Diablo 3 Eternal Switch Ganandorf

Diablo 3 (Nintendo Switch) review: eindeloze endorfines onderweg

Vijf jaar geleden bewees Blizzard al dat Diablo 3 niet alleen met muis en toetsenbord goed te spelen is. Na releases op twee generaties consoles van Sony en Microsoft is nu ook de Nintendo Switch aan de beurt. De wereld redden van demonen door zeer intensief knoppen in te drukken is al een bewezen formule voor het grote scherm. Na twee weken en kramp in mijn duimen kan ik je vertellen dat Diablo 3 Eternal Collection ook hier verslavend goed is.

Uitgever: Blizzard Entertainment
Platform: Nintendo Switch, PS4, Xbox One
Aantal spelers: 1-4
Release: 2 november 2018

Reviewcopy op Nintendo Switch bekomen via uitgever.

Het kwaad is terug in de wereld van Sanctuary en enkel jij kan de wereld redden. Meer heb je niet nodig als excuus om de demonen van de hel serieus op hun muil te geven. Heb je meer interesse in de actie, dan kan je steeds de dialogen en de cut scenes overslaan. Al moet gezegd dat de befaamde cut scenes van Blizzard goed tot hun recht komen op de Switch. Zelfs op het relatief kleine scherm van de console. Na al 156 uur te hebben gesleten in de versie op de pc voelde het verhaal van voor de uitbreiding als een terugblik. Act V, van de Reaper of Souls-expansie, is een duister maar interessant verhaal. Wie het spel recent nog speelde of wie onder een rots leefde en nog nooit Diablo 3 heeft ervaren, zal dat misschien anders ervaren.

Diablo 3 Eternal Collection Nintendo Switch Reaper of Souls
Op wandel in een apocalyptische kathedraal.

Je kan ervoor kiezen om ten strijde te trekken als Monk, Barbarian, Wizard, Crusader, Demon Hunter, Witch Doctor of Necromancer. Ik koos voor puur nostalgische redenen de laatste. Mijn eerste ervaringen met gamen op de pc was namelijk het oproepen van skeletten in Diablo II. De Necromancer werd aan Diablo 3 toegevoegd als DLC en ik moet Alexander gelijk geven dat die erg gemakkelijk speelt. Ik heb tot tweemaal toe de moeilijkheidsgraad verhoogd omdat het anders te saai werd. Ook dat is goed bedacht van de makers: in de verhaalmodus kan je initieel kiezen uit vier verschillende moeilijkheden. Van zodra je level 70 hebt bereikt, kan je aan dertien verschillende Torment-moeilijkheden spelen. Diablo 3 blijft naar schatting tot de dood van de zon een uitdaging.

Als je de campaign beu bent of je wilt er niet eens aan beginnen, kan je steeds in de Adventure-modus duiken. Simpel uitgelegd vind je daar nog een hele resem levels om uit te spelen om meer wapenuitrusting te vergaren. Ze zijn allemaal vanaf het begin te spelen, zonder dat je het verhaal daarvoor moet hebben gespeeld. Erg veel Adventure heb ik nog niet gedaan, maar het is een leuke uitdaging. Het is vooral ideaal voor een snel potje demonen slachten, zonder dat er een verhaal moet worden opgehangen als excuus. Er zijn ook Challenge Rifts, waarbij je levels kan spelen die andere mensen hebben gespeeld. Een interessante uitdaging!

Dat maakt Diablo 3 de perfecte toevoeging aan de selectie games die je kan kopen voor de Nintendo Switch. Ik ben een grote fan van de console omdat je op zowat elk moment het tevoorschijn kan halen. Het is opvallend hoe sterk de twee bij elkaar passen. Bovendien merkte ik op geen enkele keer hapering op, noch in handheld, noch in docked mode. Zelfs wanneer tientallen monsters tegelijkertijd op het scherm waren en ik het overzicht zodanig kwijt was dat ik gewoon op A blijf drukken tot er niets meer overbleef, ging het vlot.

Over knoppen ingedrukt houden gesproken: je zou bijna denken dat Diablo 3 gemaakt is om op de Nintendo Switch te spelen. Omdat de game van zichzelf vooral bestaat uit het spammen van een beperkt aantal aanvallen, heb je niet veel meer nodig dan het aantal knoppen die standaard op de controller zit. Hierdoor had ik steeds het gevoel in controle te zijn. Wel moet gezegd dat na een tijdje spelen ik kramp in mijn handen begon te krijgen. Je kan het zien als een signaal dat het tijd is voor een pauze of je kan wel een Pro Controller kopen. Qua controls is ervoor gekozen om in tegenstelling tot bij de andere consoles twee skills te verdelen over de linker- en rechtertrigger. Volgens mij is dit handiger spelen dan dat twee skills aan dezelfde kant van de controller en dus op R en ZR zitten.

Diablo 3 Eternal Collection Nintendo Switch gevecht
De strategie hier is blijven duwen op knoppen.

Diablo 3 lijkt wel volledig losgekoppeld te zijn van Battle.net, de service van Blizzard waardoor je met je vrienden kan spelen. De personages of de vooruitgang die je hebt op andere consoles of de computer zijn dus niet over te dragen. Het lijkt alsof de makers niet verwachten dat mensen met een Switch ook andere manieren van gamen in huis hebben.

Je kan nog steeds op avontuur trekken met in totaal drie anderen. Daarvoor gebruikt het spel de vriendenlijst van de Nintendo Switch. Het kan ook met willekeurige spelers wanneer je beslist om je sessie openbaar te stellen. Zoals op de pc ben je constant verbonden met de servers, maar je kan ook offline spelen. Gelukkig maar want Diablo 3 is perfect voor onderweg. Soms ga je nog wel even het spel moeten sluiten als je van online naar offline wisselt. Het spel past constant de kracht van de tegenstanders aan zodat elk level een uitdaging is. Je kan dus in theorie terug naar het allereerste level en dat zal nog steeds leuk blijven.

Dat gebeurt ook wanneer er andere spelers meedoen, wat trouwens doorheen het hele spel probleemloos kan. Tijdens mijn testperiode was er niemand uit mijn vriendengroep die Diablo 3 speelde, dus was het moeilijk uittesten. Ik herinner me dat het op de pc zeer veel voldoening gaf om een grote eindbaas in groep te verslaan. Dat zal ook op deze console het geval zijn, vermoed ik. Vreemd genoeg ondersteunt de Nintendo Switch Online-app voor smartphones geen voicechat voor Diablo 3. In het spel zelf is geen voicechat verwerkt, dus je zal moeten communiceren via Discord of iets dergelijks indien gewenst.

Je kan ook gewoon samen in de zetel zitten en zo Diablo 3 spelen. Dit is vooral handig wanneer je geen Nintendo Switch Online-abonnement wilt afsluiten. Het is mogelijk om samen op één Switch spelen (op de tafel of op tv), al zou ik daarbij toch een extra controller voorzien. De meest interessante optie lijkt mij het koppelen van vier verschillende Switches. Zie het als een soort van Mario Party, maar dan net iets minder duivels.

Diablo 3 Switch: Conclusie

Diablo 3 Eternal Collection Nintendo Switch Necromancer
Squad goals.

Wie een manier zoekt om eens goed wat frustraties af te werken aan de hand van button mashing, kan nu ook op de Nintendo Switch terecht. Blizzard heeft met de Diablo 3 Eternal Collection een volwaardige game afgeleverd die volledig klaar lijkt te zijn. Het is volledig afgewerkt, in tegenstelling tot wat we origineel op de pc kregen. Belangrijk is wel dat het spel op de Nintendo Switch naast de mogelijkheid om onderweg te spelen geen enkele meerwaarde biedt ten opzichte van andere consoles. Je zal voor jezelf moeten uitmaken of dit de 55 euro waard is. Ga je ervoor, dan kan je zeker zijn dat in de wereld van Sanctuary er steeds een willekeurige horde gedrochten uit de diepste krochten van de Hel op je te wachten staat.

0