen zullen afzien van een aankoop door de prijs is doodzonde, want Tetris Effect neemt een van de meest technisch geniale games uit de geschiedenis en maakt er met groot succes iets fris en nieuws van.

Tenslotte nog een snel weetje: het “Tetris-effect” waar de game naar vernoemd is, is het fenomeen waarbij de dromen, gedachten en realiteitszin van mensen beïnvloedt wordt na het urenlang uitoefenen van een bepaalde activiteit.

Tetris Effect is te koop bij bol.com

0