Origami cover

Origami review: kunstwerkje

Origami is de klassieke kunst van het papiervouwen. In het kaartspel Origami proberen 2-4 spelers een zo indrukwekkend mogelijke verzameling vouwsels bijeen te verzamelen. Kan dit spel van bedenker Christian Giove en uitgever White Goblin Games ons innerlijke rust bezorgen? Geekster ging in een zen-pose zitten en testte het voor jullie uit.

Spelontwerp: Christian Giove
Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2-4
Leeftijd: 8+
Speelduur: +- 20 min.

Vouwwedstrijd

Origami heeft een klein doosje, maar zowel qua herspeelbaarheid als inhoud en tactiek zit er heel veel in.

Origamikunstenaars houden een wedstrijd om te zien wie van hen de beste is. Dankzij verschillende soorten creaties met zoveel mogelijk vouwen proberen ze de overwinning te behalen. In Origami speel je met kaarten waarop een dier van één van vijf verschillende families staat. Elk dier is ook nog eens een aantal vouwen waard en kost zelf een aantal vouwen. Een groot aantal kaarten heeft verder nog een speciaal effect dat voor extra punten zorgt op het einde. Wie de meeste punten heeft nadat de trekstapel driemaal leeggemaakt is, wint Origami.

Per speler wordt er één familie uitgekozen om te gebruiken. Als je met vier spelers bent, moet je dus één van de vijf families uit je spel laten. Je kan uiteraard de volgende keer dat je Origami speelt andere families kiezen, wat voor meer herspeelbaarheid zorgt. Aangezien je meer families hebt bij meerdere spelers, is het wel gevarieerder op het moment zelf om Origami met meer spelers te beleven. De kaarten worden geschud en elke speler krijgt vervolgens een aantal open kaarten tot hij of zij minstens 10 vouwen heeft. Van de overige kaarten worden er vier open gelegd en vormt de rest de trekstapel. Deze wordt tijdens het spelen aangevuld zodra er een kaart genomen wordt.

Origami effects
Je origami’s kunnen een herbruikbaar of eenmalig effect hebben, of zijn voor de puntentelling belangrijk.

Elke beurt mag een speler ofwel een of meerdere kaarten met in totaal maximum vier vouwen nemen, een origami spelen of een speciale actie van een origami gebruiken. Om een origami te spelen, moet je met andere kaarten in je hand precies evenveel vouwen spelen als je origami kost. Je moet dus kiezen welke origami je het meeste punten of voordelen zal opbrengen, en welke kaarten je wil opofferen. Je origami’s leg je op één van je twee verzamelingen, met een verschil van maximum één origami meer of minder tussen elke verzameling. Je moet goed bepalen welke origami je waar wil leggen, want enkel de acties op de bovenste kaart van een verzameling kunnen uitgevoerd worden. Na een tijdje kan je ook niet anders meer dan op een handige kaart met een speciale actie toch een nieuwe origami te leggen. Hierdoor moet je dus constant tactische beslissingen maken. Origami heeft een klein doosje, maar zowel qua herspeelbaarheid als inhoud en tactiek zit er heel veel in.

Unieke look

Een aantal prachtige kaarten.

Zoals je al doorhebt, is Origami een kaartspel, en niet letterlijk een spel met origami. Als je je eenmaal over die lichte teleurstelling kan zetten, vind je een aantal prachtige kaarten. Alle dieren op de kaarten zien eruit als een mix van tekeningen en echte origami, wat voor een uniek effect zorgt. De symbolen die aanduiden hoeveel elke kaart kost, opbrengt of waard is, zijn ook heel duidelijk. Elke familie heeft zijn eigen kleur, waardoor je meteen kan zien van welke families er kaarten op de tafel liggen. Ten slotte heb je ook niet veel plaats nodig om Origami te spelen.

Origami cards
De kaarten zijn uniek en indrukwekkend.

Origami: conclusie

Wij waren vooral onder de indruk van de herspeelbaarheid en diepe tactische beslissingen die je in Origami kan vinden. Dankzij de verschillende families moet je het al heel veel spelen voor je gedwongen wordt een eerdere combinatie opnieuw te gebruiken. Elke familie is uniek, en het duurt even voor je inziet hoe ver de tactische beslissingen in dit spel kunnen gaan. De kaarten hebben een unieke look die je meteen in de juiste sfeer brengt. Aangezien je er niet veel plaats voor nodig hebt, lijkt Origami ons een ideaal reisspel.

Geïnteresseerd in spellen van White Goblin Games? Lees hier al onze reviews en artikels.

Kunstwerkje

Origami