Logboek: USCSS Geekster. Kapitein Serge nota:
“Het is jaren geleden dat ik in aanraking kwam met de Xenomorph. In mijn nachtmerries jaagt hij me op. De nachten zijn kort en de duisternis achtervolgt me sinds ik een jongen van 10 jaar was. Nu is de nachtmerrie werkelijkheid geworden. MU-TH-UR de boordcomputer van de USCSS Geekster stuurde mij de orders door.’… Fria Ligan corp. orders: Kapitein, bijgevoegd vindt u alle documenten om te studeren. Alien the Roleplaying Game moet gevangen worden en voor studie binnengebracht naar ons hoofdkwartier. Alle andere zaken of mensen zijn niet belangrijk…'”Ik zucht, haal diep adem en met trillende handen begin ik eraan. De Alien-xenomorph heeft me weer te pakken.
Spelontwerp: Christian Granath,Nils Karlén & Tomas Härenstam
Uitgever: Fria Ligan (Free league publishing)
Aantal spelers: 2- ?
Leeftijd: 12
Speelduur: one shots of meerdere sessies
Reviewcopy gekregen via uitgever
Rollenspel: Een kleine introductie
Een rollenspel is een vrij breed begrip maar het gemakkelijkst uit te leggen als “een interactief theater” waarbij 2 of meer spelers zich nestelen rond een tafel, in een zetel, in het park of waar men maar wil om samen een verhaal te beleven. Een van de spelers is een spelmeester die alles in de wereld beheert, van hoe de wachter aan de deur reageert tot diepe gesprekken met een geliefde. De rest van de spelers kruipt in de huid van een personage uit de wereld.
Rollenspellen kunnen gaan van diepe donkere mysteries onderzoeken tot schatten jagen of ruimtevaart overleven. Een groep spreekt meestal af welk soort spel ze willen spelen. Sommigen hebben liever iets speltechnisch intensief met veel regels, anderen zijn voorstander van drama en houden het systeem beperkt tot een enkele dobbelsteen die gerold wordt.
Allen hebben ze gemeenschappelijk dat er bepaalde waarden afgesproken zijn voor personages om zo de wereld te kunnen kaderen. Kan je over die muur springen? Is die wachter te overmeesteren? Het zorgt voor een faire afhandeling van een situatie. Rollenspelen geven een unieke spelervaring die je toelaat om gaandeweg door veel avonturen een mooi verhaal te bouwen.
Wil je meer weten? Lees dan zeker onze grote introductie.
Alien the Roleplaying Game is een goed voorbeeld van hoe sfeer een spel verheft of doet breken. Veel rollenspellen hebben prachtige verhalen en werelden maar komen tekort op hun spelsysteem dat de wereld moet voorstellen. Een van de zaken hoe Alien the Roleplaying Game dit aanpakt is door hun innovatieve dobbelsteensysteem gebaseerd op de award-winnende Year Zero Engine.
MU-TH-UR waarom rollen wij?
Een personage in Alien is niet de superheld of onoverwinnelijke badass die je normaal voorgeschoteld krijgt. Nee, in Alien the Roleplaying Game spelen we gewone mensen. Jammer genoeg voor hen is de ruimte een dodelijke plaats en zijn er talloze zaken die hen naar het leven staan. Straling, rivaliserende bedrijven, verstikking, decompressie en niet ten minste de dodelijke aliens. Net zoals altijd neemt er iemand de rol van de spelmeester op zich en passend wordt deze de “MU-TH-UR” , de computer-mainframe die in de films aangesproken wordt als “mother”.
Ieder personage heeft 4 algemene vaardigheden, zijnde kracht, intelligentie, empathie en coördinatie. Elk van deze heeft dan ook 3 afgeleiden, bv. kracht heeft omgaan met machines, uithoudingsvermogen en man op man vechten. Dit houdt het overzicht simpel en laat ons toe onmiddellijk in de actie te vliegen zonder duizenden tabellen en uren opzoekwerk. Om een actie uit te voeren rol je de waarde van je vaardigheid + de afgeleide waarde aan d6-dobbelstenen. Een enkele 6 op een van al deze dobbelstenen rollen en je slaagt in wat je wilt bereiken.
Wapens en gereedschap geven een bepaalde hoeveelheid bonusdobbelstenen. De spelmeester MU-TH-UR kan die ook toekennen of verminderen afhankelijk van hoe moeilijk de situatie is.
Carrière maken is niet eenvoudig in de ruimte
Personages gaan niet zomaar de ruimte in natuurlijk. Elk van hen is een professioneel of is opgegroeid met de nodige ervaring om in hun omgeving te overleven. Soldaten, wetenschappers, mecaniciens en een groot assortiment van andere carrières zijn allemaal vrij te kiezen. Een leuk aspect hiervan is dat die carrières ook toegang hebben tot bepaalde talenten. Deze geven een mooie voorsprong op situaties die het personage hard nodig zal hebben. Stress doen zakken, efficiënter zijn in een gevecht, bonussen op medisch ingrijpen, de lijst is goed gevuld.
Een stressvolle situatie
Jammer genoeg voor onze alledaagse helden is blootgesteld worden aan dodelijk gevaar, ruzie onderling of een schip dat aan het breken is, vrij stresserend. Stress is dan ook het eerste element dat Alien the Roleplaying Game naar nieuwe hoogtes brengt. Iedere keer dat spelerspersonages zich dwingen om verder dan hun limiet te gaan, krijgen ze een stresspunt. Sommige situaties of ontdekkingen voegen ook punten toe. Verrast worden door een xenomorph is nu niet de meest ontspannende gebeurtenis. Ieder stresspunt “beloont” met 1 extra dobbelsteen om te rollen. Super, hoe meer dobbelstenen, hoe meer je kans op die gegeerde 6 krijgt. Jammer genoeg is een 1 op een stressdobbelsteen schattig aangegeven door het symbooltje van de facehugger, een pijnlijke ervaring. Materiaal breekt, zenuwen worden getest en soms slaan de stoppen door.
Game over man
Het tweede element is paniek. Hoewel stress iemand scherper en effectiever maakt gaat dit ook leiden naar een moment waarop alle stoppen doorslaan. Is een van de resultaten op een ‘stress’-dobbelsteen een 1, dan is het tijd om te zien of het personage de situatie nog aankan. Het stressniveau wordt toegevoegd, bv. 1d6+3 en vergeleken op een tabel. Het is daar dat de problemen nog maar beginnen! De resultaten zijn niet mals want sommigen beginnen luid te schreeuwen, anderen vallen ter plaatse neer en huilen om hun moeder. Je medespelers moeten het met lede ogen aanzien als jij op een cruciaal moment de controle verliest en hen in de steek laat.
Dit alles zorgt voor een stijgende spanning aan de tafel. Een ervaring die zeker nog vele keren besproken zal worden. Gelukkig daalt stress ook als het personage even kan uitrusten, diep adem nemen of even tijd krijgt met zijn favoriete voorwerp. Dit laatste geeft een zeer persoonlijke toets aan personages, een geluksbotje, een foto van je familie of gewoon een quote die als een mantra herhaald wordt. Dit systeem zorgt voor mooi opbouwende horror en spanning maar geeft spelers ook de ademruimte om zich te kunnen heroriënteren voor de volgende problemen op hen afkomen.
Maybe we should put her in charge!
Gevechten zijn in Alien the Roleplaying Game een dodelijke zaak. Personages hebben gemiddeld rond de 2 levenspunten, en kogels gaan al vlug 1 tot 5 punten schade aanrichten om nog niet van de xenomorphs te spreken. Gelukkig gaan personages niet zomaar naar het hiernamaals. Wanneer ze op 0 terechtkomen, wordt er gerold op een tabel waar alles van gebroken botten tot vleeswondes mogelijk zijn. Sommige tegenstanders hebben dan wel weer dodelijke resultaten die automatisch toegepast worden. In de hogere resultaten gaan al vlug verbrijzelde schedels en kapotte aderen voorkomen. Hoe erger het resultaat, hoe minder tijd er is om iemand te redden en hoe langer de genezing zal duren. Voorzichtigheid is aangeraden.
Initiatief wordt met een set kaarten die van 1 tot 10 lopen geordend. Deze worden willekeurig uitgedeeld aan het begin van het gevecht. Bepaalde talenten laten toe om deze gedwongen te wisselen. Hoe meer kaarten iets of iemand toegewezen krijgt, hoe meer acties ze kunnen ondernemen in een ronde. Dit geeft een mooi strategisch element en houdt de spanning hoog.
Alleenstaande film of trilogie?
Alien the Roleplaying Game heeft 2 verschillende manieren om verhalen te vertellen. De cinematische mode speelt een enkel verhaal dat bestaat uit 3 acts. Dit is mooi gekozen omdat het de films weerspiegelt die ook in 3 grote delen verdeeld zijn: de introductie, de opbouw naar het hoogtepunt en als laatste de finale. Een uniek gegeven is dat alle personages een agenda hebben in deze mode. Sommigen willen gewoon hun job doen, anderen hebben duistere geheimen te verbergen.
Naargelang we in act 1, 2 of 3 zitten veranderen deze agenda’s. Een vertrouweling kan zijn kans zien in de finale en iedereen verraden. Het voelt allemaal zeer menselijk aan. Spelers zullen niemand buiten zichzelf en een buddy kunnen vertrouwen. Deze buddy wordt toegewezen in het begin maar voelt niet noodzakelijk dezelfde loyaliteit naar jou toe. Vriend en vijand kunnen heel dicht bij elkaar liggen in Alien the Roleplaying Game.
Carrière maken is niet evident
De campaign mode speelt over een langere tijd. Verschillende sessies zijn dan ook nodig om een groter verhaal te vertellen. Alien the Roleplaying Game heeft dan ook enkele verschillende voorbeelden hiervan op aanbod.
Space Truckers legt eerder de focus op een aantal mensen op een schip dat van plaats naar plaats gaat. Wat ze onderweg tegenkomen en ontdekken kan tot gevaarlijke situaties leiden. Alien, de eerste film is zeker aan te raden om te (her)bekijken als inspiratie.
Colonial Marines brengt ons dan eerder naar de conflicten die tussen verschillende naties bestaan in de ruimte. Corporations trekken aan touwtjes, de getrainde soldaten gaan op onderzoek en als er daar nu jammer genoeg een onbekende levensvorm een stokje tussen steekt, dan is dat hun probleem. Aliens, de tweede film geeft je hier een mooi beeld van.
Frontier Colonists gaan verre planeten klaarstomen voor mensen. Het terrein werkt niet altijd even hard mee en wat er te vinden is op die planeten is niet altijd even gemakkelijk om mee om te gaan. Net zoals voor Colonial marines zal Aliens een goede inspiratiebron zijn.
HISSSSSSSSS
Je kan moeilijk schrijven over Alien the Roleplaying Game zonder de iconische antagonisten te vermelden. De xenomorphs zijn fantastisch weergegeven als vreemde en dodelijke wezens. Allereerst hebben ze allemaal hun eigen tabel met gedragingen, Soms vallen ze aan, slaan ze iemand tegen de vlakte en net als je denkt dat de genadeslag komt, hissen ze luid in je gezicht. Paniek voor de hele groep tot gevolg. Hun onvoorspelbare gedrag in combinatie met meerdere acties en een taaiheid die ver boven de gemiddelde mens ligt, maken dit een climactische ervaring. Spelers die hen onderschatten of ze niet respecteren gaan heel vlug de dood tegemoet.
Must be a graphical glitch
Alien the Roleplaying Game brengt het zalige gevoel van oude schermen, functioneel materiaal en het diepe donkere ongekende perfect tot leven. De boeken zijn van zeer stevig materiaal en de bijgevoegde kaarten en andere onderdelen voelen aan alsof je werkelijk op een ruimteschip of een kolonie zit. Fria Ligan slaagt er perfect in om het gevoel van de films naar de tafel te toveren. Dit spel is een aanrader voor iedereen die van horror, Alien of ruimteavontuur houdt!
Geïnteresseerd in meer tabletop RPG’s van Free League Publishing?
Lees hier al onze artikels.