The Incredibles 2 review: de superheldenfilm van het jaar

Veertien jaar na de release van The Incredibles, Pixars parodie op superheldenfilms, krijgen we eindelijk het vervolg waar zoveel fans op zaten te wachten.

De tijd heeft niet stilgestaan in die veertien jaar. Filmtechnieken hebben een ontzettende evolutie ondergaan, superheldenfilms zijn een lucratief genre op zichzelf geworden en Pixar liet een beetje van zijn originaliteit achterwege door te focussen op vervolgen en prequels. Maar voor het gezinnetje met superkrachten uit The Incredibles is er geen seconde voorbijgevlogen.

The Incredibles 2 begint op het punt waar de originele film zo abrupt eindigde: de aanval van The Underminer. De heldendaden van de familie Parr hebben serieuze gevolgen want superheld zijn is, net zoals in de eerste film, nog steeds illegaal. Het gezin trekt zich terug tot mama Helen (Holly Hunter) de kans krijgt om de mantel van Elastigirl opnieuw te dragen. Bob (Craig T. Nelson) gooit zich met veel moeite op de opvoeding van Violet (Sarah Vowell), Dash (Huck Milner) en baby Jack-Jack met ontwikkelende superkrachten. Maar wanneer een nieuwe slechterik opduikt, moet de familie opnieuw de handen in elkaar slaan.

The Incredibles 2 mag dan een van de minst emotionele Pixarfilms zijn, de meeste tranen laat je toch al met de kortfilm Bao van Domee Shi. De hartverwarmende film over een dumpling gaat niet heel toevallig ook over opvoeden. De vormgeving, van personages tot de omgeving in een miniatuurwereldje, is veel specialer dan gelijk welke andere grote animatiefilm.

Als The Incredibles de film was van Mr. Incredible, dan is het vervolg weggelegd voor Elastigirl. Voor Bob is dat in de eerste instantie een bittere pil om door te slikken. Hij ontdekt al snel dat opvoeden niet gemakkelijker is dan het opnemen tegen een slechterik. En toch: Mr. Incredible steekt evenveel enthousiasme in zijn werk als papa als in het superheldenwerk, en daar ligt de grootste kracht van The Incredibles 2. Het gezinnetje loopt over van gedreven positiviteit voor elkaar.

Net zoals zijn voorganger is The Incredibles 2 bovenal een actiefilm. Het openingsgevecht zet de toon die daarna overtroffen wordt door het spannende slotstuk. Hoe de superkrachten worden afgebeeld is daarbij van vitaal belang. Als animatiefilm heeft het meer vrijheid dan de doordeweekse superheldenfilm om te experimenteren.

De visuele pracht van de prent reikt verder dan enkel de presentatie van de krachten. The Incredibles 2 heeft de bedoeling om te tonen wat Pixar in zijn mars heeft met licht in 3D-animatie. Het is geen toeval dat alles gebeurt in uitzonderlijke lichtomstandigheden: een ontbijtje in de ochtendzon, een gevecht in het licht van honderden computerschermen, een achtervolging bij valavond of een diep gesprek in het neonlicht van een hotel. Sommige beelden spreken boekdelen en horen in een museum thuis, naast de schilderijen van Edward Hopper.

The Incredibles 2 speelt vanaf 27 juni in de bioscoop.

Ongelooflijk

Ongelooflijk
4 5 0 1
The Incredibles 2 volgt netjes de paden die de eerste film ervoor had uitgestippeld en soms is dat net wat we willen. Een enthousiaste superheldenfilm over opvoeding, vol spannende actie en visuele pracht.
4/5
0