Blijf op de hoogte
Geekster nieuwsbrief

Inschrijven

waarom wettelen review

Waarom Wettelen? review: postmortem absurditeit

Dimitri Verhulst neemt nogmaals de dorpsmentaliteit op de korrel, maar nu meteen in het scenario van zijn regiedebuut in plaats van een boek. Het resultaat? Waarom Wettelen?, een absurde maar fijne en respectvolle tragikomedie over het leven, familiebanden en de Vlaamse Ardennen.

Niet op de gps

Je verwacht niet dat je op de dag van een begrafenis moet wachten op de overledene zelf. Toch overkomt het Bas (Peter Van Den Begin), Kaat (Tinne Roggeman) en Anne (Cami Moonen). De begrafenisondernemer (Dominique Van Malder) had zich overslapen. Voor het gezin geen al te fijne start als ze afscheid moeten nemen van mama Christine. Helaas voor hen stopt het daar niet. Net wanneer ze de kist willen begraven, komt een notaris opzetten met Christines laatste wens: begraven worden in Wettelen. Excuseer? Nee, niet Wetteren, maar een plaats die niemand weet liggen. Behalve de begrafenisondernemer.

Dus begint de dagenlange staptocht van de familie achter de lijkwagen. Daarbij passeren ze onder andere langs een tankstation, overzetboot, wielerwedstrijd, klooster, trouwfeest en een circus. En wat kan een mens anders doen tijdens het stappen dan praten? Bovendien zitten er ook nog een paar onbekenden in het gezelschap. Geheimen worden onthuld en oude relaties onder de loep genomen.

wettelen
© KFD

Kurkdroge humor

De absolute troef van Waarom Wettelen? is de absurde ingesteldheid die Verhulst vanaf het begin duidelijk maakt. Kurkdroge humor en een soort onwrikbare aanvaarding schuilen in alle personages, die de onvoorspelbaarheid van het leven zo helemaal omarmen. De film krijgt daardoor een hoog Aki Kaurismäki-gehalte (Fallen Leaves). Van de pastoor die vraagt om te bidden voor mensen met lactose-intolerantie over moppen die pas later vruchten afwerpen, zoals over reïncarnatie, kamelen en gynaecologen. De oneliners vliegen je om de oren, geschreven met een originaliteit en opmerkelijke invalshoek die weinig auteurs gegeven is.

In de humor verbergen zich ook andere emoties, zoals dat meestal wel gaat met mensen die het gebruiken als deflectie. Over het algemeen moet je tussen de lijnen lezen wat personages écht willen zeggen. Maar de pijn, verontwaardiging of spijt is wel voel- en zichtbaar, met dank aan de uitstekende cast. Zeggen dat Peter Van Den Begin alweer heel goed is, wordt stilaan een open deur intrappen, maar we blijven het toch herhalen. De subtiliteit van zijn ingehouden, soms passieve acteerwerk en tegelijk veelzeggende blikken zorgen voor een vertolking die bijblijft. Ook Dominique Van Malder verrast in een atypische eerder cynische rol, net als nieuwkomer-slash-danser Emiel Vandenberghe.

waarom wettelen peter
© KFD

Slaagpercentage

Ook origineel is de setting. Weg met altijd diezelfde steden en West-Vlaamse accenten om ‘het platteland’ te duiden. Verhulst neemt ons mee langs velden, weides, bossen, dorpskernen en zoals gezegd een paar trekpleisters, door mijn geliefde Vlaamse Ardennen. Hij kent de streek natuurlijk goed, en haalt uit het landschap inspiratie voor een snuifje regieflair. Verschillende perspectieven, symmetrie, spelen met schaduw – samen met de zachte cinematografie van Menno Mans (Fair Play) zorgt dat voor enkele mooie shots.

Maar na een uur is de rek wel een klein beetje uit de opzet. Niet elke grap of verhaallijn werkt (sorry, Hilde Heijnen), en het gezelschap maakt ook een omweg te veel, net wanneer je denkt dat ze er stilaan wel zullen zijn. Verhulst had er nog een half punt bijgekregen had de film afgerond op een strak anderhalf uur. Toch is dit een oprecht geestige film, waarin het slaagpercentage van de humor minstens het dubbele is van wat over het algemeen in Vlaanderen als comedy geadverteerd wordt. Dat alles werkt toe naar een einde dat me ondanks de tonale verschuiving van het gros ervoor echt aangreep. Een bont allegaartje dus, maar een mooi debuut.

Waarom Wettelen? is sinds 23 oktober te zien in de bioscoop.

Op weg naar nergens en overal

waarom wettelen
7 10 0 1
De absurde en droge humor in deze tragikomedie is wellicht niet voor iedereen, maar voor wie het kan smaken is dit een geestige en bij momenten pakkende ode aan het leven (na de dood). Na iets eens meer dan een uur slabakt het tempo wel en is de verrassing er wat af, om dan weer toe te werken naar een goed einde. Een puik debuut dus waarvoor Dimitri Verhulst kan rekenen op een uitstekende cast, geleid door een alweer geweldige Peter Van Den Begin.
De absurde en droge humor in deze tragikomedie is wellicht niet voor iedereen, maar voor wie het kan smaken is dit een geestige en bij momenten pakkende ode aan het leven (na de dood). Na iets eens meer dan een uur slabakt het tempo wel en is de verrassing er wat af, om dan weer toe te werken naar een goed einde. Een puik debuut dus waarvoor Dimitri Verhulst kan rekenen op een uitstekende cast, geleid door een alweer geweldige Peter Van Den Begin.
7/10
Total Score

Raak

  • Originele kijk op een roadmovie en rouwproces
  • Grotendeels geslaagde humor
  • Topcast tot in de kleinste rollen
  • Kan ook raken

Braak

  • Niet elke grap of verhaallijn is even geslaagd
  • Tempo verslapt halfweg
Total
0
Shares
Gerelateerde artikels