Natuurlijk volgen we, net zoals zoveel mensen, Cartoonist Kayfabe bij Geekster. Maar als je behoefte hebt aan gevarieerdere kritieken op comics, dan kan het verfrissend zijn om soms even buiten deze mal te kijken. Bovendien wordt het wat ongemakkelijk om lang naar een 41-jarige man te kijken die zich kleedt als een hiphopper uit 1996. Een goed alternatief is dan om eens aan de voeten te gaan zitten van José Villarrubia.
Wie is José Villarrubia?
De 62-jarige Spanjaard is al sinds de jaren 80 actief als schilder, onderwijzer en fotograaf. Het was zijn vierde carrière als colorist die hem een zekere mate van bekendheid bezorgde bij het grote publiek.
In 1994 had de jonge uitgeverij Image Comics de deuren opengegooid voor comics van mensen die buiten de groep van de oprichters lagen. Jae Lee bracht er zijn creatie Hellshock naartoe en hij werd als colorist bijgestaan door José Villarrubia, die hiermee zijn doorbraak beleefde.
Wie het recente Seven Sons heeft gelezen, weet dat Jae Lee graag mag spelen met religieuze elementen. Zijn eerste eigen werk was daar geen uitzondering op. Hellshock begint in de beslotenheid van een psychiatrisch ziekenhuis waar een suïcidale jonge vrouw een man ontmoet. De man gelooft dat hij een engelachtige entiteit is die begiftigd is met Godgegeven gaven. Wil de man haar verleiden om zich bij een sekte te voegen… Of is ze getuige van een wonder?
Eind jaren negentig liet Villarrubia zien dat hij een blijvertje was toen hij samen met Alan Moore samenwerkte op Tom Strong en vooral het heerlijk excentrieke Promethea. Later zou hij Jae Lee bijstaan als inkleurder op The Inhumans en The Sentry bij Marvel Comcis. Zijn kostje was gekocht.
Leren over kleur…
Op zijn eigen Facebook-pagina schrijft José Villarubia niet alleen over onderwerpen die hem interesseren. De reden dat we hem hier aanhalen, zijn de “colleges” die hij geeft over kleurgebruik bij comics en zijn werk als inkleurder.
Een interessant stuk is bijvoorbeeld de wijze waarop hij de inkleuring analyseert van de Silver Surfer Taschen-editie. Je zou het als lezer niet snel zeggen maar er valt dus nogal wat op en aan te merken. Zijn punten zijn interessant. We hebben nog even gekeken omdat we op deze website nog de Spider-Man Taschen-editie ophemelden. Die lijkt buiten schot te blijven.
Ook interessant zijn de stukken waarin Villarrubia ingaat op de inkleuring in moderne collecties. Hij prikt een mythe hierover door en vertelt welk denkwerk er zit in de keuzes die Marvel Comics hiervoor maakt en hoe DC Comics hier soms van afwijkt.
Hoewel de man op basis van zijn rijke carrière als fotograaf en kunstschilder en opgebouwde kennis weet waar hij het over heeft, staat hij open voor debat. Er wordt niet verwacht dat je het altijd met hem eens bent. Wanneer je zijn werk beargumenteert met goede voorbeelden, dan is hij de eerste om op zijn schreden terug te keren. Heel verfrissend.
Nieuwsgierig geworden? Surf naar de Facebookpagina van José Villarrubia en neem een kijkje.