Ready Or Not review: trouwknokken

Wanneer ik de titel Ready or Not hoor, volgen in m’n gedachten meteen de woorden van het liedje: “Here I come. You can’t hide.” En dat was bij de filmmakers duidelijk ook zo, want het vat de film prefect samen. Verstoppertje als plot voor een hele film lijkt weinig, maar de toevoeging van wat mythologie en de cast onder leiding van Samara Weaving doen het werken.

Kat en muis

We maken kennis met Grace (Samara Weaving, Picnic at Hanging Rock) terwijl ze zich klaarmaakt voor haar bruiloft. Haar schoonfamilie is rijk en blijkt haar niet te mogen. Maar haar verloofde Alex (Mark O’Brien, Halt and Catch Fire, Arrival) stelt haar gerust en ze trouwen zonder problemen. De familie heeft echter de traditie dat het nieuwste aangetrouwde familielid de kaart van een gezelschapsspel trekt dat ze dan samen spelen. Dat doen ze om meneer Le Bail gunstig te stemmen, de patroon die ervoor zorgde dat hun familie rijk werd door bordspellen. Maar Grace trekt Verstoppertje en laat net dat een speciaal spel zijn. Het doel is namelijk niet alleen om haar te vinden maar ook te doden voor zonsopgang of er zal de familie iets ergs overkomen. Ze moet dus zien te overleven tot de volgende ochtend.

Het plot klinkt het wat als een B-film maar door de goeie uitvoering komt het nooit zover.

Als je het zo leest, klinkt het wat als een B-film maar door de goeie uitvoering komt het nooit zover. Het huis waarin Ready Or Not zich afspeelt, straalt bijvoorbeeld al een soort sinistere, oude glorie uit. De muziek van Brian Tyler (Iron Man 3, Fast Five), de klassieke muziek die soms ertussen speelt en ook het speciale Verstoppertjeslied geven veel sfeer mee aan wat er gebeurt. Maar vooral de cast en de actie zijn in dit soort films het meeste van belang en ook daar zijn goeie keuzes gemaakt.

Dit soort films gebruikt wel meer minder bekende namen en ook hier heb je bij de meeste acteurs wel iets van “waar heb ik hen nu weer gezien?” Aan het hoofd van de familie hebben we Henry Czerny als vader Tony Le Domas. Hij is bekend van de soap-achtige reeks Revenge en hier kan hij zijn personage Conrad Grayson bijna helemaal terugbrengen. Dat autoritaire, over-the-top en mysterieuze heeft het personage hier ook nodig want hij moet de hele Le Bail-mythe aan Grace en de kijker uitleggen, en het moet tenslotte geloofwaardig zijn dat de hele familie hem hierin volgt.

Zijn tegenhangster, moeder Becky, (Andie McDowell) lijkt dan weer de vrouw die tegen haar man ingaat, maar zij heeft ook wat diepere wateren. Na Shazam! wordt ook de “comeback” van The OC-acteur Adam Brody hier verder gezet als Daniel, de broer van Alex. Brody doet je heel de film lang twijfelen over aan welke kant Daniel nu staat met zijn humor en je m’en fou-attitude, waardoor hij voor mij wel een van de beste nevenpersonages was.

Vermakelijke thriller

Maar uiteindelijk is Ready Or Not echt de film van de Australische Samara Weaving. We volgen haar dan ook het overgrote deel van de film. Wanneer Grace ontdekt wat het echte doel van het spel is, is ze eerst geschokt en in paniek maar ze blijft niet bij de pakken zitten. Zo kreeg ze de kans niet om iets anders dan haar trouwjurk aan te trekken maar ze aarzelt niet om ook daar een aanpassing aan te doen. Het kleed geeft ook een heel andere sfeer aan het hele gebeuren. Daarna probeert ze het huis uit te komen door soms haar weg naar buiten te vechten of de rest te slim af te zijn.

© Fox Searchlight

Ook daar komt de actie dan kijken. Weaving doet je geloven dat Grace een normale mens is en dus gaven de makers haar niet al te veel “superkrachten”. Ze kan niet ineens ongelofelijk goed mikken of blijkt een vechtsportkampioen te zijn maar gebruikt letterlijk huis-, tuin- en keukenspullen om te kunnen ontkomen. Vooral in een moment dat heel hard aan A Quiet Place doet denken en de gevolgen ervan, laat Weaving zien dat ze een echte scream queen kan zijn. Op de goeie manier dan, want bij die rol hoort toch vaak overacting.

Ready Or Not is echt de film van Samara Weaving.

Er hangt ook wel een parabel over de film van de rijke klasse en hun gedrag, maar daarvoor wordt de mythe toch niet genoeg serieus genomen en gaat het script niet diep genoeg. Een duidelijkere boodschap is eigenlijk de druk van familie en hoe erg je je door hen laat leiden. Ook werd deze film voorgesteld als horror, maar ik vind het meer een thriller. Er zijn wel een paar scares maar toch niet genoeg. Het einde zal voor velen misschien ook net de film in de verkeerde richting duwen. Uiteindelijk heb ik me goed geamuseerd maar veel vernieuwends doet deze film wel niet.

Ready Or Not speelt nu in de bioscoop.

Leuk

ready or not
3 5 0 1
Je moet een beetje meegaan in de familiemythe in Ready or Not, maar wanneer je dat doet, krijg je dankzij amusante nevenpersonages en een sterke prestatie van Samara Weaving een spannende en vermakelijke avond in de bioscoop.
3/5
0