Geekster Speelt #49: Greedfall, Destiny 2

0

Dag beste Geeksters! In Geekster Speelt gaan we kort in op het spel waarmee we ons de laatste tijd bezig gehouden hebben. Soms is dat een grote release, soms is dat een kleintje dat misschien door de mazen van het net is geglipt, of een spel dat al jaren geleden is uitgekomen. Een videospel, een bordspel of nog iets anders: het kan allemaal. De voorbije weken kon het volgende ons boeien:

Greedfall

Michiel: Ik heb zonet Greedfall uitgespeeld, de recentste RPG van Spiders. In dit avontuur trek je als diplomaat naar het mysterieuze eiland van Tir Fradee. In jouw eigen thuisland sterft de bevolking aan een mysterieuze ziekte, en misschien biedt het eiland oplossingen. Er zijn echter meerdere facties die zich er gevestigd hebben en vooral de originele inwoners zijn daar niet mee gediend. Jij moet proberen de vrede te bewaren en een geneesmiddel zien te vinden. Het hele verhaal baadt in een sfeer van kolonialisme, maar doet dit op een slimme manier. Er zijn een aantal idioten die hun lesje niet leren en de eilandbewoners als beesten aanzien, maar voor het grootste deel wil iedereen na een tijdje (en onder jouw invloed) goed samenwerken. De quests zijn goed geschreven en ook je vrienden zijn interessant.

De gameplay doet ons terugdenken aan de WRPG’s van het begin van deze eeuw. In third person trek je doorheen het eiland, onderhandel je en vecht je veel te gemakkelijke gevechten. Hier laat Greedfall wel wat steken vallen. Er is veel te weinig variatie qua vijanden en sommige minibazen hebben véél te veel HP. Tegen het einde van het spel zucht je als er weer vijanden opduiken. Ook zie je duidelijk dat ze de speelduur proberen te rekken door je constant over en weer te laten lopen en steeds dezelfde irritante en soortgelijke gebouwen te laten betreden. Ik heb mij geamuseerd met Greedfall, maar de terugkeer naar RPG-systemen van 15 jaar geleden brengt dus ook nadelen met zich mee.

Greedfall

Destiny 2 – Shadowkeep

Martin: Voor mij is het echt het jaar van het teruggaan naar oude, vertrouwde titels. Eerst Final Fantasy XIV, toen Warframe en nu weer Destiny 2. Met Shadowkeep begint Destiny 2 een nieuw leven, eentje zonder invloed van voormalig uitgever Activision. Bungie heeft besloten om nu een heel ‘seizoen’ lang het verhaal op te bouwen van Shadowkeep en het zorgt er, tot nu toe, voor dat ik langer blijf plakken dan voorheen met uitbreidingen. Met al aardig wat dailies en weeklies gedaan te hebben, zit ik op Light level 940+. Vanaf 920 kan je de nieuwe Raid van Shadowkeep doen. Alleen blijft het lastigste van raiden een groep vrienden te vinden die, met alle zes, op hetzelfde moment in de week vrij zijn om eraan te beginnen.

Dus tot die tijd blijf ik lekker mijn dailies en weeklies doen. Anderen het leven zuur maken in de Player versus Environment Vs Player modus Gambit en elke week Xûr vragen om leuke goodies. Helaas blijft hij exotics uit Forsaken aanbieden. Waarom helaas? Omdat ik geen Forsaken heb, mag ik dus ook niet deze Exotics uit Forsaken kopen. Beetje jammer, Bungie.

geekster_speelt_destiny2

Geekster

Waar ben jij de voorbije week mee bezig geweest? Was er een videospel waardoor je je console of je pc-scherm niet kon verlaten of heb je met vrienden een leuk bordspel uitgeprobeerd? Laat het ons weten via Facebook, Twitter of Discord.

Share.

About Author

Michiel Van Belle

Michiel Van Belle speelt videogames, boardgames en tabletop rpg's. Hij leest naast de occasionele comic ook veel fantasy en historic fiction. Zijn grote geeky love is soundtracks.

Reacties