Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Dragon Ball: Sparking! Zero review – Blast from the past

Dragon Ball: Sparking! Zero brengt Goku en co naar een nieuwe generatie met hetzelfde verhaal in een nieuw jasje. Het spel voegt wel Dragon Ball Super, de recentste serie, toe aan het verhaal inclusief de nieuwe transformaties. Kamehameha’d deze het out of the park of schiet het zijn doel voorbij?

Ontwikkelaar: Spike Chunsoft

Uitgever: Bandai Namco Entertainment, Namco Bandai Games America Inc., Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Release: 7 oktober 2024

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X|S

Aantal spelers: 1 tot 2, off- en online

Reviewcopy op PS5 verkregen via uitgever.

Verhaal verbonden aan de series

Het verhaal gaat echter heel snel en de focus ligt op de gevechten.

Er zijn al heel wat Dragon Ball-videospellen geweest, waarvan maar enkele mainline spellen die telkens iets gelijkaardigs doen. Ze brengen het verhaal vanaf Dragon Ball Z, of een deel ervan, van Goku en vrienden en voegen eventueel een extra serie sinds het laatste spel toe. Daarnaast zijn er enkele extra’s die het spel anders maken dan de vorige. Dat is bij Dragon Ball: Sparking! Zero niet anders. Het ligt namelijk in lijn met Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi. Dat is ook wat je er van verwacht, en eigenlijk wil. Het verhaal gaat echter heel snel en de focus ligt op de gevechten. Het hoofdverhaal heb je dus snel achter de kiezen. Maar daar komt de structuur met de personages in beeld. Alles wat je van verhaal wil spelen hangt vast aan de figuren. Dat wil zeggen dat je zelf kunt kiezen hoeveel verhaal je wil door personages te kiezen.

De episodes stellen het verhaal voor in arcs en per aflevering. Dit wordt lineair getoond zodat je het verhaal gemakkelijk kunt volgen. Het leuke is dat dit weergegeven wordt als een soort van eilanden in het universum. Daarover zijn een aantal punten verspreid die gevechten voorstellen. Een soort van ankerpunten in het verhaal. Wanneer je dan bepaalde personages kiest, zijn bepaalde punten speelbaar waarin dat personage voorkomt. Zo kun je dus een personage volgen doorheen de avonturen van het overkoeplende verhaal.

@Bandai Namco Entertainment Inc.
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Het menu is een belevenis op zichzelf. Het start met epische rollende muziek en brengt je vervolgens naar Goku en zijn vrienden. In plaats van uit een lijstje mogelijkheden te kiezen, neemt Goku je mee naar verschillende locaties waar je dan spelopties te zien krijgt. Soms vliegt hij, soms is het instant transmission, soms neemt iemand hem mee. Het gaat gepaard met een klein beetje animatie en een korte gesproken zin of dialoog van de verschillende karakters. Die locaties gaan van Bulma’s huis waar het grootste deel van de bende samen is waaronder ook Beerus en Whis uit Dragon Ball Super. Tot Grand Zeno/Zen-Oh de Omni-koning uit diezelfde serie. Daartussen zijn ook Kame’s huis en de toernooiring te vinden. Op elke plek heb je andere spel opties.

©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

De navigatie is niet perse heel intuïtief, maar eerder flashy.

Bij Bulma kun je bijvoorbeeld episodes kiezen, bij de toernooiring kun je online en offline vechten. Offline kan dat tegen de computer, tegen een persoon (dat is dan couch coop P1 vs. P2) of de computer tegen zichzelf laten vechten als je gewoon een spectaculair gevecht wil zien. Jammer genoeg kan PvP enkel plaatsvinden in de hyperbolic time chamber, wat na een tijd toch saai wordt. Zeker omdat er mooie en interessante maps zijn die je wel voor online kunt gebruiken! Je kunt er ook een wereldtoernooi starten. De navigatie is niet perse heel intuïtief, maar eerder flashy. Het duurt dus wel een tijdje voor je er goed je weg in vindt.

©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Stijl en gevoel

Het geeft het spel meteen de juiste sfeer en neemt je mee naar de originele subbed Dragon Ball.

Visueel is dit een uitgewogen spel. Alhoewel het spel op actuele hardware komt, heeft het een eerder retro gevoel. Het brengt een shell-shaded anime versie van de personages, terwijl de wereld 3D is. Je kunt dus op verschillende manieren gebruik maken van de omgeving. Het ziet er mooi uit, met voldoende variatie in de wereld om je zowel op de grond als in de lucht opties te geven. De wereld is semi-breekbaar, waardoor wat je doet wel impact heeft maar niet extreem vergaand. Cutscenes zijn er niet veel, en het verhaal wordt vooral verteld in een soort van mange of anime stukje voor en na de gevechten. Daarbij heb je ofwel gewoon tektst, of een Japanse voice over. Het spel staat per default op Japanse voice over en Engelse tekst en ondertitels. Het geeft het spel meteen de juiste sfeer en neemt je mee naar de originele subbed Dragon Ball.

@Bandai Namco Entertainment Inc.
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Why don’t you dodge!

Gevechten worden onderbroken door anime of manga kaderstukjes die het verhaal vertellen. Zoals bijvoorbeeld Black die aankomt, en dan Goku, Vegeta en Trunks die naar Blacks wereld gaan. Doordat het boss fights zijn, zijn ze vaak ook gimmick gevechten waarin je iets speciaals moet doen om de tegenstander te verslaan. Het kan een tijdje duren voor je gevonden hebt wat dit precies is. Er is wel een training optie waarin je de verschillende vaardigheden kunt oefenen. Er zijn redelijk wat verschillende mogelijkheden hoe je bepaalde acties zoals ontwijken kunt aangaan, dus training is zeer welkom. Door met de personages te spelen bouw je proficiency op, wat voor enkele beloningen dient. Je kunt ability upgrades in de vorm van Capsul Corp capsules kopen waarmee je een personage op bepaalde punten kunt verbeteren zoals Ki. Je kunt echter nooit een personage plots zo veel beter maken dat je met hen het eindspel kunt spelen, wat in lijn is met het verhaal. Ze blijven altijd rond hun originele level. In plaats daarvan speel je andere vormen van personages vrij.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Fight!

Vechten intens en snel. Niet enkel omdat de gevechten snel voorbij zijn, maar ook omdat het boss fights zijn. Dit zijn bekende tegenstanders uit het verhaal van de series. Deze gevechten vinden plaats in een grote 3D ruimte met verticaliteit. Je hebt de basis zoals jezelf beschermen met R1, slaan met vierkantje, deflect met cirkel en een kleine spurt met kruisje. Je kunt combo’s maken als de tegenstander je niet onderbreekt. Terwijl je vecht bouw je gevechtspunten op, die je kunt gebruiken om bepaalde aanvallen uit te voeren. Elk personage heeft een eigen set van vijf sterke aanvallen. Elke aanval verlangt een aantal punten. Je moet ook een tijdje energie verzamelen om de sterkere aanvallen zoals Kamehameha uit te voeren. Langere dodges en energie ballen gebruiken Ki, wat voorgesteld wordt door gele balken onder je health. Dit wordt verbruikt en heeft tijd nodig om te vullen. Begin personages hebben niet veel maximum Ki.

@Bandai Namco Entertainment Inc.
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Het is veel button mashing, maar ook combo’s maken, aanvallen uit de weg gaan en terugslaan!

Het is button mashing, maar ook combo’s maken, aanvallen uit de weg gaan en terugslaan! Het vraagt een beetje strategie en gebruik maken van momenten waarin je energie kunt opbouwen is belangrijk. Sommige tegenstanders vormen een grotere uitdaging dan andere, maar meestal wordt het niet te moeilijk. Vechten is vooral spectaculair en kleurrijk. De combo’s hebben flashy effecten met bijvoorbeeld verschillende keren de tegenstander van boven naar beneden slaan. De grotere aanvallen zien er machtig uit en geven je het gevoel deel van de anime te zijn. De quips en teases van de personages helpen hier heel erg bij. De personages praten verder tijdens de gevechten waardoor het anime gevoel versterkt wordt. Tijdens het verhaal gebeuren transformaties enkel voor het verhaal en moet je ze zelf niet inschakelen. Gevechten buiten het verhaal geven je een roster aan personages waaruit je een team van maximum vijf kunt samenstellen. Sommige personages kunnen transformeren, en dit kun je dan in een gevecht doen of die vorm vooraf kiezen. Zelfs fusions zijn mogelijk!

@Bandai Namco Entertainment Inc.
DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Sparking!

Sparking slaat ook op de kleurrijke en glitterende animatie van de aanval.

De Sparking uit de titel stelt een soort van limit break voor die je kunt gebruiken in gevechten. Je moet hiervoor een langere tijd energie opbouwen, en voldoende gevechtspunten verzameld hebben om het uit te voeren. Sparking slaat ook op de kleurrijke en glitterende animatie van de aanval. Het moet een goed startpunt zijn voor fans en nieuwe spelers. Omdat Dragon Ball Super een grote rol speelt in het spel zijn er ook Super Dragon Balls, die een wens verstrekken zonder beperkingen. In dit geval kun je Super Shenron oproepen en om Zeni wensen maar ook titels vragen die je anders niet kan krijgen. Andere wensen zijn bijvoorbeeld personages of abilities. Heel gelijkaardig aan de normale Dragon Ball wensen, maar met andere titels en je krijgt meer of beter van wat je wenst.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Online gevechten

Bij het toernooi veld kun je ook online gevechten starten. Er zijn een aantal opties zoals hetzelfde speler level, zelfde taal, ranked of niet ranked. Bij ranked spelen kun je proberen om jezelf naar boven te vechten op de online ladder. Je kunt een 1 op 1 gevecht starten of Destruction Points gebruiken. Je krijgt dan 15 DP punten die je moet verdelen over een team van maximaal 5 personages. Sterkere personages zoals Ultra Instinct Goku kosten je meer, en andere zoals Mister Satan minder. Je kunt tussen transformaties en personages wisselen terwijl je vecht. Het is een afweging maken welke personages je het meeste voordeel zullen geven. Tijdens de review was het jammer genoeg erg moeilijk om een tegenstander te vinden, maar de online ladder was wel gevuld. Gelukkig kun je tijdens het laadscherm wel tegen de computer opwarmen.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Beloningen

Door het verhaal verder te zetten en bepaald dingen te doen zoals een aantal keren met een personage te spelen of zoveel keren een blast te schieten verdien je Zeni’s. Het gaat vrij snel om een mooie hoeveelheid bij elkaar te halen. Daarmee kun je outfits, personages en upgrades kopen. Sommige personages kun je ook vrijspelen door gewoon verder te spelen, in plaats van ze te kopen. Er is een enorm breed roster aan personages en transformaties, maar niet alle zijn beschikbaar.

Doorheen de wereld kun je de Dragon Balls verzamelen om je wensen te vervullen. Dit doe je door verschillende doelen te halen, bijvoorbeeld uit Whis’ boek, of door gevechten te winnen. De wensen zijn dingen zoals Zeni, outfits en titels. Er is zeker voldoende om je Zeni aan uit te geven. Zelfs extra lijntjes tekst en muziek zijn beschikbaar in de shop. Je verdient daarnaast ook titels door aan bepaalde voorwaarden te voldoen zoals een aantal keren een bepaalde map spelen, met een personage spelen enzoverder. Die titles kun je dan instellen zodat het zichtbaar is wanneer je online speelt.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Problemen

Het is niet altijd gemakkelijk om binnen een 3D ruimte met hoogte en laagte te bewegen. Het duurt daarom een tijdje voor je goed kunt ageren binnen die extra ruimte. Gelukkig moet je zelf niet focussen maar blijft die altijd op de vijand. Soms is de tegenstander echter zo ver weg dat je zelfs niet ziet waar ze zijn, maar de camera zich wel in een bepaalde richting beweegt. Daarnaast zijn de gevechten binnen de verhaallijn vaak snel voorbij. Het lijkt erop dat dit gedaan is om spelers voldoende tijd te geven ook Super te doorspelen, maar het voelt soms afgekapt aan. Sommige figuren uit de anime kun je niet bevechten, en dat ze worden verslagen wordt enkel vermeld in de korte tussenstukjes. Of belangrijke momenten zie je enkel verschijnen in tekst op een statische afbeelding. De momenten uit het verhaal kunnen hierdoor niet altijd voldoende ademen.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Conclusie

Het is absoluut een spel waardoor je de gehele stapel aan Dragon Ball series opnieuw wilt gaan bekijken. Vooral Dragon Ball Super. Het is een kleurrijk en intens geheel met veel spelopties. Soms iets teveel, waardoor het moeilijk wordt je weg door het spel te vinden. De animatie is erg trouw aan de serie en geeft daarom een goeie shot nostalgie. Er is nog meer inhoud opkomst, want het is mogelijk een Season Pass te kopen die in totaal 3 DLCs bevat. Het spel teert op een nostalgiefactor, samen met flashy visuele effecten en het neemt zichzelf niet altijd te serieus. En natuurlijk wil je graag als je favoriete personage spelen. Dat kan meestal gelukkig wel.

Doordat je in gevechten kunt transformen en fusion gebruiken voelt het alsof je een gevecht uit één van de aflevering uit de series speelt. Dit is zowel goed om door alle series te raken, als dat het een beperking is omdat het allemaal wat te snel kan gaan. Het voelt als een nieuw begin voor deze spel serie, met voldoende om te doen. Het heeft ook vele spel opties en modussen, zodat je voldoende te doen hebt als speler. Boss fights met bepaalde tegenstanders die nu ontbreken zouden echter welkom zijn op sommige punten. Wie weet komen die er nog in de uitbreidingen. Het is een aangenaam spel om door te spelen, met enkele punten die niet helemaal goed landen.

DRAGON BALL: Sparking! ZERO ©Bandai Namco Entertainment Inc. ©Bird Studio/Shueisha, Toei Animation

Verdere informatie over Dragon Ball: Sparking! Zero kan je hier vinden

Informatie over de komende DLC vind je hier

Kopen kun je het spel hier

Meer over games lezen? Hier zijn enkele recente reviews:

Dragon Ball: Sparking! Zero brengt hetzelfde verhaal van Goku en co naar een nieuwe generatie in een nieuw jasje

Dragon Ball: Sparking! Zero brengt hetzelfde verhaal van Goku en co naar een nieuwe generatie in een nieuw jasje
4 5 0 1
Deze snelle brawler brengt je het verhaal van Goku in Dragon Ball Z en de daarop volgende serie Dragon Ball Super. Dit is exclusief het verhaal van GT, maar wel met al de personages. Het gaat hard en snel, met een verhaal dat tijdens en tussen gevechten wordt verteld. Omdat de Dragon Ball Super serie wordt toegevoegd, krijg je kleurrijke gevechten en veel transformaties. Je kunt in gevechten transformeren en je personages beperkt aanpassen. En dat alles terwijl je Zeni verdient om uit te geven aan een groot deel aan extra's en nieuwe personages. Het is volgepakt - misschien iets té - dus als je iets zoekt, heb je grote kans het te vinden. Daarnaast komen er nog drie DLC die eventueel ontbrekende dingen zullen toevoegen. Het is een hoop nostalgie en het schuwt niet dat het op de verschillende afleveringen en series steunt. Het spel is uiteindelijk een mengeling van de anime en spel. Dit doet ook de personages goed, want ze hebben telkens wel wat te zeggen! Het richt zich op samenspelen (online of offline), personages uitdiepen en boss fights. Soms mis je af en toe wel enkele gevechten die gewoon verteld in plaats van gespeeld worden. Voor Dragon Ball fans een plezier en een reden om de series nog eens door te nemen. Voor echte fighting fans zal het niet genoeg bieden, behalve een aangenaam tussentijds tijdsverdrijf.
Deze snelle brawler brengt je het verhaal van Goku in Dragon Ball Z en de daarop volgende serie Dragon Ball Super. Dit is exclusief het verhaal van GT, maar wel met al de personages. Het gaat hard en snel, met een verhaal dat tijdens en tussen gevechten wordt verteld. Omdat de Dragon Ball Super serie wordt toegevoegd, krijg je kleurrijke gevechten en veel transformaties. Je kunt in gevechten transformeren en je personages beperkt aanpassen. En dat alles terwijl je Zeni verdient om uit te geven aan een groot deel aan extra's en nieuwe personages. Het is volgepakt - misschien iets té - dus als je iets zoekt, heb je grote kans het te vinden. Daarnaast komen er nog drie DLC die eventueel ontbrekende dingen zullen toevoegen. Het is een hoop nostalgie en het schuwt niet dat het op de verschillende afleveringen en series steunt. Het spel is uiteindelijk een mengeling van de anime en spel. Dit doet ook de personages goed, want ze hebben telkens wel wat te zeggen! Het richt zich op samenspelen (online of offline), personages uitdiepen en boss fights. Soms mis je af en toe wel enkele gevechten die gewoon verteld in plaats van gespeeld worden. Voor Dragon Ball fans een plezier en een reden om de series nog eens door te nemen. Voor echte fighting fans zal het niet genoeg bieden, behalve een aangenaam tussentijds tijdsverdrijf.
4/5
Total Score

Raak

  • Flashy en mooi!
  • Gemakkelijk te leren, met voldoende diepgang
  • Het verhaal van Z tot Super
  • Veel personages

Braak

  • Verhaalgevechten soms snel voorbij
  • Sommige vijanden worden enkel vernoemd, niet bevochten
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels